Основи здоров'я. 7 клас. Бех

§ 25. Хвороби цивілізації і реклама

У цьому параграфі ти:

  • дізнаєшся, що таке хвороби цивілізації;
  • усвідомиш зв’язок куріння з ризиком виникнення раку;
  • оціниш своє ставлення до комерційної реклами;
  • ознайомишся з принципами дії реклами і прийомами, які використовують рекламні кампанії для залучення молоді до куріння та вживання алкоголю;
  • потренуєшся розпізнавати рекламні хитрощі й створювати антинаркотичну рекламу.

У давні часи люди потерпали від холоду, спеки, нападів хижих звірів, інфекційних хвороб. Сучасні люди живуть набагато довше і незрівнянно комфортніше. Механізми й автомати звільнили їх від тяжкої фізичної праці в побуті та на виробництві. За лічені години можна дістатись найвіддаленіших куточків планети. Завдяки винайденню вакцин та ефективних ліків середня тривалість життя людей зросла більш як удвічі.

СТАРТОВЕ ЗАВДАННЯ

Уявіть один день із життя первісного і сучасного підлітка. Порівняйте їхні харчові раціони, фізичну активність, загартованість. Поміркуйте:

• Хто харчується переважно натуральними продуктами?

• Хто з них сильніший і загартованіший?

• Хто частіше лягає спати голодним?

• Хто має більше шансів одужати, якщо захворів?

Однак блага цивілізації спричинили появу нових загроз. Тепер людям загрожують не лише численні техногенні небезпеки (ураження електричним струмом, ДТП), а й такі малопоширені у давні часи хвороби, як ожиріння, рак, серцево-судинні захворювання й діабет. Їх називають хворобами цивілізації, адже вони пов’язані передусім із «досягненнями» цивілізації — малорухливим способом життя, споживанням перероблених харчових продуктів, а також вживанням тютюну, алкоголю і наркотиків.

Куріння і рак

У 6-му класі ти вивчав вплив тютюну на організм людини і знаєш про негайні наслідки куріння, його дію на організм протягом двох років та віддалені наслідки.

Курцям із 20-30-річним стажем загрожують тяжкі захворювання серцево-судинної системи (інфаркт, інсульт), хронічні захворювання легень, виразка шлунку, злоякісні пухлини (рак легень, губи, гортані).

Тютюновий дим містить більш як 50 канцерогенів — речовин, що спричиняють виникнення злоякісних пухлин. Сполуки, які містяться у тютюновому димі, послаблюють захисні властивості організму і посилюють дію інших канцерогенів, наприклад іонізуючої радіації.

Найпоширеніша форма раку — рак легень. У 2018 році в Україні серед померлих від раку кожен п’ятий — хворий на рак легень (серед чоловіків — кожен третій випадок). 90 % випадків раку легень пов’язують із курінням.

Чи знаєш ти, що...

Один із солістів групи The Beatles Джордж Гаррісон (мал. 55) почав курити у підлітковому віці. Він ніколи не приховував своєї пристрасті до тютюну і навіть грав із сигаретою в руці. Коли в 1997 році Гаррісон дізнався свій діагноз — рак горла, він сказав: «Це сталося через куріння».

Мал. 55

Відтоді почалася його чотирирічна боротьба з недугою. Він вирішив зробити все можливе, щоб побороти рак: кинув курити і їздив світом у пошуках найефективніших засобів лікування, витрачаючи по 25 тисяч американських доларів щодня. У своїй останній пісні, записаній за тиждень до смерті, Гаррісон закликає замислитися над наслідками куріння, від яких не рятують ні слава, ні гроші.

Реклама — рушійна сила торгівлі

Суттєву роль у виникненні хвороб цивілізації відіграє комерційна реклама харчових продуктів, сигарет та алкоголю. Сучасний світ називають суспільством споживання. Екрани телевізорів, шпальти газет і журналів, вулична реклама рясніють щодня пропозиціями безлічі товарів і послуг.

