Основи здоров'я. 7 клас. Бех

Розділ 4. Соціальна складова здоров’я

§ 23. Соціальні чинники здоров’я

У цьому параграфі ти:

  • пригадаєш, що таке соціальне середовище;
  • обговориш соціальну безпеку свого населеного пункту;
  • оціниш можливості реалізації своїх прав;
  • проаналізуєш, як ЗМІ впливають на твоє ставлення, рішення і поведінку.

Людина — істота суспільна. Соціальне середовище (мал. 52) суттєво впливає на рівень її здоров’я і благополуччя.

У здоровому суспільстві є можливості для розвитку і самореалізації особистості, людям гарантовано нормальні житлові умови, доступ до високоякісної освіти і медичного обслуговування.

У нездоровому соціальному середовищі — навпаки. Небезпечна криміногенна ситуація, легкодоступні наркотики, необмежена комерційна реклама, пропаганда хибних цінностей і насилля у ЗМІ — ось деякі ознаки такого соціального середовища.

Мал. 52. Складові соціального середовища

СТАРТОВЕ ЗАВДАННЯ

1. Об’єднайтесь у дві групи. Назвіть елементи соціального середовища вашого населеного пункту, які:

група 1: сприяють здоров’ю і безпеці людей (сучасна лікарня, безперебійна робота комунальних служб, поліції...);

група 2: загрожують безпеці і здоров’ю людей (немає комунальних зручностей, не вивозять сміття, ввечері небезпечно ходити вулицями...) .

2. Проаналізуйте, чи виконується у вашому населеному пункті закон про обмеження реклами тютюнових та алкогольних виробів. Чи є поблизу вашої школи кіоски, де продають сигарети та алкоголь?

3. Проголосуйте, чи вважаєте ви свій населений пункт (мікрорайон) здоровим і безпечним соціальним середовищем.

Соціальне середовище і права дитини

Досягти високого рівня благополуччя можна лише тоді, коли суспільство створює можливості для реалізації фундаментальних прав людини й особливо прав дитини.

Оцініть можливості для реалізації ваших прав:

  • на турботу і захист;
  • високоякісну освіту;
  • всебічний розвиток своїх здібностей;
  • медичну допомогу;
  • вільне висловлення думок;
  • інформацію;
  • захист від жорстокості, дискримінації і насилля.

Намалюйте в класі умовну лінію і для оцінки кожного права оберіть своє місце на ній. З одного боку стануть ті, хто думає, що вони мають широкі можливості для реалізації свого права (наприклад, на медичну допомогу), а з другого — ті, хто не бачить таких можливостей. Решта займе місця посередині ближче до того чи того краю. Охочі можуть пояснити свою позицію.

Обговоріть:

  • Які ваші права реалізувати найлегше?
  • Реалізація яких прав найбільше пов’язана з труднощами?

Держава на захисті прав дітей і молоді

Чимало державних служб стоїть на сторожі твого життя і здоров’я. Щойно дитина з’явилася на світ, її підхоплюють турботливі руки лікарів. Уже за кілька років вона знайомиться з вихователями в дитячому садку, а згодом — зі шкільними вчителями, які спільно з родиною виховують її і допомагають здобути освіту. Можливість всебічного розвитку надають центри позашкільної освіти, музичні, спортивні школи, мистецькі студії, туристичні клуби, соціальні служби для молоді тощо.

Якщо ти потрапив в екстремальну ситуацію, маєш змогу викликати рятувальні служби. Коли хворієш, батьки викликають лікаря. Якщо порушено твої права, можеш звернутися до вчителя, шкільного психолога або зателефонувати в поліцію чи на дитячу гарячу лінію.

Дізнайся адреси і телефони психологічних та соціальних служб, кабінетів довіри, які є в місті чи селі або в найближчому районному (обласному) центрі.

Клініки, дружні для молоді

Держава усвідомлює особливі потреби підлітків і молоді в інформації щодо здоров’я, а також в індивідуальних медичних і психологічних послугах. Тому у столиці та в багатьох обласних центрах України відкривають якісно нові медичні заклади — клініки, дружні до молоді (мал. 53).

