Основи здоров'я. 7 клас. Бех

Глава 2. Безпека щоденного життя

§ 5. Принципи безпечної життєдіяльності

У цьому параграфі ти:

  • з’ясуєш, які природні, техногенні та соціальні небезпеки найбільше загрожують твоїм одноліткам;
  • пригадаєш принципи безпечної життєдіяльності;
  • проаналізуєш, які знання, особисті якості та навички допомагають безпечно поводитись у щоденному житті;
  • потренуєшся оцінювати рівень ризику.

Потреба в безпеці є однією з базових людських потреб. Тому не дивно, що небезпечні ситуації викликають тривогу, страх, відчай. Вони бентежать, дратують, позбавляють сну й апетиту. Небезпечні ситуації «вмикають аварійну сигналізацію» в організмі й спричиняють стрес.

Відчуття безпеки, навпаки, приємне. Воно супроводжується задоволенням, спокоєм, розслабленням. Тому необхідність дбати про безпеку ні в кого не викликає сумніву. Однак іноді для цього не вистачає знань або важливих умінь і навичок. Наприклад, якщо людина вперше користується метрополітеном, вона може спричинити небезпечну ситуацію через те, що не вміє правильно поводитися на ескалаторі.

Той, хто обирає здоровий спосіб життя, має володіти багатьма навичками безпечної життєдіяльності. Інакше те, що здобуто наполегливою працею, можна звести нанівець елементарною необачністю.

СТАРТОВЕ ЗАВДАННЯ

1. Наведіть приклади щоденних ризиків, екстремальних і надзвичайних ситуацій. Згадайте, що:

  • екстремальні — ситуації, в яких небезпека загрожує окремій особі або групі людей (пасажирам літака, туристичній групі);
  • надзвичайні — ситуації, в яких є загроза життю багатьох людей (населенню району, міста, країни).

2. Об’єднайтесь у три групи. На аркуші паперу, поділеному на частини, намалюйте по чотири небезпечні ситуації, в яких можуть опинитися ваші однолітки.

Група 1: у природному середовищі (несприятливі погодні умови, стихійні лиха...).

Група 2: у техногенному середовищі (ДТП, пожежі...).

Група 3: у соціальному середовищі (крадіжки мобільних телефонів, бійки...).

3. Обговоріть, як правильно поводитись у таких ситуаціях.

Принципи безпечної життєдіяльності

З давніх-давен люди вивчають небезпечні ситуації, щоб уникати їх і запобігати їм. Та коли це неможливо, намагаються діяти так, щоб урятуватися. Існують загальні принципи безпечної життєдіяльності, які можна звести до формули «передбачати, запобігати, діяти».

Передбачати — означає:

  • вміти розпізнавати небезпечні ситуації;
  • передбачати наслідки своїх дій;
  • оцінювати ризик.

Запобігати — означає:

  • діяти так, щоб не наражатися на небезпеку;
  • самому не створювати небезпеки (наприклад, на дорозі й у транспорті завжди дотримуватися Правил дорожнього руху);
  • вживати запобіжних заходів (наприклад, встановлювати охоронну сигналізацію, проводити пожежні тренування).

Діяти — означає:

  • не розгубитися, тобто бути фізично і психологічно готовим діяти у небезпечній ситуації;
  • знати, що і як треба робити в таких випадках;
  • уміти зв’язуватись і взаємодіяти з рятувальними службами, правильно використовувати рятувальне спорядження;
  • не втрачати надії й боротися, зробити все можливе, щоб урятуватися самому і допомогти іншим.

Прочитайте байку Езопа і поміркуйте, який принцип безпечної життєдіяльності вона ілюструє. Які висновки ви можете з неї зробити?

Лев і Лисиця

Лев постарів і не міг уже бігати, як раніше. Він заліз у печеру і прикинувся тяжко-хворим. Звірі приходили відвідати його, а він їх хапав і з’їдав. Уже багато звірів пропало. Аж ось одного разу прийшла до печери Лисиця і запитала Лева, як він почувається.

— Ой, зле мені, зле! — почав бідкатися Лев, а потім спитав, чого це Лисиця не заходить.

А та у відповідь:

— Я б зайшла, та бачу, що до печери веде багато слідів, а з неї — жодного.