Оцініть ступінь впливу реклами на ваші рішення. Для цього проведіть у класі умовну лінію. З одного кінця стануть ті, хто завжди приймає рішення під впливом реклами, а з другого — ті, хто на неї взагалі не зважає. Решта займає місця ближче до того чи того кінця.

Мета реклами — продати продукт і забезпечити виробникові прибуток. Для цього в рекламному бізнесі використовують спеціальні прийоми.

Прочитайте текст «Як працює реклама». Поміркуйте:

• Які потреби і бажання підлітків використовують у рекламі тютюну та алкоголю (мал. 56, б)?

• Наведіть приклади рекламних повідомлень, що «тиснуть» на потреби підлітків (мал. 56, в).

Як працює реклама

Чи відомо тобі, що мавпи обожнюють вишні? Мисливці користуються цим і влаштовують для них хитрі пастки. Вони насипають стиглі вишні у скляну посудину з вузьким горлом. Помітивши улюблені ласощі, мавпа не може стриматись і засовує руку в посудину. Відтак затискує вишні в кулаці й намагається витягнути. Але кулак не проходить крізь вузьке горло посудини, а здогадатися, що його треба розтиснути, тварина не здатна. Почувши відчайдушне верещання, мисливець вибігає з укриття й хапає мавпу.

Фахівці рекламного бізнесу використовують схожі прийоми. Спочатку вони визначають цільову групу, наприклад пенсіонери, батьки або підлітки. Відтак намагаються знайти «вишні» — те, що є важливим для цих людей (для пенсіонерів — ціна, для батьків — користь для здоров’я дітей, а для підлітків — те, що вважається сучасним, модним і допомагає почуватися дорослішим).

Якщо товар корисний (як пральний порошок чи олія), рекламодавці намагаються привернути увагу до тих якостей, що вигідно вирізняють саме цю торговельну марку (ціна, ефективність, смак). Коли ж людина не має природної потреби у вживанні певного товару (наприклад, алкоголю чи тютюну), рекламодавці «тиснуть» на інші потреби, щоб вона почала вживати цей продукт і стала залежною.

Вони розраховують (і недаремно!), що молода людина спробує сигарету, звикне розважатися з пляшкою пива. Отже, вона неодмінно потрапить у пастку — нікотинову та алкогольну залежність, згодом уже не зможе «розтиснути кулак» і поповнить ряди тих, хто примножує прибутки тютюнових і алкогольних магнатів.

Прочитайте текст «Рекламні стратегії». Наведіть приклади застосування деяких стратегій у рекламі алкогольних і тютюнових виробів.

Рекламні стратегії

Щоб змусити людей придбати товар, рекламодавці нерідко наводять не всі його якості, а лише ті, що показують товар із найкращого боку. Часто ці якості перебільшені, іноді — відверто неправдиві. Деякі рекламні стратегії спонукають людей купувати навіть товар, який їм не потрібний, не підходить чи шкодить їхньому здоров’ю. Знання цих стратегій допоможе тобі захиститися від їхнього впливу.

1. Голос зірки. Відомі люди, зазвичай актори, співаки, спортсмени, вихваляють товар і розказують, що вони ним користуються. Складається враження, що цей товар справді хороший, і якщо ти хочеш бути схожим на зірку, то також маєш його придбати.

2. Голос експерта. Лікарі, науковці (або актори у ролі експертів) розповідають про ефективність товарів, таких як зубна паста чи ліки. Оскільки люди довіряють експертам, вони купують саме цей товар.

3. Факти і цифри. Наводять докази ефективності продукту (наприклад, засобів для схуднення). Ця стратегія часто поєднується з голосом авторитетної людини.

4. Порівняльні тести й опитування. Порівнюють якості рекламованого продукту (А) з подібними товарами (Б і В). Показують, що товар А набагато ефективніший за Б і дешевший за В. Нерідко поєднуються з опитуваннями споживачів.