Мал. 53

Тут працює кваліфікований персонал: психолог, гінеколог, дерматолог. Повага і доброзичливе ставлення до підлітків — головний принцип роботи клініки. Ти можеш зателефонувати до клініки, і тобі повідомлять, коли краще приїхати. Усі послуги клініки безкоштовні.

ЗМІ і здоров’я

Телебачення, фільми, радіо, інтернет, журнали, газети відіграють важливу роль у нашому житті. Вони є джерелом інформації, впливають на наші цінності, ставлення, рішення і поведінку. Цей вплив може бути і позитивним, і негативним. Наприклад, ЗМІ є одним із важливих джерел інформації. Хороші художні та мультиплікаційні фільми, соціальна реклама пропагують справжні цінності і позитивні зразки для наслідування.

Чи знаєте ви, що таке соціальна реклама? Наведіть приклади соціальної реклами, яку ви бачили на телебаченні чи на вулицях вашого населеного пункту.

Негативний вплив ЗМІ

У деяких випадках вплив засобів масової інформації є негативним.

Комерційна реклама. Телебачення, газети, журнали рекламують товари і послуги. Однак реклама завжди показує продукт із найкращого боку. Часто його якості перебільшені, іноді — відверто неправдиві. Особливо шкідливою є реклама тютюну та алкоголю.

Пропаганда хибних цінностей. Фільми і реклама нерідко пропагують нездорові споживацькі цінності, під впливом яких люди купують речі, навіть якщо вони їм не потрібні. Наприклад, у тебе може скластися враження, що неможливо стати популярним і щасливим без нового мобільного телефона.

Романтизація насилля. Телебачення демонструє привабливі для підлітків рольові моделі (який треба мати вигляд, як поводитись і розв’язувати проблеми), але деякі з цих моделей створюють хибні уявлення про добро і зло та романтизують насилля.

Головний герой бойовиків зазвичай привабливий, сильний і розв’язує всі свої проблеми зброєю чи кулаками. Насилля на екрані постає як частина щоденного життя, і в декого з підлітків складається враження, що життя без насилля нудне і неприродне.

Кров і смерть у фільмах не мають великого значення. Протягом однієї серії можуть загинути сотні людей, але справжні наслідки цього, як правило, не показано.

• Фільми, новини і телепередачі містять у середньому п’ять епізодів насилля на годину.

• Дитячі мультфільми у середньому містять 25 епізодів насилля на годину.

• До закінчення школи середньостатистична дитина бачить на телеекрані 8 тисяч убивств і 100 тисяч актів агресії.

У такий спосіб створюється романтичний імідж насилля, і складається враження, що воно є природним елементом нашого життя.

Численні наукові дослідження довели вплив насилля в засобах масової інформації на рівень агресії у підлітковому середовищі. Зменшити цей негативний вплив можна, розвинувши навички критичного мислення.

Ми можемо навчитися розрізняти достовірні і недостовірні джерела інформації та обирати для перегляду фільми і телепередачі, які пропагують справжні цінності — любов, дружбу, вірність, повагу.

Пригадайте одну зі сцен насилля, яку нещодавно бачили на телеекрані. Проаналізуйте її за таким планом:

• Чи могло це статися в реальному житті?

• Чи був кращий спосіб розв’язати цю проблему?

• Чи показано у фільмі справжні наслідки насилля: біль, страждання, каліцтво, безпомічність, місяці реабілітації, горе рідних?

Склади рейтинг телепередач, які подобаються тобі найбільше і найменше. Поясни свій вибір.

ПІДСУМКИ

Соціальне середовище людини є джерелом багатьох благ для її життя і здоров’я. Водночас воно може бути і джерелом небезпек.

Держава стоїть на сторожі життя і здоров’я дітей та молоді. У разі небезпеки чи порушення твоїх прав ти можеш звернутися до рятувальників, правоохоронних органів або за телефонами довіри.

Численні наукові дослідження довели, що романтизація насилля у ЗМІ підвищує рівень агресії у підлітковому середовищі.

Для протидії цьому негативному впливу треба розвивати навички критичного мислення та обирати для перегляду фільми і телепередачі, що пропагують справжні цінності.