Мистецтво. 8 клас. Кондратова

§ 7. Романський стиль

В XI—XII ст. у мистецтві християнської Європи зародився новий стримано-величний стиль — романський. Щоправда, сам термін «романський стиль» з’явився лише на поч. XIX ст. — його ввів Арсісс де Комон, який установив зв’язок архітектури цього періоду з давньоримською.

Вормський собор у Німеччині. 1131-1180 рр.

Романський стиль став першою художньою системою, що охопила більшість європейських країн епохи Середньовіччя. На його основі в мистецтві Західної Європи виник етичний ідеал, протилежний ідеалам античності. Провідним видом мистецтва стала архітектура. Сповнені суворої, урочистої сили церкви й собори прикрашали скульптурним декором і настінними розписами, сюжетами яких були сцени Страшного суду й Апокаліпсису, біблійні сцени.

Романський стиль (від лат. romanus — римський) — художній стиль, що панував у Європі (переважно Західній) в XI—XII ст. (у деяких місцях — і в XIII ст.), один із найважливіших етапів розвитку середньовічного європейського мистецтва. Найповніше виявив себе в архітектурі й об’єднав в одне ціле види мистецтв, що нерозривно пов’язані з нею: монументальний живопис, скульптуру, декоративне мистецтво.

СТИЛЬ РОМАНСЬКОЇ АРХІТЕКТУРИ

Споруди романського стилю вирізнялися міцністю і зовнішньою суворістю. Найбільше уваги приділяли будівництву храмів-фортець, монастирів-фортець, замків-фортець з товстими мурами для захисту й оборони. Головним будівельним матеріалом був тесаний камінь.

Романські храми, переважно монастирські, мали прості форми з перевагою вертикальних або горизонтальних ліній, склепіння у вигляді хрестів та дуже вузькі прорізи вікон і дверей з півциркульними арками.

Схема романського храму

Замки та палацові комплекси нерідко розташовували у сільській місцевості на пагорбах або підвищених берегах річок. У центрі замкового двору стояла вежа, що виконувала функцію житлового будинку. Нижній поверх призначався під комори; на другому були спальні господаря, його дружини і дітей; на третьому — кімнати для слуг. Вартовий на даху уважно оглядав місцевість. Замок був оточений глибоким ровом. Міст, перекинутий через рів до головної вежі, закривав центральні ворота. Замок і будівлі, зведені поряд з ним, становили основу міста.

Характерними рисами романського стилю в архітектурі є:

  • масивні стіни, товщину яких підкреслювали вузькі прорізи вікон і поглиблені портали, та високі вежі, що згодом стали одними з головних елементів архітектурної композиції;
  • система простих геометричних об’ємів (кубів, паралелепіпедів, призм, циліндрів), поверхня яких членувалася лопатками, аркатурними фризами зі скульптурою і галереями;
  • перевага напівциркулярної форми склепінь.

Виконайте ескіз храму-фортеці, враховуючи основні принципи архітектури романських культових споруд. Не забудьте про застосування кубів, паралелепіпедів, призм, циліндрів; наявність арок та вузьких прорізів дверей і вікон. Техніка виконання — олівець або пастель.

Влаштуйте з друзями конкурс на кращий ескіз храму та презентуйте свою роботу.

Шедеври романської архітектури

Найяскравішим прикладом романського стилю в архітектурі став замок Ельц у Східній Німеччині. Ельц — справжній середньовічний замок, збудований у середині XII ст. на 200-метровому гірському шпилі й оточений з трьох боків річкою та густим лісом. Мальовниче розташування і вражаюча архітектура зробили його одним з найбільш популярних туристичних центрів Німеччини.

Замок Ельц у Східній Німеччині. XII ст.

Шпаєрський собор — величний імперський собор у місті Шпаєр (Німеччина). Ця найбільша за розмірами церква в романському стилі, що збереглась дотепер, була зведена в 1030—1061 роках імператорами Священної Римської імперії.

Будівництво розпочав кайзер Конрад II, потім цю справу продовжив його син Генріх III і завершив онук Генріх IV, за якого відбулось освячення собору. Упродовж тисячі років споруду неодноразово реставрували й добудовували. У 1846—1853 рр. на кошти баварського короля Людвіга І провели повний цикл відновлювальних робіт і прикрасили собор величними фресками. У соборі встановлено орган, з яким пов’язана діяльність видатних німецьких органістів — Людвіга Дьорра та Лео Кремера.

Шпаєрський кафедральний собор. XI ст. Німеччина

Бамберзький собор Св. Петра та Св. Георгія — кафедральний храм німецького міста Бамберг. Будівництво собору розпочалося 1004 року за вказівкою Генріха Святого і закінчилось у 1012 році.

Згідно з планом імператора, чотири церкви міста утворили християнський хрест з кафедральним собором у центрі. Собор був двічі пошкоджений пожежами та заново побудований. Сьогодні Бамберзький кафедральний собор являє собою зразок романської архітектури. Його довжина — 94 м, ширина — 28 м, висота будівлі — 26 м. У куполах веж помітні елементи готики.