5. Демонстрації. Демонструють, як ефективно діє продукт (зазвичай за найсприятливіших умов). Деякі з таких реклам значно перебільшують позитивні якості товару — прального порошку чи пилососа.

6. Апеляція до бажання належати до групи. Складається враження, що всі користуються цим продуктом. А коли це так, то й ти маєш його придбати, щоб не бути білою вороною.

7. Експлуатація привабливості. Завдяки використанню привабливої моделі складається враження, що продукт надає привабливості.

8. Апеляція до прагнення бути дорослим. Складається враження, що вживання продукту зробить тебе дорослішим і респектабельнішим.

9. Обіцянка насолоди. Складається враження, що без цього товару ти не зможеш по-справжньому повеселитись і відпочити.

10. Прагнення популярності. Переконують, що коли ти купиш цей товар, то станеш набагато популярнішим.

11. Ефект розпродажу. Оголошують, що кількість товару обмежена, а знижка діє лише кілька днів.

Рекламні стратегії тютюнових і алкогольних компаній

Виробники тютюну та алкоголю отримують величезні прибутки і не мають наміру відмовлятися від них, хоч їхня продукція шкодить здоров’ю людей. Головне їхнє завдання — залучити до куріння і вживання алкоголю якнайбільше молоді замість тих, хто кинув курити (пити) чи вже помер (мал. 56, а).

Вони будь-якими способами намагаються довести, що людину з сигаретою супроводжує успіх, що той, хто курить і п’є, належить до найкращої частини людства.

«Ви маєте право казати те, що думаєте! Ви маєте право робити те, що хочете! Ви маєте право розпоряджатися своїм життям!» — заявляють вони.

Водночас тютюнові та алкогольні компанії називають порушниками прав і свобод людини тих, хто проводить антинаркотичну пропаганду.

Як спонсори спортивних змагань ці компанії лукаво стверджують, що молодість не може існувати без азарту, ризику і нехтування небезпеками. Під час виступу тютюновий магнат якось заявив: «У 35 років людина прагне спокою і стабільності, а в 15 років їй потрібно дещо інше: передусім вона хоче насолоджуватися життям!»

Мал. 56. Хитрощі комерційної реклами

ПРОЄКТ

1. Уявіть, що вам доручили придумати слогани (короткі повідомлення) для розміщення на упаковках сигарет і слабоалкогольних напоїв, які спонукали б ваших однолітків відмовитися від куріння та вживання алкоголю. Для цього:

  • придумайте 10-15 слоганів і надрукуйте їх на аркуші паперу;
  • зробіть кілька десятків копій і роздайте учням 5-11-х класів, щоб вони зазначили, що їм найбільше сподобалося;
  • зберіть анкети, підсумуйте результати.

2*. Оформіть стенд із найоригінальнішими есе, антирекламами і найпопулярнішими слоганами.

ПІДСУМКИ

Досягнення медицини і технічний прогрес зробили життя людей набагато тривалішим, безпечнішим і комфортнішим. Однак нині люди найбільше потерпають від техногенних небезпек і хвороб цивілізації — ожиріння, раку, серцево-судинних захворювань.

Головним соціальним чинником, що призводить до виникнення цих хвороб, є комерційна реклама. Її мета — забезпечити продаж товару і прибуток виробникові.

У рекламному бізнесі використовують спеціальні психологічні прийоми, які спонукають людей купувати навіть товар, який їм не потрібний, не підходить чи шкодить їхньому здоров’ю (наприклад, реклама тютюнових та алкогольних виробів).

Молодь — основна цільова група для реклами пива і тютюну. У рекламі для підлітків «тиснуть» на їхні потреби у спілкуванні з друзями, належності до групи, самостійності, визнанні.

Власники тютюнових компаній розраховують, що молода людина спробує сигарету, звикне розважатися з пляшкою пива. Отже, неодмінно потрапить у нікотинову та алкогольну залежність і поповнить ряди тих, хто примножує їхні прибутки.