Основи здоров'я. 7 клас. Бех

ЛЮБА СЕМИКЛАСНИЦЕ!

ЛЮБИЙ СЕМИКЛАСНИКУ!

У сьомому класі ти далі вивчатимеш основи здоров’я. Мета цього предмета — допомогти тобі і твоїм однокласникам стати самостійнішими, дорослішими і впевненішими у власних силах, а також винахідливими і вправними у ситуаціях, які загрожують життю і здоров’ю.

На уроках здоров’я ти маєш унікальний шанс — налаштувати своє майбутнє на успіх. Адже в наш час недостатньо бути лише хорошим фахівцем. Треба набути багатьох умінь і навичок: проявляти гідність і самоконтроль, високі моральні якості, здатність долати труднощі, уміння спілкуватися, мотивувати і переконувати, працювати в команді й досягати успіху.

Один із твоїх ровесників написав у листі: «У майбутньому я мрію стати президентом фірми, яку створю сам. Уже зараз докладаю зусиль для досягнення своєї мети — стараюся добре вчитись у школі, багато читаю. А на уроках здоров’я — дуже цікавих, з хорошим учителем — я зрозумів, що треба навчитися спілкуватися з людьми, моїми майбутніми колегами, клієнтами, адміністрацією. І головне — пам’ятати золоте правило «Стався до інших так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе».

Ці важливі уміння знадобляться не лише у роботі, а й в особистому житті. Толерантність, здатність до співчуття, уміння домовлятися, уникати непорозумінь і конструктивно розв’язувати конфлікти допоможуть вам підтримувати добрі стосунки з батьками, друзями, оточенням, у майбутньому — зі своїми дітьми. А навички критичного мислення, уміння відмовлятися від того, що небезпечно, вбережуть ваше життя від найбільших загроз сучасності.

Людині, на жаль, не дано знати своє майбутнє, щоб благополучно оминути всі небезпеки. Але вона завжди має вибір: вести здоровий спосіб життя чи занапастити його наркотиками, алкоголем, нікотином; увесь час тремтіти від страху чи наполегливо гартувати волю, набувати відповідних знань і вмінь, щоб з гідністю долати життєві труднощі. Усі, хто працював над цим підручником, сподіваються, що ти зробиш правильний вибір.

Успіхів тобі!

Як працювати з підручником

Підручник складається із чотирьох розділів.

Розділ 1 — «Здоров’я людини» — містить дві глави.

У главі 1 — «Здоров’я і спосіб життя» — ти пригадаєш базові поняття предмета «Основи здоров’я», як формуються навички і звички, проаналізуєш переваги здорового способу життя. Також дізнаєшся, що відбувається у твоєму організмі під час хвороби і що допомагає швидше одужати.

У главі 2 — «Безпека щоденного життя» — дізнаєшся, як зробити безпечнішою поїздку в легковому і вантажному автомобілі, вчитимешся правильно діяти, якщо став свідком ДТП чи опинився в зоні пожежі.

Розділ 2 — «Фізична складова здоров’я» — ознайомить тебе з фізіологічними особливостями підліткового віку, навчить, як підтримувати добру фізичну форму і правильно доглядати за собою.

Розділ 3 — «Психічна і духовна складові здоров’я» — навчить ефективно використовувати можливості свого головного мозку, розвивати пам’ять, інтелектуальні здібності її навички. Ти дізнаєшся, як розуміти і правильно висловлювати свої почуття, що таке психологічна рівновага і як підтримувати її на високому рівні, керувати стресами і розв’язувати конфлікти.

Розділ 4 — «Соціальна складова здоров’я» — застереже від вживання психоактивних речовин, пояснить механізми виникнення наркотичної залежності. Ти вчитимешся протистояти агресивній рекламі й небезпечним пропозиціям однолітків, поповниш свої знання з проблеми ВІЛ/СНІДу, дізнаєшся багато нового про те, як захиститися від туберкульозу.

