Підручник з Основ здоров’я. 5 клас. Бех - Нова програма

Глава 2. Шануй себе та інших

Внутрішній світ кожної людини унікальний і неповторний. У цій главі ти вчитимешся пізнавати внутрішній світ різних людей. Та насамперед — свій, адже уміння розуміти і цінувати самого себе є одним із найважливіших.

Коли людина вважає себе доброю, вартою поваги й усього найкращого, вона не ризикуватиме бездумно своїм життям, свідомо не шкодитиме здоров’ю.

Повага до самого себе допоможе тобі розуміти і поважати інших людей. Уявляючи себе на місці іншого, ти краще розумітимеш його почуття й навчишся діяти так, щоб нікому не зашкодити.

Ти навчишся:

• цінувати самого себе, свою індивідуальність;

• цінувати особливі якості інших людей;

• поважати відмінні від твоїх погляди, смаки й уподобання;

• розуміти і висловлювати свої почуття;

• зважати на почуття інших.

§ 11. ТИ — ОСОБЛИВИЙ

Твоя самооцінка • Унікальність і неповторність • Недоліки як частина твоєї унікальності

Твій найкращий друг

У цьому параграфі ми говоритимемо про твої стосунки з найкращим другом/подругою. А чи знаєш, хто це — твій найкращий і найближчий друг/подруга? Це — ти. Саме так, не дивуйся. Тобі неодмінно треба налагодити добрі стосунки з собою хоча б тому, що це впливає й на твої стосунки з іншими людьми.

Замислись над християнською заповіддю: «Полюби ближнього свого, як самого себе». У ній закладено найглибшу мудрість. Адже якщо не любиш себе, годі й мріяти полюбити інших.

Твоє ставлення до самого(ої) себе називається самооцінкою. Нерідко вона залежить від того, як до тебе ставляться інші люди, зокрема дорослі. Якщо тебе хвалять, то й ти вважаєш себе хорошим(ою). А коли сварять, то й ти про себе не найкращої думки. Та вже давно помічено: як людина думає про себе, так вона і поводиться.

Чи знаєш ти, що...

Одного разу до третього класу прийшла працювати нова вчителька. А коли навчальний рік закінчився, її викликав до себе директор і привітав із надзвичайними досягненнями її учнів у навчанні.

«У цьому немає нічого дивного, адже в моєму класі вчаться тільки обдаровані діти», — відповіла вчителька.

«Чому ви так вважаєте?» — здивувався директор.

З’ясувалося, що, побачивши в особових справах учнів цифри від 120 до 150, вчителька помилково прийняла їх за рівень інтелекту. Та хоча цифри виявилися тільки номерами шафок у роздягальні, успіхи її учнів були цілком реальні. Це підтвердили незалежні тести.

З цього зробили висновок, що ставлення до дітей як до талановитих допомагає їм у навчанні.

Завжди стався до себе як до обдарованої, доброї і порядної людини. Вважай себе гідним(ою) любові, поваги й усього найкращого в житті.

Унікальний, неповторний і незамінний

Що, на твою думку, люди цінують найбільше? Найчастіше те, що існує лише в одному примірнику. Або те, що має унікальні властивості. Або те, без чого не можна обійтися.

«Ти не такий(а), як усі. Ти — особливий(а)», — так люди висловлюють одне одному своє захоплення. І це правда, бо кожен із нас не такий, як усі. І ти також унікальний(а), особливий(а) і неповторний(а). Не віриш? Тоді разом із друзями поміркуй про таке.

1. Що відрізняє людей одне від одного? Продовжіть перелік: ім’я, родина, дата народження, місце проживання, зовнішній вигляд, характер...

2. Скільки різних (унікальних) людей є у вашому класі, в школі, у країні?

Також можна упевнено сказати, що ти — незамінний(а). Передусім для твоїх рідних і друзів. Якщо з тобою щось станеться, їм ніхто тебе не замінить.

Такого(ої), як ти, немає, ніколи не було і не буде в цілому світі.

Знайомся, це ти

Важко полюбити того, кого не знаєш. Отже, спробуй більше дізнатися про самого себе.

1. Напиши своє ім’я великими літерами у стовпчик. Навпроти кожної літери напиши те, що характеризує тебе. Наприклад:

О — оригінальна

К — кумедна

С — солістка ансамблю

А — артистична

Н — наполеглива

А — активна

В — вольовий

О — оптиміст

Л — лідер

О — охайний

Д — добрий

Я — яскравий

2. Кожна людина має багато того, чим вона може пишатися. Це успіхи у навчанні, досягнення в спорті, мистецтві тощо. По черзі продовжіть фразу: «Я пишаюся тим, що...»

Завжди цікаво дізнатися, що про тебе думають інші люди, чи добре вони тебе знають. Для цього пограйте у класі в такі ігри (мал. 32).

Мал. 32

Твої вади — частина тебе

Чи правда, що ми унікальні тільки своїми сильними якостями? Звісно, ні. Люди унікальні й своїми вадами. Ми маємо усвідомлювати не лише свою силу, а й свої недоліки, щоб реально оцінювати власні можливості, працювати над тим, що можемо змінити, і навчитися жити з тим, чого змінити не можна.

1. Які вади мають люди? Продовжіть перелік: фізичні вади, хвороби, певні риси характеру...

2. Що з цього люди можуть змінити, а що ні?

3. Чи мають люди ненавидіти себе за свої вади?

4. Чи є на світі люди, які не мають недоліків?

5. Як ми маємо ставитися до вад інших людей (коли другові не дається математика, якщо бабуся недочуває...)?

Розпитай дорослих про людей, яким вдалося перетворити свої вади на переваги. Наприклад, про дівчинку, яка в дитинстві страждала через високий зріст, а потім стала відомою моделлю чи баскетболісткою. Підготуй про це невелике повідомлення.