Мистецтво. 8 клас. Кондратова

§ 28. Стиль романтизм у живописі

Живопис романтизму пов’язують з Великою французькою революцією XVIII ст. Він виник як реакція загального піднесення з приводу її початку і як глибоке розчарування у можливостях людини внаслідок її поразки.

Задля виразності передачі почуттів живописці використовували соковиті фарби, яскраві мазки та спецефекти.

Характерні риси живопису романтизму:

  • розкріпачення від академічних канонів;
  • ліризм, героїчна піднесеність;
  • емоційність картин, прагнення до кульмінаційних, драматичних моментів у композиції та змісті.

Жанри: історичні полотна, баталії, фантастичні картини, марина, портрет, пейзаж.

Славетні художники: Ф. Гойя, Е. Делакруа, І. Айвазовський.

Школи живопису: німецька, французька, англійська.

Г. Фюзелі. «Сон пастуха», ілюстрація до «Втраченого раю» Дж. Мілтона. 1793 р.

Е. Делакруа. «Гамлет і Гораціо на кладовищі». 1839 р.

Французька школа живопису романтизму — найбільш послідовна і прогресивна. Її засновником став Теодор Жеріко — новатор у живописі, а визнаним главою — Ежен Делакруа. Заслуги школи: впровадження вільної динамічної композиції та яскравого насиченого колориту. Французькі художники (Т. Жеріко, Е. Делакруа, А.Ж. Гро, Ж. Мішель) зображували героїчних людей, які протистояли природним чи соціальним стихіям, об’єднуючи сюжети в єдиний динамічний клубок.

Т. Жеріко. «Біг звільнених коней у Римі». 1817 р.

Ж. Мішель. «Пейзаж з вітряком». 1820 р.

Е. Делакруа. «Полювання на левів». 1855 р.

Е. Делакруа. «Свобода, що веде народ». 1830 р.

Бурхливі події революції в Парижі відгукнулися в творчості Е. Делакруа картиною «Свобода, що веде народ». У цьому творі дивним чином поєднані міфологічні фігури (алегорія Свободи з прапором Франції) з фігурами брутальної дійсності (Гаврош, мсьє в капелюсі болівар, трупи розстріляних). «Свобода» стала сенсацією на всі віки, а звістка про придбання полотна у Лувр — офіційним визнанням митця.

Англійська школа живопису романтизму вирізнялася надуманістю пейзажних сюжетів (Дж. Констебл, Р.П. Бонінгтон; американські художники Т. Коул, В.С. Маунт, Ф.Е. Черч, А. Бірштадт), містичними картинами (В. Блейк), фантастичними пейзажами (В. Тернер та ін.).

В. Тернер. «Золота гілка». 1834 р.

В. Блейк. «Жалість». Бл. 1794 р.

Німецька школа живопису романтизму відома реалістичними пошуками у пейзажному та портретному жанрах, а також сентиментально-ідилічними зображеннями біблійних сцен і патріархального побуту. Представники цієї школи наповнювали свої картини меланхолічністю, чуттєвістю, мрійливістю завдяки використанню розмитих фарб (К.Д. Фрідріх, К. Блехен, Ф.О. Рунге, К.Ф. Лессінг, К. Шпіцвег та ін.).

К.Д. Фрідріх. «Двоє, що вдивляються у Місяць». 1825-1830 рр.

Ф.О. Рунге. «Відпочинок на шляху до Єгипту». 1805 р.

Й.Ф. Овербек. «Марія і Єлизавета з Ісусом та Іоаном». 1825 р.

Й.Ф. Овербек. «Портрет Франца Пфорра». 1810 р.

Під впливом романтизму написав свої ранні полотна видатний мариніст Іван Айвазовський (Ованес Айвазян) — українсько-російський художник вірменського походження. Він створив понад 6 тисяч полотен, найвідоміші з яких — морські пейзажі та сцени морських баталій.

І. Айвазовський. «Дев’ятий вал». 1850 р.

