Посібник «Мій конспект. Всесвітня історія. 9 клас»

Уроки 3-4. ФРАНЦІЯ ВІД КОНСУЛЬСТВА ДО ВІДЕНСЬКОГО КОНГРЕСУ

Очікувані результати

Після цього уроку учень/учениця має

• знати: час існування імперії Наполеона І, дату Віденського конгресу та утворення Священного союзу; напрямки походів Наполеона І;

• уміти: показати на карті напрямки походів Наполеона І і територіальні зміни, пов'язані з наполеонівськими війнами та рішеннями Віденського конгресу; визначити вплив політики Наполеона на розвиток європейських країн; пояснити причини краху наполеонівської імперії, наслідки рішень Віденського конгресу; обґрунтувати судження про історичне значення Цивільного кодексу Наполеона, діяльності Наполеона Бонапарта.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та мети уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Робота з візуальними джерелами

♦ Розташувати ілюстрації в хронологічній послідовності.

Страта короля Людовіка XVI [1]

Штурм Бастилії [2]

Останній бенкет жирондистів [4]

Відкриття Генеральних штатів [3]

Метод «Мікрофон»

♦ У чому, на вашу думку, полягало значення Французької революції?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. «Кожен солдат носить у своєму ранці маршальський жезл»; «Коли я помру, Всесвіт видихне з полегшенням»; «Від великого до смішного

один крок»; «Я не такий, як інші: закони моральності і пристойності створені не для мене»; «Щастя полягає в тому, щоб насолоджуватися життям в всій її повноті» — ці фрази належать людині, яка назавжди увійшла в історію людства, здобувши видатні перемоги, започаткувавши режим сильної особистої влади, володіла майже всім світом і втратила усе. Одні вважали його генієм, найвеличнішим з тих, що жили на землі. Інші стверджують, що він — тиран та злочинець. Навколо його імені виникло багато легенд, у яких вже важко відділити правду від вигадки. Але на сьогоднішньому уроці ми спробуємо це зробити.

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з таблицею

♦ Скласти таблицю «Розподіл влади у Франції за консульства Наполеона» за текстом підручника.

Орієнтовний вигляд таблиці

Законодавча влада

Виконавча влада

Місцеве управління

• державна влада (складала проекти законів),

• трибунат (обговорював проекти законів),

• законодавчий корпус (приймав закони),

• сенат (охороняв закони)

• перший консул (1799- 1809 рр. — перший консул — Наполеон Бонапарт)

• жорстка вертикаль влади: мери міст — префекти департаментів — міністри уряду

Складання кластера

♦ Слухаючи розповідь учителя, використовуючи інформацію підручника та інших інформаційних ресурсів, скласти таблицю або кластер «Внутрішня та зовнішня політика Наполеона Бонапарта».

Орієнтовний вигляд

Виступ з презентацією

Учнівська презентація «Кодекси Наполеона».

Робота з картою

♦ За допомогою карти «Європа в період наполеонівських війн. 1794-1815 рр.» покажіть:

1) територію Франції на початку 1804 р.;

2) похід армій Наполеона проти військ III та IV коаліцій;

3) дії французьких військ в Іспанії та Португалії;

4) місця найважливіших перемог наполеонівської армії;

5) країни, що були союзниками Франції, та учасників V та VI коаліцій;

6) території, приєднані до Франції у 1804-1812 рр.

Криза та падіння Першої імперії Робота над тезами

♦ Слухаючи розповідь учителя та користуючись інформацією з підручника та інших інформаційних ресурсів, скласти тези доповіді «Причини падіння імперії Наполеона Бонапарта».

Орієнтовний вигляд тез

1. Невдоволення безперервними війнами і мобілізацією чоловіків.

2. Континентальна блокада спричинила спад у промисловості і торгівлі.

3. Складні відносини із завойованими країнами: побори і контрибуції.

4. Ненависть до гнобителів з боку завойованих народів, що призвело до посилення національно-визвольного руху в поневолених країнах.

Робота з поняттями

Реставрація — відновлення будь-чого в початковому вигляді. У Франції було відновлено владу Бурбонів.

«Сто днів» Наполеона. Віденський конгрес

Учитель. 6 квітня 1814 р. Наполеон Бонапарт зрікся престолу і був висланий на острів Ельба. Проте невдовзі Наполеон за підтримки 900 гвардійців 1 березня 1815 р. висадився на півдні Франції. Королівські війська перейшли на бік колишнього імператора. 20 березня Наполеон вступив до Парижа. Загалом Наполеон Бонапарт пробув при владі лише сто днів (з 20 березня по 22 червня 1815 р.).

На Віденському конгресі були присутні 216 делегатів, проте всі справи вирішували представники лише чотирьох держав — Великої Британії, Австрії, Пруссії та Росії. Англійську делегацію очолював міністр закордонних справ — лорд Каслєрі, австрійську — канцлер Меттерніх, прусську — король Фрідріх-Вільгельм III, російську — імператор Олександр І. Вини і сталі ініціаторами утворення нових кордонів.

Монархи Австрії, Пруссії і Росії підписали Акт про створення Священного союзу.

Робота з таблицею

♦ Слухаючи розповідь учителя, заповнити таблицю «Територіальні зміни внаслідок Віденського конгресу».

Орієнтовний вигляд таблиці

Країна

Рішення Віденського конгресу

Франція

Була повернена до кордонів 1789 р.

На неї наклали контрибуцію (примусову оплату) в розмірі 700 млн франків.

Французьким королем було визнано Людовіка XVIII

Велика Британія

Домоглася послаблення свого основного ворога — Франції. Одержала о. Мальту, в Південній Африці — Капську землю, о. Цейлон, встановила контроль над Іоничними островами

Росія

1813 р. заволоділа герцогством Варшавським і проголосила королівство Польське, яке і ввійшло до складу Російської імперії

Австрія

Отримала Ломбардсько-Венеціанську область, Південний Тіроль, Далмацію. У малих державах Північної Італії престо посіли австрійські герцоги

Пруссія

Одержала частину Саксонії, Рейнську область.

Західні польські землі було визнано володінням Пруссії

Голландія

Отримала Бельгію та Люксембург. Створено Нідерландське королівство

Країна

Рішення Віденського конгресу

Німеччина

Переділено на 38 держав; створено Німецький союз

Італія

Переділено на 8 держав

Швеція

Отримала Норвегію

Сардинське королівство

До його складу було приєднано Савойю, Ніццу, територію Генуезької республіки

Данія

Приєднано Шлезвіг і Голштейн

Робота з історичним джерелом

♦ Опрацюйте наведене джерело, дайте відповіді на запитання.

1. Чому саме монархи Австрії, Пруссії і Росії утворили Священний союз?

2. Чому імператори трьох країн назвали свій союз Священним і чи це відповідало дійсності?

3. Назвіть мету створення Священного союзу.

Акт Священного союзу, Париж, 26 вересня 1815 р. (витяг)

Їхні величності: імператор австрійський, король прусський та імператор всеросійський, внаслідок великих подій, що ознаменували Європу протягом трьох останніх років...

Оголошують урочисто, що метою цього акту є відкриття перед лицем світу їх непохитної рішучості, як в управлінні довіреними їм державами, так і в політичних відносинах до всіх Інших урядів, керуватися не іншими якими-небудь правилами, а заповідями цієї святої віри, заповідями любові, правди і миру...

Стаття І. ...Три монархи, що домовляються, поєднаються узами справжнього і нерозривного братерства... вони в будь-якому випадку і в будь-якому місці надаватимуть один одному допомогу...

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Робота з історичним документом

♦ Опрацюйте наведений документ. Підтвердьте або спростуйте твердження мешканки Парижа, що Конституція «пропонує Бонапарта».

З «La Gazzete de France»

«Відома розповідь, викладена однією із французьких газет про те, як сприйняв простий народ Конституцію. Одна жінка каже іншій: «Я уважно слухала, але нічого не зрозуміла». — «А я, — відповіла інша, — не пропустила жодного слова». — «Ну, то що ж пропонує Конституція?» — «Вона пропонує Бонапарта».

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Підготувати повідомлення: «Утвердження принципів громадянського рівноправ’я у Франції: від «Декларації прав людини і громадянина» до «Цивільного кодексу» Наполеона».

Використані джерела

1. http://www.istpravda.com.ua/short/2014/02/11/141385/

2. http://www.gettyimages.com

3. http://www.mynule.com/articles/pochatok-francuzkoyi-revolyuciyi

4. http://www.toutiaoabc.com/index.php?act=view&nid=36300

5. Манфред А. З. Наполеон. — М., 2002. — С. 313.