Підручник з Основ здоров’я. 5 клас. Бех - Нова програма

§ 21. СПІЛКУВАННЯ З ДОРОСЛИМИ

Родинні стосунки • Ті, кому ти довіряєш • Особливості спілкування з учителями

Твоя родина

Більшість дітей, окрім сиріт, про яких піклується держава, живе у родинах, де є мама і тато. Але дехто живе тільки з одним із батьків. Буває так, що мама чи батько одружилися вдруге, і в сім’ї з’явилися зведені брати чи сестри. Бабусі й дідусі також є членами родини. Та не має значення, який склад твоєї родини, головне, щоб у ній панували любов і злагода.

Щоб більше дізнатися одне про одного, зберіться колом для гри «Сімейне павутиння». Вам знадобиться клубок ниток.

Один із вас бере його в руки, двічі обмотує нитку навколо долоні і продовжує фразу: «Моя родина — це я, мої тато, мама, брат...» Відтак розповідає щось цікаве про свою родину і котить по підлозі клубок іншому. Цей, розповівши про свою родину, котить клубок тому, від кого його отримав, і каже: «Олю (Андрію), мені подобається твоя родина, тому що (ви дружні, у тебе є старший брат...)».

Радимо подивитися чудовий фільм про сімейні стосунки — «Дорога додому» (кіностудія Волта Діснея, 1993 рік, США). У ньому два брати не дуже зраділи несподіваному знайомству зі зведеною сестрою, але, рятуючи разом домашніх улюбленців, міцно подружилися.

Пригадайте, які ще фільми про справжні сімейні стосунки ви знаєте. Підготуйте про це невелике повідомлення і поділіться інформацією із однокласниками.

Один за всіх і всі за одного

Родину нерідко порівнюють із командою, де всі піклуються і допомагають одне одному. Неприпустимо звалювати все на одного чи лише на дорослих. Це несправедливо стосовно них і шкодить самим дітям.

Дорослі, яким ти довіряєш

Уяви себе центром Сонячної системи. Ти — сонечко, а навколо тебе обертаються планети. Це твої мама і тато, брати і сестри, дідусі й бабусі, інші родичі. А ще — твої вчителі і люди, з якими щодня зустрічаєшся: сусіди, знайомі. Стосунки, що склалися в тебе з ними, можуть бути досить тісними чи, навпаки, прохолодними.

Намалюй у зошиті Сонячну систему (див. мал. 68) і розмісти на орбітах людей, з якими спілкуєшся. Найближче постав тих, з якими в тебе склалися найтісніші стосунки, кому ти довіряєш.

Мал. 68

Завжди важливо знати, від кого можна отримати пораду чи допомогу в різних життєвих ситуаціях. Звісно, дитина найперше звернеться до своїх батьків — тата або мами. Та що робити, коли їх немає поруч або потрібна порада дорослого щодо стосунків саме з ними? У такому разі звернися до того, кому довіряєш. Це може бути старший брат, сестра, тітка, дядько, бабуся чи дідусь. Може, в тебе склалися довірливі стосунки з учителем, шкільним психологом або тренером, а може — з батьками твого друга чи священиком.

Тобі доводиться спілкуватися й зі сторонніми людьми. Особливостям спілкування з ними присвячено один із наступних параграфів. А з цього параграфа дізнаєшся, як налагодити добрі стосунки з учителями.

Спілкування з учителями

Інколи дітям здається, що у них забагато обов’язків: щодня ходити до школи, вчити уроки, відповідати біля дошки, писати контрольні.

Дехто переконаний, що вчителі поводяться жорстоко, задаючи багато домашніх завдань, змушуючи надолужувати пропущене. Та, може, у таких випадках комусь просто бракує інформації про вчителів, їхню працю і відповідальність?

Якщо й ти так думаєш, уяви себе у ролі вчителя. Обговори це з друзями. Тоді, можливо, зміниш свою думку.

1. Запросіть на урок кількох учителів. Об’єднайтесь у групи і візьміть інтерв’ю у кожного вчителя за таким планом:

а) Скільки років йому довелося вчитися, щоб отримати диплом педагога?

б) Скільки часу він щодня витрачає на підготовку до уроків, перевірку зошитів, іншу позакласну роботу?

в) Від чого він найбільше втомлюється, що завдає прикрощів на уроках і в спілкуванні з учнями?

г) Що можуть зробити учні, аби полегшити працю вчителя?

2. Обговоріть, яким було б суспільство без учителів.

Як попросити вчителя про послугу чи допомогу

Завантаженість учителя не означає, що ти не можеш звертатися до нього у разі потреби. Йому буде приємно, що ти стараєшся і цікавишся його предметом.

Пригадайте випадок, коли ви посоромилися чи полінувалися щось запитати в учителя і мали через це неприємності. Подумайте, як слід було вчинити (уявіть, що на вашому місці хтось більш упевнений у собі). Потренуйтеся робити це разом із друзями. Нехай він/ вона грає вчителя у тій манері, в якій той розмовляє, а ти попроси у нього/неї допомоги.