«Дев’ятий вал» — знакова картина великого мариніста. На ній зображено море після жахливого нічного шторму й людей, які зазнали корабельної аварії. Промені сонця освітлюють величезні хвилі, найбільша з яких — дев’ятий вал. Люди намагаються врятуватися на уламках щогли. Кожна деталь говорить про велич і могутність морської стихії та безпорадність перед нею людини. Теплі тони картини роблять море не таким суворим і дають глядачеві надію, що потерпілі будуть урятовані. Картина стала символом сили духу та волі в літературі й мистецтві.

Розгляньте репродукцію картини І. Айвазовського «Морський берег» (с. 225). Які ознаки романтизму ви помітили в цьому творі? Розкажіть, що на ній зображено. Які засоби виразності використав живописець для втілення яскравих образів?

Поділіться своїми враженнями від картини. Спробуйте створити власний ескіз морського пейзажу в техніці акварель.

І. Айвазовський. «Морський берег». 1840 р.

Франсіско-Хосе де Гойя — іспанський живописець і гравер. Цікаво знати, що в 1786 р. митця було призначено художником при дворі Карла III, а в 1789 р. — при дворі Карла IV Гойя отримував замовлення від багатьох своїх друзів з аристократичних кіл. Теми і жанри його робіт надзвичайно різноманітні: від картонів із зображенням веселих святкувань для гобеленів та ескізів карикатур — до змалювання сцен війни, крові та трупів.

Сюжет картини «Розстріл повстанців у ніч на третє травня 1808 року» — історичний факт: страта французами без суду всіх іспанців, які, на їхню думку, брали участь у повстанні.

Ф. Гойя. «Розстріл повстанців у ніч на третє травня 1808 року». Бл. 1814 р.

Розгляньте репродукції картин, написаних видатним іспанським художником у різних жанрах. З’ясуйте, до якого жанру належить кожен твір.

Ф. Гойя. «Родина Карла IV». 1800 р.

Ф. Гойя. «Маріонетка». 1791-1792 рр.

Ф. Гойя. «Св. сімейство зі св. Іоакимом та Анною перед Господом в Його славі». 1769 р.

Ф. Гойя. «Венера й Адоніс». Бл. 1771 р.

У творчій спадщині знаменитого іспанця важливе місце займає серія офортів «Капрічос», що складається з 83 творів. Їх загальний дух сам Гойя влучно окреслив у коментарі до одного з листів: «Світ — це маскарад... Усі хочуть здаватися не тими, ким вони є насправді, всі обманюють, і ніхто себе не знає».

Романтики зробили більш масовим і демократичним мистецтво графіки, створивши нові гнучкі форми в літографії, книжковій гравюрі та гравюрі на дереві.

Літографія (від грец. Λίθος — камінь та грец. γράφω — писати) — один із видів друкованої графіки, заснований (на відміну від гравюри) на техніці плаского друку, коли поверхню спеціального літографського каменю обробляють літографським олівцем та тушшю.

Ксилографія, або дереворит — техніка гравюри на дошці з дерева, розрізаного впоперек шарів.

Е. Делакруа. «Гамлет бачить привид свого батька». 1843 р.

Ф. Гойя. «Передчуття небачених катастроф» (№ 1) із серії «Лихоліття війни». Бл. 1810 р.

Розгляньте репродукції творів живопису. Спробуйте визначити їх стиль за жанром і тематикою. Пригадайте особливості живопису різних стилів. Поясніть свій вибір.

Т. Жеріко. «Пліт «Медузи». 1818-1819 рр.

К. Лоррен. «Пейзаж з Енеєм». 1672 р.

Н. Ланкре. «Гойдалка». 1730-ті рр.

Караваджо. «Екстаз святого Франциска». 1595 р.

  • Назвіть характерні особливості живопису доби романтизму.
  • Які школи живопису існували в цей період?
  • Назвіть прізвища відомих художників стилю романтизм.
  • У чому полягає новизна стилю в живописі? Назвіть основні стильові відмінності у творчості живописців.
  • Які види гравюри набули поширення в добу романтизму?

Створіть разом із друзями впродовж місяця груповий проект «Романтизм у мистецтві». Оберіть вид мистецтва стилю, з’ясуйте його характерні ознаки й доберіть відповідні ілюстрації та музичний супровід. Результати своєї проектної діяльності продемонструйте у вигляді презентації на уроці.