Підручник з Основ здоров’я. 5 клас. Бех - Нова програма

Як працювати з цим підручником

Підручник складається з розділів та глав, які охоплюють 31 тему. У кінці наведено відповіді на завдання, правила поведінки у небезпечних ситуаціях, пам’ятку про сприятливі для здоров’я життєві навички і словничок термінів.

Розділ 1 — «Здоров’я людини» — містить дві глави.

У главі 1 — «Життя і здоров’я людини» — ти ознайомишся з принципами здорового способу життя і безпечної життєдіяльності.

У главі 2 — «Безпека на дорозі» — засвоїш, як переходити складні ділянки дороги, правильно поводитися на зупинках і в громадському транспорті.

Розділ 2 — «Психічне і духовне здоров’я» — складається з двох глав.

Глава 1 — «Уміння вчитися» — допоможе тобі пристосуватися до нових умов навчання. Ти навчишся планувати свій час і ознайомишся з методами, які допомагають вчитися.

Глава 2 — «Шануй себе та інших» — вчитиме поважати себе й інших людей, розуміти і висловлювати свої почуття, ставити себе на місце іншого.

Розділ 3 — «Фізичне здоров’я» — ознайомить із видами рухової активності, процедурами загартовування, режимом праці та відпочинку, навчить, як зберегти зір і правильну поставу.

Розділ 4 — «Соціальне благополуччя» — допоможе опанувати мистецтво спілкування. Навчить слухати і говорити, гідно поводитися в різних ситуаціях і протидіяти насиллю. Ти дізнаєшся, як уникнути зараження соціально небезпечними захворюваннями — туберкульозом та ВІЛ-інфекцією.

Розділ 5 — «Безпека у побуті і навколишньому середовищі» — містить три глави.

У главі 1 — «Пожежна безпека» — ти засвоїш, як упоратися з невеликим вогнем і евакуюватися з приміщення, де виникла пожежа.

Глава 2 — «В автономній ситуації» — вчитиме безпечно поводитися, коли залишаєшся вдома сам, застереже від ігор у небезпечних місцях та спілкування з незнайомими людьми.

Глава 3 — «Серед природи» — нагадає, що люди мають дбати не лише про себе, а й про довкілля. Ти дізнаєшся про особливості відпочинку біля води і про те, що слід робити, потрапивши в зону стихійного лиха.

Насамперед ознайомся з умовними позначеннями і правилами виконання завдань, поданих у підручнику.

Так позначено стартове завдання. Виконуючи його, ти дізнаєшся, якій темі присвячено урок, пригадаєш, що вже знаєш із цієї теми, з’ясуєш, чого ще хотів би навчитися.

Таким малюнком позначено крос-тест. Щоб упоратися з ним, слід прочитати запитання, обрати варіант відповіді й перейти до пункту, номер якого вказано в дужках. Наприклад:

1. Переходити дорогу треба на червоне (2) чи зелене (3) світло?

Уяви, що ти обираєш «червоне», і перейди до пункту 2.

2. Подумай краще. Пригадай те, що вивчав раніше (1).

Ти помилився, тому повертаєшся назад до пункту 1 і обираєш інший варіант відповіді.

3. Добре! Ти пам’ятаєш, що означають сигнали світлофора (4).

Цього разу твоя відповідь правильна, і ти переходиш до наступного запитання. Гра закінчиться, коли дістанешся останнього пункту.

Крос-тест — не лише цікава гра, а й джерело корисної інформації. Якщо у звичайному тесті, відповідаючи правильно, ти виграєш, то у крос-тесті корисно і помилятися. Тому, долаючи крос-тест, не хитруй, не підглядай у відповіді.

Блок-схеми ти побачиш, вивчаючи правила поведінки у ситуаціях, наближених до реальних, коли можна вчинити по-різному, і обрати найкращий варіант нелегко. Виконуючи завдання за допомогою блок-схем, слід рухатись у вказаному стрілками напрямку.