Аналіз ситуацій та оцінка ризиків

Потрапивши в будь-яку незнайому ситуацію, треба миттєво оцінити рівень її безпеки. У такий спосіб перевіряють, чи існує загроза життю і здоров’ю. Таку загрозу ще називають ризиком, а джерела ризику — чинниками ураження.

Майже всі життєві ситуації пов’язані з ризиком. Як визначити, що ситуація є дуже ризикованою? Для цього, оцінюючи ризик, слід зважати:

  • на імовірність виникнення події;
  • масштаби її наслідків.

Наприклад, імовірність того, що в автозаправну станцію вдарить блискавка, доволі мала. Але внаслідок цього може статися потужний вибух, який зруйнує все навкруги і призведе до забруднення довкілля. Зважаючи на серйозні наслідки, ризик вважають високим і обладнують автозаправки спеціальними щоглами з громовідводами.

Види ризику

Оскільки наше здоров’я — це фізичне, психічне і соціальне благополуччя, розрізняють три види ризику.

• Фізичний — пов’язаний із життям і фізичним здоров’ям людини (кататися на велосипеді без шолома, гратися на залізничній колії).

• Психологічний — пов’язаний з упевненістю, гідністю, самоповагою (провалитись на іспиті, не вступитися за того, кого ображають).

• Соціальний — пов’язаний з авторитетом, популярністю, успіхом (посваритися з другом, порушити загальноприйняті правила).

Розрізняють ризик виправданий і невиправданий. Розпочинаючи нову справу, беручи участь у конкурсі, спортивному змаганні, ми ризикуємо розчаруватись, утратити авторитет. Однак такий ризик є виправданим, адже недарма говорять: «Хто не ризикує, той не виграє». Іноді кажуть, що ризик — благородна справа. Це стосується випадків, коли людина ризикує собою заради інших (захищає слабших, рятує чиєсь життя).

Дехто має схильність до нерозумних вчинків: курить, вживає алкоголь, наркотики, агресивно поводиться або вчиняє протиправні дії. Така поведінка є невиправдано ризикованою. Зазвичай одні види ризикованої поведінки призводять до інших.

Більшість кримінальних злочинів, ДТП, утоплень, нещасних випадків у побуті та на виробництві пов’язані з уживанням алкоголю і наркотиків.

1. Проаналізуйте одну із ситуацій, які ви записали у стартовому завданні, за планом:

  • джерела ризику (чинники ураження);
  • для кого є загроза;
  • можливі наслідки.

2. Оцініть рівень її ризику. Для цього:

  • проведіть у класі умовну лінію;
  • з одного боку покладіть картку з написом: «Ризик високий», а з другого — «Ризику немає»;
  • по черзі називайте ситуації і займайте місця на лінії відповідно до того, як ви оцінюєте ризик у цій ситуації.

3. Охочі можуть пояснити, чому обрали відповідну позицію.

4. Поміркуйте, як можна зменшити ризики у цих ситуаціях або уникнути їх.

5. У яких ситуаціях треба звернутися по допомогу до дорослих (учителів, батьків (опікунів), поліції, рятувальників, лікарів)?

Як запобігти крадіжкам мобільних телефонів

Найпоширенішими небезпеками, які загрожують підліткам, є крадіжки мобільних телефонів. Іноді зловмисники, побачивши підлітка з мобільником, просять позичити його на хвилинку, щоб зателефонувати. Можуть навіть запропонувати гроші, мовляв, ось тобі за це 5 гривень. А потім кладуть телефон собі в кишеню й миттєво зникають.

1. Пригадайте, чи траплялося щось подібне з вами чи вашими друзями.

2. Розкажіть, як це сталося.

3. Поміркуйте:

• Як можна запобігти крадіжкам мобільних телефонів, плеєрів?

• Яких правил треба дотримуватися?

ПРОЄКТ

Складіть про це пам’ятку для молодших школярів.

Підготуйте і проведіть для них тренінг, подаруйте пам’ятку.

ПІДСУМКИ

Той, хто обирає здоровий спосіб життя, має володіти багатьма навичками безпечної життєдіяльності.

Загальні принципи безпечної життєдіяльності можна звести до формули «передбачати, запобігати, діяти».

Майже всі життєві ситуації пов’язані з ризиком.

Важливо навчитися миттєво оцінювати рівень ризику й уникати дуже ризикованих ситуацій та невиправданого ризику.