Бамберзький собор Св. Петра та Св. Георгія. XI ст. Німеччина

Значна кількість архітектурних пам’яток романського стилю збереглась у Франції.

Один із найвеличніших романських храмів знаходиться в Бургундії. Там в XI ст. був побудований комплекс абатства Клюні з величезною, найбільшою в тогочасній Європі церквою (довжина— 127 м, ширина — 40 м). Бурґундські архітектори розробили конструктивні нововведення, що дозволили зменшити товщину стін та досягти більшої висоти храмових склепінь.

Абатство Клюні. XI ст. Франція

Сюллі-сюр-Луар — середньовічний замок, який належав сімейству Бетюнів, герцогу Сюллі. Споруда мала захисне призначення. Зараз цей замок входить до Списку об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО в Західній Європі.

Замок Сюллі-сюр-Луар. ХІ-ХII ст. Франція

Тулузька церква Сен-Сернен (1080—1120 рр.) — велична базиліка, побудована переважно з цегли. У плані вона нагадує хрест, а довкола нав знаходиться галерея. Особливістю цього храму є дзвіниця, розташована на перетині «хреста», і органний зал з органом, що має п’ятдесят чотири регістри. Церкву кілька разів перебудовували й реставрували, проте останні значні архітектурні зміни датовані ще 1271 роком.

Церква Сен-Сернен в Тулузі. ХІ-ХII ст. Франція

Прослухайте написаний у XVIII ст. твір Ґ.Ф. Генделя «Пассакалія», що звучить в органному залі церкви Сен-Сернен. Проаналізуйте цей твір за питаннями.

  • 1. Розкажіть про особливості звучання даного твору.
  • 2. Які почуття пробуджує ця музика?
  • 3. Як звучання органа «вписується» в архітектурну композицію романського храму?
  • 4. Поміркуйте, які спільні риси мають музика й архітектура.

Специфічною особливістю англійського культового зодчества стало поєднання в одній будівлі типів монастирського і парафіяльного храмів. Архітектори тривалий час використовували дерев’яні перекриття, а потім — і ребристі склепіння. У зовнішньому вигляді англійських храмів переважає архітектурний декор: поверхня стін почленована арочними прорізами і різними типами аркад, завдяки чому створюється враження «двошарових» фасадів.

Пізанська вежа — частина ансамблю міського собору Санта-Марія Маджоре в Пізі (Італія). Вежа є дзвіницею собору і прилягає до його північно-східного кута. Відома тим, що сильно нахилена.

Висота вежі становить 56 метрів, діаметр — 15 метрів. Усього вона має вісім поверхів, але сходи ведуть лише до шостого. Подолавши 294 сходинки, можна побачити чудову панораму. Всесвітньовідомий учений Галілей використовував Пізанську вежу для своїх дослідів. Зокрема, він кидав з висоти різні предмети, аби довести, що швидкість падіння не залежить від маси тіла.

Пізанська вежа. XII-XIV ст. Італія

Будівництво Ліванської вежі було розпочато в 1174 році майстрами Вільгельмом (Гульєльмо) з Інсбрука і Боннано. Спорудивши перший поверх заввишки 11 метрів і два колонадні кільця, Боннано виявив, що дзвіниця відхилилася від вертикалі. Майстер припинив роботу і зник із міста. Продовжували зведення дзвіниці декілька архітекторів протягом 164 років, але вежа нахилялася все більше. У 2006 році верхівка вежі була відхилена на 5,3 м від центру. До неї перестали пускати туристів через побоювання, що будь-якої миті може статися обвал споруди масою 14 500 тонн. У результаті останніх проведених робіт вдалося зменшити відхилення верхівки вежі на 45 сантиметрів.

Розгляньте зображення архітектурних споруд. Порівняйте їх та визначте стиль кожної будівлі.

Церква Сен-Мадлен. XII ст. Везле, Франція

Храм Панагія Халкеон. XI ст. Салоніки, Греція

Храм Парфенон. V ст. до н.е. Афіни, Греція

Уважно роздивіться зображення внутрішнього оздоблення споруди, збудованої в романському стилі, та дайте відповіді на запитання.

Лаахське абатство Св. Марії. 1093-1261 рр. Німеччина. Сучасний вигляд

1. До якого типу споруд належить ця будівля: світських чи культових?

2. Які геометричні форми в ній використано?

3. З яким видом мистецтва поєднано арки?

4. Опишіть колірну гаму внутрішнього оздоблення споруди.

  • Розкажіть про свої враження від уроку.
  • У якому виді мистецтва романський стиль виявив себе найповніше?
  • Які елементи романських архітектурних споруд відрізняють їх від будівель, зведених в інших стилях?
  • Розкажіть про особливості замків-фортець і храмів-фортець романського стилю.
  • Які шедеври архітектури романського стилю запам’яталися вам найбільше? Поясніть, чому.

Дослідіть характерні особливості храмів і замків Іспанії романської доби. Наведіть приклади шедеврів серед архітектурних споруд. Знайдіть інформацію про відомих зодчих, які творили в романському стилі.