Так позначено запитання і завдання для самостійного виконання. Завдання підвищеної складності позначено «*».

Завдання цієї рубрики призначене для обговорення. Це може бути мозковий штурм, коли кожен пропонує власні ідеї, обговорення в групах, аналіз життєвих ситуацій, бесіда з батьками або дорослими.

Цей малюнок побачиш там, де тобі запропонують виконати проект або провести дослід. Здійснюючи дослід удома, зверни особливу увагу на застереження.

У цій рубриці пропонується прочитати цікаву книжку, що стосується теми.

Так позначено рольові ігри, дебати, інсценування.

Уважно прочитай інформацію цієї рубрики. Так позначено застереження про особливо небезпечні ситуації.

Таким символом позначено ігри і вправи, які допоможуть розім’ятися, відпрацювати фізичні вміння і поліпшать настрій.

Так додатково позначено вправи для відпрацювання практичних завдань за навчальною програмою. Навчись добре виконувати описані дії.

Побачивши слова, виділені таким шрифтом, звернися по роз’яснення до словничка на стор. 177.

РОЗДІЛ 1. ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ

Глава 1. Життя і здоров’я людини

Як ти вже, напевно, зрозумів, основними темами цього підручника є безпека і здоров’я (мал. 1).

Мал. 1

Безпека — одна з базових людських потреб. Коли людині загрожує небезпека, це виводить її з рівноваги, бентежить, нервує, жахає, позбавляє сну й апетиту. Усі думки і бажання спрямовані на уникнення, подолання небезпеки.

Зовсім іншим є ставлення людей до свого здоров’я. Здоров’я — це як ресурс, своєрідний золотий запас. Дехто витрачає його не замислюючись. Наприклад, недосипає, неправильно харчується, а то й свідомо шкодить здоров’ю, вживаючи тютюн, алкоголь чи наркотики. І лише коли воно погіршується, може схаменутись і почати прислухатися до порад лікарів. А що, як уже надто пізно і здоров’я не повернути?

У сучасному світі поширюється рух за спосіб життя, який зберігає здоров’я. Зокрема, у європейських містах на курців навіть на вулиці дедалі більше людей дивляться як на дикунів. У багатьох країнах, зокрема в Ірландії, Італії, за куріння на вулиці чи в іншому громадському місці стягують великий штраф. За це можуть навіть заарештувати. У деяких американських школах заборонено продавати їжу та напої, що спричиняють ожиріння.

Загальним життєвим правилом стає регулярне обстеження у лікаря, відвідання фітнес-центрів, відмова від усього, що може шкодити здоров’ю. Це вважається престижним і навіть модним. Відомі політики, актори, музиканти власним прикладом демонструють, що здоров’я є запорукою успіху та натхнення. Ось чому тобі важливо навчитися дбати про нього. І це зовсім не важко.

Ти дізнаєшся:

• що означає бути здоровим;

• що треба робити для того, щоб мати добре здоров’я;

• як діяти, коли ти захворів;

• що таке безпека і небезпека;

• як передбачати небезпеки та уникати їх;

• як діяти, коли потрапив у небезпечну ситуацію.

§ 1. ПРИНЦИПИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

Здоров’я і благополуччя • Формула здорового способу життя • Якщо ти занедужав • До кого звернутися по допомогу

Раніше, коли люди потерпали від багатьох хвороб і медицина перебувала на низькому рівні, здоровим вважався кожен, хто не був хворим. Згодом здоровими почали вважати тих, хто добре почувається фізично. Ти — людина ХХІ століття, в якому здоров’я пов’язують із багатьма іншими вимірами благополуччя — духовним, емоційним, інтелектуальним і соціальним.

На мал. 2 здоров’я людини зображено у вигляді квітки. За допомогою цієї схеми скажи, що означає духовне, фізичне, соціальне, інтелектуальне й емоційне благополуччя людини.

