Підручник з Основ здоров’я. 5 клас. Бех - Нова програма

РОЗДІЛ 5. БЕЗПЕКА У ПОБУТІ І НАВКОЛИШНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Глава 1. Пожежна безпека

Вогонь може бути другом людини або її ворогом. Особливу небезпеку становлять пожежі в громадських місцях, зокрема в школі, де одночасно перебуває багато людей. Тому до таких приміщень існують особливі вимоги. Приміщення школи просторіше, сходи і коридори ширші, ніж у житлових будинках, тут більше запасних виходів. Технічні працівники ретельно стежать, щоб проходи не були захаращені.

За пожежну безпеку в школі відповідає багато людей. Передусім директор школи і твій класний керівник, інші вчителі й технічні працівники. Безпеку школи перевіряють пожежники.

Та всі їхні зусилля будуть марними, якщо учні поводитимуться необачно, створюватимуть небезпечні ситуації, а в разі їх виникнення діятимуть неорганізовано. Щоб цього не сталося, у школі вивчають правила пожежної безпеки і проводять щорічні пожежні тренування.

Ти:

• дізнаєшся, що таке «трикутник вогню»;

• навчишся оцінювати наслідки порушення правил пожежної безпеки удома і в школі;

• дізнаєшся, як самостійно загасити невелику пожежу;

• навчишся захищати органи дихання від диму;

• навчишся за сигналом пожежної тривоги організовано евакуюватися з приміщення школи.

§ 24. «ТРИКУТНИК ВОГНЮ»

Три умови виникнення горіння • Пожежна безпека житла

Умови горіння

Ти вже знаєш, що таке трикутник. А чи відомо тобі, що таке «трикутник вогню»? Цей термін запропонував французький хімік Лавуазьє, щоб легше було запам’ятати три умови виникнення горіння (мал. 74).

Мал. 74. Три умови горіння

Горіння виникає за наявності горючих матеріалів, джерела запалювання і кисню.

Джерело запалювання

Першою умовою виникнення горіння є наявність джерела запалювання. Усе, що породжує вогонь, іскри або високу температуру, може призвести до загоряння.

Доповніть перелік можливих джерел запалювання: сірник, бенгальський вогонь, сигарета, несправний електроприлад, лупа...

Мал. 75. Лупою можна розпалити вогнище в поході, але так само може спрацювати й уламок скла, залишений у лісі чи в полі

Горючі речовини

Другою умовою виникнення горіння є наявність горючих речовин. Усі речовини за ознакою горючості поділяють на горючі, важкогорючі і негорючі.

Горючі — ті, що загоряються від джерела запалювання і продовжують горіти, коли це джерело зникає. Найнебезпечнішими серед них є легкозаймисті рідини і гази. Вони можуть спалахнути чи вибухнути від найменшої іскри, як, наприклад, бензин або природний газ.

Важкогорючі — ті, що загоряються, тліють чи обвуглюються під дією вогню, проте без джерела запалювання їхнє горіння припиняється (як, наприклад, деякі пластмаси, гума). Сучасні оздоблювальні матеріали — лінолеум, пластикові стелі й панелі — зовні дуже привабливі. Однак під час пожежі вони небезпечні, тому що виділяють отруйні гази.

Негорючі — ті, що не горять за будь-яких умов. До них належать вода, пісок, каміння, цегла. Їх застосовують для гасіння пожеж.

1. Встанови відповідність:

1) горючі, 2) важкогорючі, 3) негорючі речовини і матеріали;

а) гума, б) бензин, в) пісок, г) скло, ґ) солома, д) тканина, е) дерево, є) газ, ж) папір, з) цегла.

2*. Чому на автозаправних станціях заборонено користуватися відкритим вогнем, зокрема курити?

Кисень

Третьою умовою горіння є наявність кисню — газу, що міститься в повітрі.

Проведіть у класі такий дослід. Насипте у склянку пісок, встроміть у нього недогарок свічки і запаліть. Потім накрийте склянку блюдцем. Вогонь невдовзі згасне через нестачу кисню.

Якщо вогонь виникає у замкненому приміщенні, вміст кисню у повітрі зменшується, і горіння може припинитися само собою. А найшвидше вогонь розгоряється там, де необмежена кількість кисню і горючих матеріалів, наприклад у лісі.

1. Вогонь можна загасити, накинувши на нього цупку тканину, килим, ковдру, якщо вони не синтетичні. Яка умова горіння при цьому зникає?

2*. Чому вогонь спалахує з більшою силою, коли відчиняють двері, вікно?

Там, де є умови для виникнення горіння, слід бути особливо обережним з відкритим вогнем!

Пожежна безпека в оселі

Дайте відповіді на запитання і складіть пам’ятку «Як запобігти пожежі».

1. Чому небезпечно ставити телевізор в ніші меблевої стінки, класти на нього речі?

2. Чому заборонено сушити одяг над газовою плитою?

3. Чому небезпечно залишати без нагляду увімкнену праску?

4. Чому не можна стелити килим поряд з каміном?

5. Чому заборонено користуватися несправними електроприладами (наприклад, із пошкодженим шнуром)?

6*. Які правила пожежної безпеки порушують мешканці будинку на мал. 76, що на наступній сторінці?

Мал. 76. На цьому малюнку зображено неіснуючий будинок. Якби він був насправді, то в ньому неодмінно виникла б пожежа, тому що його мешканці порушують правила пожежної безпеки