Розділ 1. Здоров'я людини

Глава 1. Здоров'я і спосіб життя

§ 1. Цілісність здоров’я

У вступі ти:

  • дізнаєшся, що таке холістичне уявлення про здоров’я;
  • оціниш рівень свого благополуччя;
  • переконаєшся, що здоров’я людини передусім залежить від її поведінки і способу життя;
  • дізнаєшся, що найбільше впливає на поведінку людини;
  • пригадаєш основні правила здорового способу життя.

Сучасне уявлення про здоров’я

У давні часи тривалість життя була короткою. Багато людей гинуло від голоду і хвороб у дитинстві чи в молодому віці. Тоді здоровим вважали кожного, хто не був хворий.

Згодом завдяки кращому харчуванню, дотриманню гігієни і досягненням медицини люди стали жити набагато довше. Змінились їхні уявлення про здоров’я. Здоровими вважали тих, хто добре почувався фізично.

Нині здоров’я трактують набагато ширше. Його пов’язують із загальним благополуччям людини. Благополуччя — це задоволення від цікавого і насиченого подіями життя, життєва енергія, можливість максимально реалізувати свій потенціал.

СТАРТОВЕ ЗАВДАННЯ

Проведіть мозковий штурм. Продовжте речення:

«Бути здоровим — це...».

«Коли я здоровий, я можу...».

Сучасне уявлення про здоров’я називають холістичним (від англ. whole — цілий, цілісний). Воно ґрунтується на визначенні Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) і враховує не лише фізичне благополуччя людини, а й інші виміри: її емоційний стан, інтелектуальний розвиток, рівень соціальності та духовності (мал. 1).

Мал. 1. Холістична модель здоров’я

Усі ці аспекти взаємопов’язані й впливають на загальне благополуччя людини. Адже якщо хтось має здорове тіло, але не задоволений собою або відчуває, що його ніхто не любить, то страждає не лише його душа. Від цього можна й занедужати: погано спати уночі, потерпати від головного болю. Отже, щоб досягти високого рівня благополуччя, треба дбати про всі його аспекти.

Здоров’я — це не лише відсутність хвороб, а й стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя.

Визначення ВООЗ

Оцінка рівня благополуччя

Щоб оцінити загальний рівень свого здоров’я, уяви шкалу (мал. 2). На лівому її кінці — тяжке захворювання, а на правому — високий рівень благополуччя.

Мал. 2. Шкала рівня здоров’я (благополуччя)

Зверни увагу, що правий кінець шкали не замкнутий, отже, поліпшенню здоров’я немає меж. Високий рівень благополуччя означає, що людина має значні резерви здоров’я, і погіршення самопочуття не призведе до хвороби. А людина із середнім рівнем здоров’я в такому разі захворіє. Це — одна з причин, чому варто прагнути високого рівня благополуччя.

Оціни рівень свого здоров’я, поставивши умовну позначку на шкалі. Поміркуй, як можна підвищити рівень благополуччя.

Від чого залежить наше здоров’я

Рівень здоров’я залежить від багатьох чинників і обставин (мал. 3). Деякі з них ми не здатні контролювати, наприклад спадковість чи стан довкілля. Однак доведено, що здоров’я насамперед залежить від поведінки людини, тобто її способу життя.

Мал. 3

Якщо ми нічого не робимо для свого здоров’я, переживаємо багато стресів, маємо шкідливі звички і схильність до невиправданих ризиків, рівень і резерви здоров’я знижуються. А коли підтримуємо добру фізичну форму, живемо в гармонії зі своїм внутрішнім світом і зі світом навколишнім, то зазвичай досягаємо високого рівня благополуччя.

Здоров’я і потреби

Якщо здоров’я залежить передусім від способу життя людини, тобто від її поведінки, то постає питання: від чого ж найбільше залежить поведінка? Психолог Абрагам Маслоу розробив теорію, яка пояснює поведінку людини виходячи з її потреб (мал. 4).

Мал. 4. Піраміда потреб (за А. Маслоу)

У спрощеному вигляді цю теорію можна викласти так: кожна людина має природні потреби, так звані потреби дефіциту і потреби розвитку.

Потреби дефіциту (фізіологічні її соціальні) зазвичай потребують задоволення в порядку від ширшої частини піраміди до вужчої. Тобто коли людина голодна, для неї ця потреба є найсильнішою. Про силу її впливу на думки, почуття і поведінку свідчить людина, яка пережила голодомор в Україні у 30-ті роки минулого століття.

«Усе, про що ти думаєш, — це їжа. Існує тільки одна твоя думка про їжу. Ти не відчуваєш ні до кого симпатії. Сестра нічого не відчуває до брата; брат не помічає сестри; батьки не приділяють уваги своїм дітям. Ти стаєш маленькою голодною твариною, накидаєшся на їжу, як голодний хижак. Ось що буває, коли ти страшенно голодний. Усе людське й моральне руйнується за мить».

Потреби розвитку ще називають духовними, або вищими, потребами. Іноді вони набувають такої сили, що люди забувають про інші свої потреби. Яскравий приклад — грецький філософ Діоген. Він так жадав пізнати світ, що жив у діжці й задовольнявся простою їжею. Рівень психічного благополуччя безпосередньо пов’язаний із рівнем задоволення духовних потреб.

Чому важливо дбати про свої потреби

Іноді люди не розуміють своїх потреб і не вміють правильно задовольняти їх. Багато хто і досі переконаний, що про свої потреби дбають лише егоїсти. Можливо, так думає і хтось із твоїх знайомих. Але це велика помилка. Адже той, хто нехтує своїми потребами, ніколи не почуватиметься фізично і психічно благополучним.

Якщо потребу в безпеці, спілкуванні, повазі чи належності до групи не задоволено, людина відчуває занепокоєння, тривогу, стрес. Намагаючись відновити емоційну рівновагу, хтось починає гризти нігті, інший «заїдає» стрес солодощами, дехто годинами розмовляє по телефону чи дивиться серіали, а хтось ризикує потрапити в тенета інтернету чи в пастку залежності від ігрових автоматів. Так виникають шкідливі звички.

У підлітковому віці потреба мати друзів і належати до групи стає найважливішою. Останні наукові дослідження доводять, що підлітки з благополучних родин починають вживати наркотики не через нудьгу чи цікавість, як вважалося раніше, а саме через потребу належати до групи. Вони згодні скоріше належати до спільноти найзнедоленіших однолітків, ніж бути самотніми.

Правила здорового способу життя

Здоровий спосіб життя — це поведінка, яка сприяє задоволенню базових потреб і досягненню загального благополуччя: доброго самопочуття, гармонії внутрішнього світу, збалансованих стосунків з оточенням, інтелектуального і духовного розвитку. На мал. 5 наведено основні правила здорового способу життя.

Мал. 5. Правила (складові) здорового способу життя

1. Які правила здорового способу життя найбільше допомагають у навчанні?

2. Яких правил дотримуватися найважче?

Прочитайте уривок із книжки Роберта Фулгама «Усього, що треба знати про життя, я навчився у дитячому садку» і поміркуйте, про які правила здорового способу життя в ньому йдеться.

«Усього, що треба знати про життя, що робити і яким бути, я навчився у дитячому садку. Ось чого я навчився: ділись усім, що маєш; грайся чесно; не бийся; прибирай за собою; не бери чужого; якщо когось зачепив, вибачся; мий руки перед їдою; молоко і печиво — добра їжа; живи в рівновазі — трохи вчись, трохи думай, трохи малюй, співай, танцюй; працюй і грайся щодня; спи після обіду.

Виходячи з дому, дотримуйтесь правил дорожнього руху, візьміться за руки і тримайтесь разом. Помічайте дива».

ПІДСУМКИ

Здоров’я — це не лише відсутність хвороб, а й стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя.

Високий рівень благополуччя гарантує значні резерви здоров’я.

Здоров’я людини передусім залежить від її поведінки, тобто способу життя.

В основі поведінки — природні людські потреби, які важливо правильно розуміти і задовольняти.

Здоровий спосіб життя — це поведінка, що сприяє задоволенню базових потреб людини і її загальному благополуччю.

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст