Посібник «Мій конспект. Всесвітня історія. 9 клас»

Урок 34. УЗАГАЛЬНЕННЯ. ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЗА РОЗДІЛОМ 5

Очікувані результати

Після цього уроку учень/учениця має

• знати: важливі для сучасності наукові й технічні винаходи, здійснені впродовж «довгого» XIX ст.; основні культурні та наукові центри Європи та США;

• розуміти: тенденції розвитку культури, основні стилі мистецтва, зміни в житті та світогляді людей упродовж «довгого» XIX ст.; поняття «романтизм», «класицизм», «реалізм», «модерн», «імпресіонізм», «масова культура», «масове виробництво»; яких змін зазнало повсякденне і світогляд людей упродовж «довгого» XIX ст.;

• вміти: характеризувати досягнення науки, техніки і культури в провідних країнах світу; визначити прояви взаємодії культур народів Європи, Америки, Азії та Африки.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та мети уроку.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ

Портретна галерея

1. Індійський поет і письменник, патріот, активний прихильник реформ і розвитку індійської культури. Перший лауреат Нобелівської премії на Азійському континенті. (Р. Тагор)

2. Засновник одного з видів абстрактного мистецтва, так званого супрематизму. Автор картин «Англієць у Москві», «Композиція з Моною Лізою», «Чорний квадрат». (К. Малевич)

3. Російський письменник. Основа його реалістичної творчості — світ людських страждань, трагедія приниженої особи. Геніально володів мистецтвом психологічного аналізу. Автор романів «Злочин і покарання», «Ідіот», «Біси», «Брати Карамазови», у яких відбито його найважливіші філософські, соціальні, етичні пошуки. (Ф. Достоєвський)

4. Французький художник, іспанець за походженням. В його творчості виділяють «блакитний» і «рожевий» періоди. Він був основоположником кубізму. Автор полотен «Дівчинка на кулі», «Герніка». (П. Пікассо)

5. Американський письменник, публіцист. У своїх творах поєднує реалізм з натуралістичними принципами творчості. Його романи «Сестра Керрі» і «Джені Герхардт» — про долі простих дівчат. (Т. Драйзер)

6. Нідерландський живописець, представник постімпрессіонізму. Створив трагічні образи у хворобливо-напруженій, гранично експресивній манері, побудованій на контрастах кольору і поривчастого ритму. Автор полотен «Дорога з кипарисами і зірками», «Пейзаж в Овері після дощу». (Вінсентп ван Гог)

7. Французький письменник. Майстер короткої розповіді. Вирізнявся тверезістю й гостротою соціального аналізу. Автор романів «Життя», «Милий друг». (Гі. де Мопассан)

8. Російський поет. Опублікував збірку «Вірші про Прекрасну Пані», де постав перед читачем як лірик-символіст. (О. Блок)

9. Російський співак і прозаїк, драматург і перекладач, критик і теоретик вірша, історик і літературознавець. Основоположник російського символізму. (В. Брюсов)

Логічні вправи

• Приведіть у відповідність мистецькі та літературні напрямки, їхні характеристики та представників.

Літературний напрямок

Характеристика напрямку

Представники

Натуралізм

А Символ як засіб вираження незбагненної сутності предметів та явищ. Мистецтво заради мистецтва

1) Ч. Діккенс,

В. Гюго,

Т. Драйзер,

Ф. Достоєвський

Символізм

Б віддзеркалення справжніх проблем суспільства

2) П. Пікассо,

М. Дюшан

Реалізм

В пошук нових засобів вираження, нових форм творів Г прагнення зовні точно зобразити дійсність, аналіз людських пристрастей

3) Е. Золя,

Г. Мопассан

4) А. Рембо,

О. Блок,

О. Бєлий

Відповідь: натуралізм — Г 3; символізм — А 4; реалізм — Б 1.

Мистецький напрям

Характеристика напряму

Представники

Імпресіонізм

А Відтворення переживань, настроїв та вражень художника за допомогою незвичайного поєднання фарб — гри світла й тіні

1) П. Пікассо,

М. Дюшан

Кубізм

Б твори художників відрізнялися комбінуванням кольорових ліній, площин, об’ємних форм, позбавлених будь-яких змістовних елементів

2) К. Мане,

О. Ренуар,

К. Шссаро

Супрематизм

В зображення предметів, розкладених на найпростіші геометричні фігури

Г збереження живописної техніки, додавання полотну цілісності, а композиції — завершеності

3) П. Сезанн,

П. Гоген,

В. ван Гог

4) К. Малевич,

В. Кандинський

Відповідь: імпресіонізм — А 2; кубізм В 1; супрематизм — Б 4.

Робота з візуальними джерелами

♦ Розгляньте візуальні джерела [1, 2, 3, 4] та виконайте завдання.

1. Назвіть відкриття, які ілюструють ці джерела.

2. Кому належать ці відкриття та в чому полягала їхня суть?

3. Яким, судячи з джерел, було ставлення суспільства до цих відкриттів?

III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до узагальнювального уроку курсу.

Використані джерела

1. https://kulturologia.ru/blogs/050516/29408/

2. http://hist-world.com/novaya-istoriya-chast-ii-1870-1917-khvostov/524- ekonomicheskoe-razvitie-ssha-v-kontse-19-nachale-20-veka.html

3. https://biography.wikireading.ru/193433