Основи здоров'я. 7 клас. Бех

§ 22. Конфлікти і здоров’я

У цьому параграфі ти:

  • пригадаєш, що таке конфлікт, які є види конфліктів;
  • усвідомиш відмінність, що існує між конфліктами поглядів і конфліктами інтересів;
  • ознайомишся з основними стадіями розвитку конфліктів і різними способами їх розв’язання;
  • потренуєшся конструктивно розв’язувати конфлікти.

Поняття конфлікту

У перекладі з латини конфлікт (conflictus) означає «зіткнення». Конфлікти виникають тоді, коли в суперечність вступають інтереси і бажання однієї людини (наприклад, якщо вона одночасно хоче подивитися цікавий фільм і підготуватись до контрольної) або інтереси і бажання двох чи більше людей, соціальних груп.

Конфлікти людини із собою — внутрішні конфлікти, а між різними людьми або їх групами — зовнішні. Зовнішні конфлікти можуть виникати між двома або більше особами (міжособистісні), особою і групою осіб (особистісно-групові) або між двома чи більше групами (міжгрупові).

СТАРТОВЕ ЗАВДАННЯ

Наведіть приклади міжособистісних конфліктів (посварився з другом, дорослі контролюють кожен крок, учитель поставив несправедливу оцінку...).

Уміння конструктивно розв’язувати конфлікти є ознакою зрілої особистості. Воно допомагає розвивати здорові стосунки і підтримувати високий рівень благополуччя.

Причини виникнення конфліктів

Можливо, ти вважаєш, що конфлікти — винятково негативне явище, і тому намагаєшся за будь-яку ціну уникати їх або, поки є змога, не визнавати їх існування. Але це неправильно.

Конфлікти — невід’ємна частина людських стосунків. Виникають вони через те, що кожна людина є унікальною і неповторною: має відмінні від інших погляди, уподобання і переконання, власні інтереси і бажання, які можуть вступати у суперечність з інтересами інших.

Коли люди спілкуються між собою, разом навчаються, працюють або відпочивають, іноді з’ясовується, що вони по-різному розуміють, що є необхідним, важливим чи правильним, або їхні інтереси не збігаються.

Буває, що коли люди мають різну віру, переконання або їм подобаються чи не подобаються певні речі (одяг, музика, футбольна команда), вони ніби спілкуються різними мовами. Те, що для одного добре, може бути поганим для іншого; те, що одному подобається, в іншого може викликати відразу. У такому разі між ними можуть виникнути конфлікти поглядів.

Розв’язання такого конфлікту не означає, що його учасники мають змінити свою віру чи переконання. Їм доречно буде пригадати народну мудрість: «У кожного свій смак».

Дуже важливо розвинути в собі толерантність — уміння визнавати і поважати право іншої людини на власну, відмінну від твоєї, думку і пам’ятати, що це пошук того, що об’єднує, а не роз’єднує людей.

Зіткнення інтересів різних людей або ігнорування однією особою інтересів і потреб іншої — друга група причин, з яких виникає переважна більшість конфліктів інтересів. Якщо люди діють без урахування цього, то навіть у разі примирення конфлікт не вичерпується і може тривати роками.

Які з названих вами у стартовому завданні конфліктів є конфліктами поглядів, а які — конфліктами інтересів?

Стадії розвитку конфліктів

У розвитку конфліктів виділяють п’ять стадій: виникнення конфліктної ситуації; усвідомлення конфлікту; початок відкритого протистояння; ескалація конфлікту; завершення конфлікту.

1. Виникнення конфліктної ситуації відбувається у разі зіткнення двох або більше людей, інтереси чи переконання яких суттєво різняться.

2. Усвідомлення конфлікту настає тоді, коли хоча б один із його учасників починає відчувати дискомфорт у спілкуванні з іншими, критично і недоброзичливо думає про них або уникає контактів із ними.

3. Початок відкритого протистояння — момент, коли один з учасників наважується на заяву або погрозу. Інший у відповідь також починає діяти: захищатися чи нападати.

4. Ескалація конфлікту. На цьому етапі сторони відкрито заявляють про свої позиції та висувають вимоги. Вони можуть і не усвідомлювати власних інтересів, не розуміти глибинної суті конфлікту. Сторони часто вдаються до конфліктогенів — слів або дій, що розпалюють конфлікт.

5. Завершення конфлікту можливе у разі його розв’язання (досягнення компромісу), згасання конфлікту через втрату зацікавленості учасників до предмета протистояння або відсторонення одного з опонентів.

Конфліктогени

  • образи
  • зневажливе ставлення
  • висміювання
  • вихваляння
  • категоричні судження
  • повчання
  • нечесність, нещирість
  • порушення правил етикету (не вітатися, ігнорувати чиюсь присутність, перебивати)
  • деякі узагальнення: «ти ніколи», «ти завжди», «я нізащо», «це безнадійно»

Способи розв’язання конфліктів

Є різні способи розв’язання конфліктів (мал. 50). У більшості ситуацій найкраще розв’язувати конфлікти шляхом переговорів. Однак іноді краще відсторонитися від конфлікту або піти на поступки чи рішуче обстоювати свою позицію.

Мал. 50. Способи розв’язання конфліктів

Варто відсторонитися від конфлікту:

  • коли всім треба заспокоїтися;
  • коли треба продумати аргументи;
  • коли немає шансів уладнати суперечку.

Варто поступитися:

  • коли розумієш, що неправий;
  • коли предмет суперечки набагато важливіший для інших, ніж для тебе;
  • коли розумієш, що втратиш від цього конфлікту більше, ніж здобудеш;
  • коли небезпечне будь-яке загострення стосунків.

Варто рішуче боротися:

  • якщо розв’язання конфлікту в інший спосіб може зашкодити тобі чи близьким або опонент може здобути несправедливі переваги;
  • коли даєш відсіч зловмисникам.

Конструктивне розв’язання конфліктів

Якщо конфліктна ситуація вже виникла і ти це усвідомлюєш, конструктивно розв’язати її допоможуть поради психологів «Шість кроків до розв’язання конфліктів», з якими ти вже ознайомився в 6-му класі.

Крок 1. Опануй себе

• Глибоко вдихни.

• Полічи до десяти (або далі).

• Скажи собі, що ти володієш ситуацією.

Крок 2. Заспокой опонента

• Скажи, що не хочеш сваритися.

• Запропонуй обговорити ситуацію.

Крок 3. Застосуй навички активного слухання

• Дивись в очі опоненту.

• Підтримуй розмову, кажи: «Так», «Я розумію».

• Не перебивай його.

• Дочекайся, коли він закінчить, і запитай: «Це правда?»

Крок 4. Поводься асертивно (гідно, упевнено)

• Користуйся «Я-повідомленнями», розкажи, що ти думаєш і відчуваєш.

• Стій прямо, говори спокійно.

• Уникай конфліктогенів.

• Не відповідай конфліктогеном на конфліктоген.

Крок 5. Висловлюй повагу

• Поважай гідність опонента, не критикуй його особисті якості (обговорюй проблему, а не людину).

• Погоджуйся, з чим можеш.

• Якщо відчуваєш провину, попроси вибачення.

Крок 6. Розв’язуйте проблему

• Запропонуй змінити позицію «Я — проти тебе» на позицію «Ми разом — проти проблеми».

• Запропонуй свій варіант рішення.

• Запитай опонента, які він має пропозиції.

• Розгляньте інші можливі варіанти та їхні наслідки.

• Оберіть те, що вам підходить.

• Домовтеся виконувати це рішення певний час (наприклад, тиждень), а потім повернутися до розмови і з’ясувати, чи ви ним задоволені.

Способи конструктивного розв’язання конфліктів

1. Розгляньте малюнок 51 і визначте, на якій стадії перебуває конфлікт. Обговоріть:

• Чому діти не можуть дійти згоди?

• Що сприяло розпалюванню конфлікту?

• Що їм треба зробити, аби владнати конфлікт?

• Як ви розумієте індіанську приказку «Щоб зрозуміти людину, треба пройти 15 миль у її мокасинах»?

Мал. 51

2. Прочитай притчу про подружжя «Давня мрія». Поміркуй:

• Про який вид конфлікту в ній ідеться — конфлікт поглядів чи конфлікт інтересів?

• На якій стадії (див. с. 143) протягом 30 років перебував цей конфлікт?

• Який спосіб розв’язання конфлікту обрало подружжя (див. мал. 50, с. 144)?

Давня мрія

Чоловік і дружина прожили разом 30 років. У день ювілею дружина, як завжди, спекла на сніданок булку — вона пекла її щоранку, це було сімейною традицією. За сніданком розрізала булку навпіл і вже збиралася, як завжди, подати чоловікові верхню її частину. Та раптом передумала: «У день нашого ювілею я хочу сама з’їсти цю рум’яну скоринку. Врешті-решт я це заслужила: тридцять років доглядала наш дім, народила і виховала наших синів, увесь цей час зберігала чоловікові вірність, любила і поважала його».

І вона тремтячою рукою передала чоловікові нижню частину булочки. А той, узявши її, сказав: «Який неоціненний дарунок, люба. Вже тридцять років я не їв своєї улюбленої нижньої половини булочки, тому що завжди вважав, що вона по праву належить тобі».

Об’єднайтесь у пари, розподіліть ролі й розіграйте, як би ви повелися на місці кожного з них того дня, коли дружина спекла першу булку.

3. Користуючись алгоритмом «Шість кроків до розв’язання конфліктів» (с. 145-146), напиши сценарій твоєї поведінки в таких ситуаціях:

Ситуація 1

Твій найкращий друг обіцяв у суботу піти з тобою в магазин, де продають різні ґаджети. Ти з нетерпінням чекав цього дня, подаровані на день народження гроші вже «пропалили» тобі кишеню. Коли ти зайшов до друга, він сказав, що не може піти з тобою, бо інші хлопці запропонували йому зайвий квиток на фільм, який він дуже хоче подивитися.

Ситуація 2

Дівчина з твого класу неприязно ставиться до тебе. Якось із портфеля твого однокласника зник мобільний телефон. Ця дівчина сказала, що бачила тебе біля його парти і що це, напевно, справа твоїх рук.

Ситуація 3

Ти йдеш додому зі школи. Тебе перестріли троє підлітків із паралельного класу. Вони агресивно звинувачують тебе в тому, що розпускаєш про одного з них плітки. Ти знаєш, що це неправда.

ПІДСУМКИ

Конфлікти — невід’ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю.

Відмінність цінностей, смаків, уподобань спричиняє конфлікти поглядів. Їх треба розв’язувати на основі толерантності.

Зіткнення інтересів різних людей або ігнорування однією з осіб інтересів і потреб іншої призводить до конфліктів інтересів. Їх найкраще розв’язувати за допомогою переговорів для пошуку взаємовигідних рішень.

У розвитку конфлікту виділяють п’ять стадій: виникнення конфліктної ситуації; усвідомлення конфлікту; початок відкритого протистояння; ескалація конфлікту; завершення конфлікту. Найкраще розв’язувати конфлікти на стадії їх усвідомлення.

Уміння конструктивно розв’язувати конфлікти — ознака зрілої особистості. Щоб його набути, треба не лише знати, як це робити, а й практикуватися.