Мал. 2. «Квітка здоров’я»

Формула здорового способу життя

«Зберігати, розвивати, відновлювати» — такою є формула здорового способу життя, закон для кожного, хто хоче щодня мати добре самопочуття і досягти успіху в житті.

Зберігати — означає поводитися так, щоб не шкодити своєму здоров’ю: уникати небезпечних ситуацій, остерігатися шкідливих звичок (наприклад, недосипати, бездумно гаяти час перед телевізором). Не можна вживати зіпсовану та шкідливу їжу, а тим більше — тютюн, алкоголь чи наркотики. Дуже обережно слід користуватися інструментами, фарбами і тим, чим можна травмуватись або отруїтися.

Розвивати — означає дбати про розвиток своїх здібностей і можливостей. Ти вже знаєш, що тренуваннями можна вдосконалити свої фізичні можливості: навчитися швидше бігати, вище стрибати, далі плавати. Проте фізичне благополуччя — це лише один із вимірів твого здоров’я.

Ми живемо в складному й мінливому світі, де чи не щодня виникають якісь проблеми. Щоб успішно долати їх удома, в школі або під час спілкування з друзями, тобі необхідно набути особливих навичок. Їх ще називають життєвими навичками, сприятливими для здоров’я. Це уміння, які допомагають людям краще спілкуватися та розуміти одне одного й уникати зайвого ризику (мал. 3). Життєвими їх називають тому, що вони необхідні кожному, незалежно від того, що він робить, яку професію обере.

Більшість людей набуває цих навичок методом проб і помилок. Але той, кого навчили життєвих навичок, має набагато більше шансів досягти визначеної мети, успіху в житті, стати шанованою всіма людиною і бути задоволеним собою.

Деякі життєві навички, сприятливі для здоров’я:

• Уміння шанувати самого себе та інших людей.

• Уміння поважати норми і правила громадського співжиття.

• Уміння вчитися і застосовувати свої знання.

• Уміння приймати зважені рішення.

• Уміння розуміти і правильно висловлювати свої почуття.

• Здатність зважати на почуття і потреби інших людей.

• Уміння слухати і говорити.

• Уміння обстоювати свої права, шануючи права інших.

• Уміння надавати підтримку тим, хто її потребує.

Відновлювати — означає правильно поводитися тоді, коли ти захворів або отримав травму, тобто:

• уміти вчасно виявити ознаки поганого самопочуття;

• знати, до кого і як звернутися по допомогу;

• уміти надати невідкладну допомогу постраждалому і самому собі;

• правильно поводитися під час хвороби (не ходити до школи, коли захворів на грип, дотримуватися порад лікаря тощо).

За допомогою блок-схеми ознайомся з алгоритмом дії у разі погіршення самопочуття. Це зовсім не важко. Аналізуй запропоновані ситуації, послідовно рухаючись блок-схемою, і ти знайдеш потрібну відповідь.

Об’єднайтесь у групи і за допомогою блок-схеми на попередній сторінці та пам’ятки на с. 171 розгляньте ситуації, зображені на мал. 4. Визначте, як треба правильно діяти, якщо у тебе або у когось на твоїх очах раптово погіршилося самопочуття.

Мал. 4

Іноді важко визначити, що є причиною поганого самопочуття: хвороба, недосипання чи перевтома. Щоб з’ясувати це, спершу вимірюють температуру тіла. Якщо вона вища за 37 °С, це означає, що ти захворів.

Для вимірювання температури використовують термометри.

За допомогою мал. 5 потренуйся вимірювати температуру тіла ртутним і електронним термометром.

Обережно поводься з ртутним термометром, адже всередині міститься ртуть, випари якої дуже отруйні (мал. 5, а).

Набагато безпечніші, хоч і дорожчі, сучасні електронні термометри (мал. 5, б).

Мал. 5

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст