Основи здоров’я. 8 клас. Бех

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

ЛЮБА ВОСЬМИКЛАСНИЦЕ! ЛЮБИЙ ВОСЬМИКЛАСНИКУ!

У 8-му класі ти продовжиш вивчати основи здоров’я. Мета цього предмета — допомогти тобі і твоїм однокласникам сформувати сприятливі для здоров’я знання, ставлення і навички.

Ми живемо у складному й мінливому світі. Навички, які допомагають швидко адаптуватися до змін, долати щоденні труднощі і досягати життєвого успіху, називають життєвими, тому що вони потрібні кожному, незалежно від того, чим він займатиметься в майбутньому, яку професію обере.

На жаль, раніше цих важливих навичок не формували у школі чи інституті. Більшість людей набували їх упродовж життя методом «проб і помилок». Як зауважила мама твого однолітка, «в житті кожної людини трапляються ситуації, яких можна було б уникнути, якби була можливість заново прожити цей момент. Та життя одне, і кожен з нас набиває власні ґулі. Але той, хто підкований теоретично, навчений книгою і педагогом, має більше шансів уникнути невдач, а отже — досягти успіху, здобути повагу і стати справжньою особистістю».

Тобі, мабуть, доводилося чути про ситуації, в яких постраждали люди. Оцінюючи такі ситуації, напевно, пересвідчувався: якби у них повелися правильно, цього б не сталося.

У 8-му класі ти продовжиш вивчати алгоритми поведінки в екстремальних ситуаціях. Дізнаєшся, як рятувати своє життя й життя інших людей, надавати домедичну допомогу потерпілим. Звісно, ці уміння неможливо відпрацювати лише за підручником. Сподіваємось, матимеш нагоду потренуватися під керівництвом медика чи професійного рятувальника.

Ти також поглибиш свої знання про твої права, обов’язки і відповідальність, у тому числі перед законом, адже тобі виповнилося або невдовзі виповниться 14 років. Це вік, з якого набудеш набагато більше прав і з якого тебе самого можуть притягнути до кримінальної відповідальності за деякі види злочинів.

Усі, хто працював над створенням цього підручника, вірять, що з тобою нічого поганого не станеться, і бажають тобі успіхів.

Автори

Як працювати з підручником

Підручник складається з чотирьох розділів.

Розділ 1 — «Здоров’я людини» — ознайомить тебе з ознаками фізіологічної, психологічної та соціальної зрілості. Ти дізнаєшся також про виклики сучасного світу і педагогічну методику, яка допомагає ефективно відповідати на них. Більшу частину матеріалу присвячено порятунку людей у надзвичайних ситуаціях. Він навчить, як взаємодіяти з рятувальними службами і надавати домедичну допомогу потерпілим.

Розділ 2 — «Фізична складова здоров’я» — розкриває поняття оздоровчих систем, особливостей сучасних і традиційних систем харчування. Ти вчитимешся запобігати харчовим отруєнням і надавати домедичну допомогу при отруєннях і кишкових інфекціях.

Розділ 3 — «Психічна і духовна складові здоров’я» — акцентує на необхідності докладати зусилля для свого гармонійного розвитку. Ти удосконалюватимеш інтелектуальні навички, розмірковуватимеш про життєві цінності, вчитимешся піклуватися про зовнішню і внутрішню красу.

Розділ 4 — «Соціальна складова здоров’я» містить дві глави.

Глава 1 — «Соціальне благополуччя» — розкриває ризики, пов’язані з раннім початком статевого життя, вчить відмовлятися від небезпечних пропозицій в умовах тиску і загрози насилля.

Глава 2 — «Безпека в побуті і навколишньому середовищі» — присвячена дорожній, екологічній і соціальній безпеці. Особливу увагу приділено правовій відповідальності неповнолітніх. Ти дізнаєшся, як зробити безпечнішою поїздку в легковому і вантажному автомобілі, вчитимешся правильно діяти, якщо став свідком ДТП чи опинився у зоні пожежі.

Підручник пропонує тобі не лише корисну інформацію, а й багато практичних завдань для відпрацювання важливих життєвих умінь і навичок.

Кожен параграф підручника починається зі стартового завдання. Виконуючи його, дізнаєшся, якій темі присвячено урок, пригадаєш, що вже знаєш із цієї теми, з’ясуєш, чого ще хотів би навчитися.

Розділ 1. Здоров’я людини

§ 1. На порозі дорослого життя

У вступі ти:

  • пригадаєш ознаки фізіологічної, психологічної і соціальної зрілості;
  • порівняєш вимоги індустріального та інформаційного суспільств у всіх сферах життя;
  • переконаєшся в необхідності розвитку життєвих навичок;
  • дізнаєшся, на якій теорії ґрунтуються тренінгові методи;
  • обговориш з однокласниками правила, за якими працюватимете на уроках здоров’я.

Розвиток людини

Розвиток людини — це якісні фізіологічні та психологічні зміни, що тривають від народження до досягнення зрілості (або до кінця життя). Розвиток людини відбувається у процесі:

  • росту — фізичні зміни (зросту, ваги, пропорцій тіла);
  • дозрівання - біологічні зміни, запрограмовані генетично (наприклад, статеве дозрівання);
  • навчання — відносно стабільні зміни, що відбуваються у процесі набуття досвіду.

Виділяють три складові зрілості: фізіологічну (біологічну), психологічну, соціальну (мал. 1).

Мал. 1

За кілька років ти отримаєш паспорт, і суспільство почне вважати тебе дорослою людиною. Однак це не єдина ознака зрілості.

Поміркуйте, що для кожного з вас означає досягти повної зрілості. По черзі продовжіть фразу: «Я думаю, що досягну зрілості, коли (закінчу школу (університет), почну заробляти на життя...)».

Ознаки фізіологічної зрілості

Фізіологічна (біологічна) зрілість настає з припиненням росту та розвитку всіх систем організму, в тому числі репродуктивної (статева зрілість). Якщо дитина живе в нормальних побутових умовах і добре харчується, фізіологічне дозрівання відбудеться само по собі і завершиться приблизно у 20 років. Ознаками фізіологічної зрілості є:

  • завершення фізичного росту;
  • формування статури за жіночим або чоловічим типом;
  • набуття здатності зачати і народити дитину.

Статева зрілість настає дещо раніше, ніж біологічна. З цим пов’язані ризики підліткових вагітностей як для матері, так і для дитини.

Ознаки психологічної зрілості

Щоб досягти повної зрілості, людина має стати дорослою не лише біологічно, а й «вирости» емоційно, інтелектуально і духовно.

Маленька дитина виявляє свої емоції всім тілом, бурхливо реагуючи на те, що їх викликає. Емоційно зріла людина вміє контролювати вияви емоцій, правильно висловлювати свої почуття, долати тривогу, щоденні стреси і життєві потрясіння.

Інтелектуальна зрілість настає тоді, коли людина починає логічно мислити, чітко усвідомлювати причини і наслідки, робити правильні висновки, приймати виважені рішення, дискутувати за допомогою аргументів.

Духовна зрілість досягається тоді, коли людина відкриває для себе світ духовних цінностей, усвідомлює важливі принципи, життєву місію і сенс життя.

Ознаки зрілості

Емоційної:

  • контроль за виявом емоцій;
  • уміння висловлювати почуття;
  • уміння долати тривогу, невдачі, керувати стресами.

Інтелектуальної:

  • уміння прогнозувати розвиток подій і приймати рішення;
  • розвинене критичне і абстрактне мислення, креативність (творче мислення);
  • уміння дискутувати за допомогою аргументів.

Духовної:

  • пріоритетність духовних цінностей;
  • усвідомлення важливих принципів, життєвої місії та сенсу життя.

Ознаки соціальної зрілості

Складовими соціальної зрілості є моральна і правова зрілість.

Моральна зрілість — уміння розрізняти добро і зло, діяти відповідно до прийнятих у суспільстві соціальних норм.

Правова зрілість — набуття усіх громадянських прав і повна юридична відповідальність. В Україні вік досягнення правової зрілості — 18 років.

Соціальна зрілість — це також спроможність не лише діяти у власних інтересах, а й налагоджувати та підтримувати стосунки, конструктивно розв’язувати конфлікти. Людина досягає соціальної зрілості, коли здатна утримувати себе, створити і забезпечити сім’ю.

1. Оціни рівень своєї зрілості за десятибальною шкалою:

  • фізіологічна зрілість;
  • психологічна зрілість;
  • соціальна зрілість.

2. Визнач середній бал. Поміркуй, як його можна підвищити.

Вимоги сучасного світу

Від самого народження батьки або інші дорослі виховують своїх дітей. Вони знайомлять їх із соціальними правилами і нормами, привчають відповідально ставитися до своїх обов’язків, допомагають у виборі майбутньої професії. Та сучасний світ дуже відмінний від того, в якому росли твої батьки.

Тобі випало жити на зламі епох, коли індустріальне суспільство, орієнтоване на матеріальне виробництво, поступається місцем інформаційному, що висуває нові вимоги в усіх сферах життя.

1. Об’єднайтесь у 3 групи («людина», «робота», «освіта»). За допомогою табл. 1 на стор. 10 порівняйте вимоги індустріального та інформаційного суспільств у сферах:

  • група 1: трудових відносин;
  • група 2: особистісного розвитку і міжособистісних стосунків;
  • група 3: освіти.

2. Обговоріть переваги і недоліки інформаційного суспільства порівняно з індустріальним.

Соціальні ролі і життєві навички

Упродовж життя людина виконує різні соціальні ролі: дитини, учня, студента, споживача, громадянина, чоловіка (дружини), матері (батька), брата (сестри), друга, колеги, підлеглого, начальника тощо. Навички, які є важливими для будь-якої соціальної ролі, називають життєвими.

Нині перелік основних соціальних ролей мало відрізняється від тих, що існували десятки чи навіть сотні років тому. Однак їх зміст суттєво змінився. Це вимагає набуття нових життєвих навичок і вдосконалення традиційних.

Таблиця 1

У сфері трудових відносин

Індустріальне суспільство

Інформаційне суспільство

• Життя, орієнтоване на роботу

• Гармонійне поєднання усіх сфер життя

• Одна робота на все життя

• Вільна зміна місця і сфер трудової діяльності

• Сприяння конкуренції

• Сприяння співробітництву

• Авторитарний стиль керівництва

• Колегіальне прийняття важливих рішень

• Цінування конформізму

• Заохочення плюралізму і креативності

• Трудові відносини відповідно до статусу в ієрархії

• Співробітництво між однодумцями

У сфері особистісного розвитку і міжособистісних стосунків

Індустріальне суспільство

Інформаційне суспільство

• Акцент на боротьбу з хворобами

• Акцент на сприяння здоров’ю

• Негативне ставлення до змін

• Сприйняття змін як можливостей розвитку

• Ігнорування емоцій

• Керування емоціями

• Уникання проблем і конфліктів

• Конструктивне розв’язання проблем і конфліктів

• Стереотипне бачення гендерних ролей

• Соціальні ролі людей визначаються їхніми потребами, інтересами і здібностями, а не статтю

У сфері освіти

Індустріальне суспільство

Інформаційне суспільство

• Навчання лише у шкільні роки

• Освіта впродовж усього життя

• Акцент на інтелектуальний розвиток

• Акцент на гармонійний розвиток особистості

• Заучування фактів і накопичення знань

• Формування ключових компетентностей і вміння вчитися

• Підходи, центровані на вчителеві

• Підходи, центровані на учнях (дитиноцентризм)

• Жорстка дисципліна

• Демократія, усвідомлене дотримання правил

• Заохочення суперництва

• Сприяння кооперації та співробітництву

Адаптовано за «Lifeskills Associates»

Життєві навички — це уміння, що допомагають людині адаптуватись у сучасному світі і долати труднощі щоденного життя.

Визначення ВООЗ

Твої однолітки у багатьох країнах світу вже здобувають освіту, що ґрунтується на розвитку життєвих навичок. Тобі теж пощастило, адже на уроках здоров’я маєш змогу розвивати життєві навички, які допоможуть уникати помилок і досягати успіху.

  • 1. За допомогою вчителя об’єднайтесь у 3 групи за видами життєвих навичок (емоційно-вольові, інтелектуальні, соціальні).
  • 2. Пригадайте склад цих навичок і запишіть їх на дошці.
  • 3. Обговоріть, як кожна з цих навичок допомагає адаптуватися до вимог інформаційного суспільства у сферах трудових відносин, особистісного розвитку і міжособистісних стосунків, освіти.

Тренінг — необхідна умова успішного навчання

Тренінг — ефективна форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з тренером.

Одним із найефективніших методів успішного навчання є тренінг. Раніше тренінги проводили лише психологи. Тепер тренінги використовують у школах на уроках здоров’я.

Річ у тому, що неможливо^розвинути життєві навички, тільки прослухавши чи прочитавши про них. їх треба багато разів відпрацьовувати — обговорюючи життєві ситуації, обмінюючись досвідом з друзями і вчителем.

Ця методика дуже подобається твоїм одноліткам: «Як добре, що це не просто розповідь однієї людини», «Блискуча ідея — сідати в коло і по черзі висловлювати свою думку», «Ми сідаємо в коло, дивимося на своїх однокласників, бачимо їхні очі, краще розуміємо одне одного. Ми навчились уважно слухати, поважати і сприймати будь-яку думку. Тепер я розумію, що кожна людина — це неповторна особистість».

Якщо у 5—7-му класах уроки здоров’я у вас проводили у формі тренінгу, ти помітив, що вони дуже різняться від звичайних уроків.

  • 1. Методом мозкового штурму назвіть те, що відрізняє тренінги від звичайних уроків (учні сидять не за партами, а в колі...).
  • 2. Ти вже знаєш, що на тренінгу панує демократична дисципліна - всі добровільно дотримуються прийнятих правил. Розробіть правила вашої групи, оформіть їх у вигляді плаката і скріпіть підписами на знак того, що ви погоджуєтеся з ними.

За кілька років ти отримаєш паспорт, і тебе почнуть вважати дорослою людиною. Але паспорт — не єдина ознака зрілості.

Зрілість настане, коли завершиться ріст і розвиток організму, а також коли ти «виростеш» емоційно, інтелектуально, духовно і соціально. Важливою ознакою зрілості є матеріальна незалежність і здатність утримувати сім’ю.

Сучасний світ висуває нові вимоги в усіх сферах життя людини.

Щоб успішно відповідати на виклики сучасного світу, треба розвинути важливі життєві навички.

Для розвитку життєвих навичок найкращими є тренінгові методи навчання.

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст