Основи здоров'я. 7 клас. Бех

§ 2. Значення звичок і навичок для здоров’я

У цьому параграфі ти:

  • проаналізуєш вплив звичок на здоров’я;
  • дізнаєшся, як формуються звички;
  • вчитимешся змінювати небажані звички;
  • дізнаєшся, які навички є сприятливими для здоров’я.

Звички і спосіб життя

Спосіб життя людини — це сукупність її звичок. Прокинувшись уранці, Оксана спершу годує свого кота Тимофія, відтак приймає душ, чистить зуби і прибирає ліжко. Усі ці важливі справи вона робить автоматично, майже не замислюючись. Можна сказати, що в неї сформувалися певні звички.

Звичка — це спосіб поводитися, не замислюючись, що, як і чому ти робиш.

Звички полегшують наше життя і привносять у нього елемент стабільності. Уяви, як складно було б щоранку заново вчитися чистити зуби.

Більшість наших звичок є корисними (здоровими). Вони сприяють підвищенню самооцінки, поліпшенню стосунків, зміцненню імунітету. Інші звички є шкідливими (нездоровими). Це ті, що загрожують здоров’ю і знижують резерви благополуччя.

СТАРТОВЕ ЗАВДАННЯ

1. Об’єднайтесь у дві групи. Складіть хіт-парад звичок.

Група 1: десятка найкорисніших звичок (робити зарядку, завжди вітатися...).

Група 2: десятка найшкідливіших звичок (курити, пізно лягати спати, переїдати...).

2. Презентуйте свої розробки, пояснюючи, як кожна звичка впливає на здоров’я.

Існують і нейтральні звички, що не впливають на здоров’я. Дізнайтеся більше про такі звички своїх однокласників за допомогою гри «Калейдоскоп». Для цього кілька разів об’єднайтесь у групи згідно з вашими відповідями на такі запитання:

  • Ви більше любите приймати душ уранці чи ввечері?
  • Ви зачісуєте волосся на правий чи на лівий бік?
  • Ви спочатку вдягаєте штани чи светр?
  • Ви переглядаєте журнали з початку чи з кінця?

Як формуються звички

Більшість звичок формується несвідомо — зазвичай у процесі наслідування дорослих, однолітків, літературних персонажів, героїв фільмів.

Деякі наші звички формуються свідомо (мал. 6). У такому разі ми спочатку отримуємо певні знання (наприклад, як правильно чистити зуби).

Мал. 6. Так формується звичка

Потім тренуємося застосовувати ці знання на практиці — формуємо уміння. На цьому етапі доводиться перевіряти себе, чи правильно виконуємо ту чи ту дію.

Повторюючи багато разів, доводимо наше уміння до автоматизму, коли вже не треба замислюватися, що і як ми робимо. Так формується навичка.

Звичка — це вершина піраміди, коли ми вже не замислюємося, чому щось робимо. Ми це робимо тому, що звикли.

Науковці визначили час, необхідний для оволодіння певними уміннями, навичками і формування звички:

  • уміння формується за 5-9 повторів;
  • для формування навички потрібні щоденні тренування протягом 5-9 днів;
  • звичка формується приблизно за три місяці.

Як змінити небажану звичку

Змінити звичку нелегко. Це тому, що вона міцно закріплена у підсвідомості. За відповідних обставин мозок автоматично «вмикає» звичний спосіб поведінки, який ще називають поведінковим стереотипом.

Особливо складно позбутися звичок, що спричиняють залежність, наприклад вживання тютюну, алкоголю, наркотиків. У цьому випадку є не лише фізична залежність (за якої організм уже не може обійтися без цих речовин), а й психологічна. Про це дізнаєшся більше, коли вивчатимеш тему про наркотики.

1. Письменник Семюел Джексон сказав: «Пута звички є надто слабкими, аби їх можна було помітити до того моменту, коли вони стають надто міцними, щоб їх можна було розірвати».

• Обговоріть, як ви розумієте цей вислів.

• Наведіть приклади на доведення цього твердження.

2. Прочитайте байку Езопа «Жабки». Обговоріть:

• Чому жабка не захотіла перебратись у комфортніше і безпечніше місце?

• Кого вона нагадує своєю поведінкою?

Жабки

Жили по сусідству дві жабки. Одна — в глибокому ставку поряд з дорогою, а друга — на дорозі, де майже не було води.

Жабка, що жила в ставку, радила сусідці перебиратися до ставка, щоб мати ситніше і спокійніше життя. Але та відмовлялася, казала, що прикипіла до свого місця і не хоче його покидати, — до тієї миті, як віз, що їхав дорогою, переїхав її.

Байка Езопа

Змінити звичку нелегко, але можливо. Для цього треба:

1. Усвідомити, яку звичку хочеш змінити.

2. Психологічно налаштуватися на зміни.

3. Скласти план змін.

4. Наполегливо відпрацьовувати необхідні уміння.

5. Заохочувати себе за досягнуті успіхи.

Психологічно налаштуватися на зміни тобі допоможе така вправа:

  • Сядь зручно. Заплющ очі й уяви перед собою білий екран.
  • Висвітли на цьому екрані зображення того, що ти звик робити.
  • У правому нижньому кутку екрана в маленькому віконці висвітли те, на що хочеш змінити свою звичку.
  • Потім різко збільш маленьке зображення на цілий екран і одночасно накажи собі: «Змінись!»
  • Тричі повтори вправу.

Виконуй її вранці, вдень і ввечері. Пам’ятай, що звичка формується приблизно за три місяці, тому протягом цього часу твердо тримайся визначеного курсу.

Навички, сприятливі для здоров’я

На уроках здоров’я ти отримуєш знання і відпрацьовуєш важливі уміння та навички, які згодом перетворюються на корисні звички. Це, зокрема, навички особистої гігієни, безпечної поведінки на дорогах, користування побутовими приладами тощо. Однак найважливішими для твого здоров’я є інші навички (табл. 1). Їх іще називають м’якими навичками (від англ. soft skills), життєвими навичками (від англ. life skills) або навичками XXI століття. Адже сучасний світ є надзвичайно мінливим, нові виклики виникають мало не щодня. Тому нині дуже цінується здатність швидко адаптуватися до змін і бути стійким у складних життєвих обставинах.

Життєві навички — це здатність людини адаптуватися у сучасному світі і долати труднощі щоденного життя.

Визначення ВООЗ

Науковці дійшли висновку, що життєвих навичок треба навчатися так само, як математики чи історії. Вони розробили спеціальну навчальну методику, яка має назву «освіта на основі набуття життєвих навичок», скорочено — ООЖН. Ця методика виявилася найефективнішою у профілактиці шкідливих звичок. Саме за такою методикою навчаються твої однолітки в багатьох країнах світу.

Ти також навчався життєвих навичок. Пригадай, як це було. У 5-му класі вчився ставитися до себе як до унікальної і неповторної особистості, розуміти і правильно висловлювати свої почуття, поважати себе та інших, відмовлятися від небезпечних пропозицій.

У 6-му класі ти продовжував формувати самооцінку, тренував уміння приймати рішення, розпізнавати маніпуляції та рекламні хитрощі, вчився працювати в команді, знайомитись і долати сором’язливість, конструктивно розв’язувати конфлікти, обирати компанію, протидіяти агресії та насиллю.

1. За допомогою таблиці 1 назвіть життєві навички, які сприяють емоційному, інтелектуальному і соціальному благополуччю.

2*. Проаналізуйте, які сприятливі для здоров’я навички вам вдалося перетворити на свої звички.

ПІДСУМКИ

Протягом життя людина набуває багатьох умінь, навичок і звичок. Звички привносять елемент стабільності в наше життя. Вони бувають корисні, шкідливі, нейтральні.

Позбутися небажаної звички непросто, особливо тієї, що спричиняє залежність. Для цього треба: психологічно налаштуватися на зміни; скласти план змін; відпрацьовувати необхідні вміння не менш як три місяці; заохочувати себе за досягнуті успіхи.

Психосоціальні навички дуже важливі для всіх аспектів людського життя. Їх іще називають життєвими навичками, сприятливими для здоров’я.

Таблиця 1

Життєві навички, сприятливі для здоров’я

Навички, що сприяють соціальному благополуччю

Навички, що сприяють психічному благополуччю

Інтелектуальні навички

Емоційно-вольові навички

Навички ефективного спілкування:

  • активне слухання
  • уміння чітко висловлювати свою думку
  • уміння відкрито висловлювати свої почуття, без тривоги і звинувачень
  • володіння мовою тіла
  • адекватна реакція на критику
  • прохання про послугу, допомогу

Навички співпереживання:

  • здатність розуміти почуття і проблеми інших людей
  • уміння висловити це розуміння
  • уміння надати підтримку і допомогу

Навички розв’язання конфліктів:

  • здатність розрізняти конфлікти поглядів і конфлікти інтересів
  • уміння розв’язувати конфлікти поглядів на основі толерантності
  • уміння розв’язувати конфлікти інтересів за допомогою конструктивних переговорів

Навички поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації:

  • навички упевненої поведінки
  • уміння обстоювати свою позицію і відмовлятися від небезпечних пропозицій
  • протидія дискримінації

Самоусвідомлення і самооцінка:

  • здатність усвідомити свою унікальність
  • позитивне ставлення до себе, інших людей і життєвих перспектив
  • адекватна самооцінка: здатність реально оцінювати свої здібності і можливості, адекватно сприймати оцінки інших людей
  • усвідомлення своїх прав, потреб, цінностей і пріоритетів
  • постановка життєвої мети

Аналіз проблем і прийняття рішень:

  • уміння визначити суть проблеми і причини її виникнення
  • здатність сформулювати щонайменше три варіанти розв’язання проблеми
  • уміння передбачити наслідки кожного варіанта для себе та інших людей
  • уміння оцінити реалістичність кожного варіанта з урахуванням своїх можливостей і життєвих обставин
  • здатність обрати оптимальне рішення

Навички самоконтролю:

  • контроль проявів гніву
  • уміння долати тривогу
  • уміння переживати невдачі

Керування стресами:

  • планування часу
  • позитивне мислення
  • методи релаксації
  • уміння пережити горе, втрату, травму, насилля

Мотивація успіху і гартування волі:

  • віра, що ти — господар свого життя
  • налаштованість на успіх
  • здатність концентруватися на досягненні мети
  • розвиток наполегливості та працелюбності