Посібник «Мій конспект. Всесвітня історія. 9 клас»
Урок 34. УЗАГАЛЬНЕННЯ. ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЗА РОЗДІЛОМ 5
Очікувані результати
Після цього уроку учень/учениця має
• знати: важливі для сучасності наукові й технічні винаходи, здійснені впродовж «довгого» XIX ст.; основні культурні та наукові центри Європи та США;
• розуміти: тенденції розвитку культури, основні стилі мистецтва, зміни в житті та світогляді людей упродовж «довгого» XIX ст.; поняття «романтизм», «класицизм», «реалізм», «модерн», «імпресіонізм», «масова культура», «масове виробництво»; яких змін зазнало повсякденне і світогляд людей упродовж «довгого» XIX ст.;
• вміти: характеризувати досягнення науки, техніки і культури в провідних країнах світу; визначити прояви взаємодії культур народів Європи, Америки, Азії та Африки.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Повідомлення теми та мети уроку.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
Портретна галерея
1. Індійський поет і письменник, патріот, активний прихильник реформ і розвитку індійської культури. Перший лауреат Нобелівської премії на Азійському континенті. (Р. Тагор)
2. Засновник одного з видів абстрактного мистецтва, так званого супрематизму. Автор картин «Англієць у Москві», «Композиція з Моною Лізою», «Чорний квадрат». (К. Малевич)
3. Російський письменник. Основа його реалістичної творчості — світ людських страждань, трагедія приниженої особи. Геніально володів мистецтвом психологічного аналізу. Автор романів «Злочин і покарання», «Ідіот», «Біси», «Брати Карамазови», у яких відбито його найважливіші філософські, соціальні, етичні пошуки. (Ф. Достоєвський)
4. Французький художник, іспанець за походженням. В його творчості виділяють «блакитний» і «рожевий» періоди. Він був основоположником кубізму. Автор полотен «Дівчинка на кулі», «Герніка». (П. Пікассо)
5. Американський письменник, публіцист. У своїх творах поєднує реалізм з натуралістичними принципами творчості. Його романи «Сестра Керрі» і «Джені Герхардт» — про долі простих дівчат. (Т. Драйзер)
6. Нідерландський живописець, представник постімпрессіонізму. Створив трагічні образи у хворобливо-напруженій, гранично експресивній манері, побудованій на контрастах кольору і поривчастого ритму. Автор полотен «Дорога з кипарисами і зірками», «Пейзаж в Овері після дощу». (Вінсентп ван Гог)
7. Французький письменник. Майстер короткої розповіді. Вирізнявся тверезістю й гостротою соціального аналізу. Автор романів «Життя», «Милий друг». (Гі. де Мопассан)
8. Російський поет. Опублікував збірку «Вірші про Прекрасну Пані», де постав перед читачем як лірик-символіст. (О. Блок)
9. Російський співак і прозаїк, драматург і перекладач, критик і теоретик вірша, історик і літературознавець. Основоположник російського символізму. (В. Брюсов)
Логічні вправи
• Приведіть у відповідність мистецькі та літературні напрямки, їхні характеристики та представників.
Літературний напрямок |
Характеристика напрямку |
Представники |
Натуралізм |
А Символ як засіб вираження незбагненної сутності предметів та явищ. Мистецтво заради мистецтва |
1) Ч. Діккенс, В. Гюго, Т. Драйзер, Ф. Достоєвський |
Символізм |
Б віддзеркалення справжніх проблем суспільства |
2) П. Пікассо, М. Дюшан |
Реалізм |
В пошук нових засобів вираження, нових форм творів Г прагнення зовні точно зобразити дійсність, аналіз людських пристрастей |
3) Е. Золя, Г. Мопассан 4) А. Рембо, О. Блок, О. Бєлий |
Відповідь: натуралізм — Г 3; символізм — А 4; реалізм — Б 1. |
||
Мистецький напрям |
Характеристика напряму |
Представники |
Імпресіонізм |
А Відтворення переживань, настроїв та вражень художника за допомогою незвичайного поєднання фарб — гри світла й тіні |
1) П. Пікассо, М. Дюшан |
Кубізм |
Б твори художників відрізнялися комбінуванням кольорових ліній, площин, об’ємних форм, позбавлених будь-яких змістовних елементів |
2) К. Мане, О. Ренуар, К. Шссаро |
Супрематизм |
В зображення предметів, розкладених на найпростіші геометричні фігури Г збереження живописної техніки, додавання полотну цілісності, а композиції — завершеності |
3) П. Сезанн, П. Гоген, В. ван Гог 4) К. Малевич, В. Кандинський |
Відповідь: імпресіонізм — А 2; кубізм В 1; супрематизм — Б 4.
Робота з візуальними джерелами
♦ Розгляньте візуальні джерела [1, 2, 3, 4] та виконайте завдання.
1. Назвіть відкриття, які ілюструють ці джерела.
2. Кому належать ці відкриття та в чому полягала їхня суть?
3. Яким, судячи з джерел, було ставлення суспільства до цих відкриттів?
III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватися до узагальнювального уроку курсу.
Використані джерела
1. https://kulturologia.ru/blogs/050516/29408/
2. http://hist-world.com/novaya-istoriya-chast-ii-1870-1917-khvostov/524- ekonomicheskoe-razvitie-ssha-v-kontse-19-nachale-20-veka.html
3. https://biography.wikireading.ru/193433