Усі уроки «Всесвітня історія». 9 клас

УРОК 8

Франція в період Реставрації

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

• розпізнавати на карті Францію та інші країни Європи; основні події революцій 1830 року;

• характеризувати політичний та соціально-економічний розвиток Франції в першій половині XIX ст.; революційні події у Франції;

• визначати особливості розвитку економіки Франції; причини формування національно-визвольного руху в країнах Європи; національні особливості та наслідки революцій 1848-1849 рр.;

• називати дати Липневої революції у Франції;

а пояснювати і застосовувати поняття: «реставрація», консерватизм, лібералізм, соціалізм, «революція», «конституція», «демократія».

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: комп'ютер або ноутбук, мультимедійний проектор та екран (мультимедійний комплекс), підручник, атлас, настінна карта, ілюстративний матеріал.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та завдань уроку.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Робота над проблемним запитанням

• Визначте, як особливості економічного розвитку Франції та інших країн Європи впливали на стабільність їхнього політичного розвитку.

Бесіда

1. Визначте, чому Франція після Французької революції залишалась «пороховою» бочкою.

2. Дослідіть, яку роль відіграв Митний союз у процесі об’єднання Німеччини.

3. Назвіть приклади суперництва Австрії і Пруссії за першість серед німецьких держав.

4. Охарактеризуйте становище національних громад в Австрійській імперії.

5. Чому парламентська реформа 1832 р. не зупинила боротьбу за реформування виборчого права?

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Робота з картою

• Покажіть на карті території країн, які вивчали на попередніх уроках, та згрупуйте їх у таблиці за адміністративним принципом. Орієнтовний вигляд таблиці

Імперія

Монархія

Королівства

Герцогства та князівства

Міста-республіки

Австрійська, Російська

Велика Британія, Франція

Пруссія, Саксонія, Баварія, Ганновер, Вюртемберг

Гессен-Дармштадт, Нассау, Брауншвейг та інші

Франкфурт, Гамбург, Бремен, Любек

Словниковий диктант

• Дайте визначення понять: «парламент», «хлібні закони», «лудизм», «акти для затикання рота», «Манчестерська бійня», «гниле містечко», «чартизм», «білий терор», «Хартія», «ордонанс», «Союзний сейм», «цензура» тощо.

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Політичний устрій післяреволюційної Франції

Учитель. Людовік XVIII, що очолив Францію після ув’язнення Наполеона Бонапарта, змушений був зважати на завоювання революції. Хоча він розпочав переслідування людей, причетних до революції та Першої імперії, — їх страчували або ув’язнювали. Репресії дістали назву «білий терор» на честь символу короля — білого кольору. У державних установах та армії були проведені чистки, у результаті яких прибічників попередньої влади вигнали з роботи та служби. У Франції посилилися позиції роялістів і церкви, до країни повернулися єзуїти.

1814 року у Франції була запроваджена Конституція — «Хартія 1814 року». За цим документом Франція ставала конституційною монархією, проте король отримав величезні повноваження. Законодавчу владу (окрім короля, який мав право законодавчої ініціативи) представляв Законодавчий корпус, який складався з Палати перів (до якої депутатів призначав король) та Палати депутатів (депутати обиралися відповідно до високого майнового цензу). Виконавчу владу уособлював уряд, який призначався королем. Конституція проголошувала рівність, недоторканність особи, свободу друку й совісті (хоча католицтво було проголошено державною релігією). Було гарантовано недоторканність приватної власності (навіть придбаної в роки революції) та рівність усіх власників. Поверталися старі титули, але й нові не скасовувалися. Отже, практично вся влада зосереджувалась у руках вищого дворянства та великої буржуазії.

Палата депутатів, сформована 1815 року із роялістів, була недовгою. Людовік XVIII1816 р. розпустив парламент. На нових виборах більшість набрали помірковані роялісти, які виступали за еволюційний шлях розвитку. їхня діяльність надала можливість Франції виплатити репарації, унаслідок чого з країни було виведено війська союзників. Було прийнято ліберальні закони. Проте 1820 р. прихильник Наполеони вбив племінника короля і Людовік XVIII розпустив парламент. Від 1821 р. знову посилилася політична реакція.

Революція 1830 року у Франції

Учитель. На виборах 1830 р. до Палати депутатів перемогли противники уряду. Тому 26 липня Карл X видав чотири ордонанси (укази), якими знову розпустив парламент, який жодного разу не зібрався на засідання. Він також оголосив нові вибори та відновив цензуру. Ці дії короля спричинили вибух обурення у Франції і привели до повстання, яке дістало назву Липнева революція, або «три славні дні». Усі основні події Революції відбулися в Парижі протягом трьох днів: 27 липня 1830 р. — початок повстання в Парижі, 28 липня — повстанці захопили ратушу та оточили Лувр, 29 липня — був узятий штурмом королівський палац — Карл X зрікся престолу, династія Бурбонів була повалена.

Революція перемогла, проте її результатами скористались ліберали, які були проти проголошення республіки. За підтримки банкірів і ліберальної преси 9 серпня 1830 р. новим королем Франції було проголошено Луї Філіпа Орлеанського.

7 серпня 1830 р. була прийнята нова Конституція Франції, яка дістала назву «Хартія 1830 року».

Повідомлення учнів

Учні, що підготували повідомлення, розповідають про причини та особливості прийняття Конституції Франції («Хартія 1830 року»).

Липнева монархія

Учитель. У країні була відновлена конституційна монархія (орієнтована на інтереси великої буржуазії), розширені повноваження палат Законодавчих зборів. Король отримував право «вето», проте втрачав законодавчу ініціативу. Було знижено майновий ценз (кількість виборців однаково становила менше ніж 1 % населення). Проголошувалася недоторканність приватної власності та відновлювалися демократичні свободи. Скасовувалися надзвичайні суди та запроваджувалися суди присяжних. Відновлювалася Національна гвардія та місцеве самоврядування.

У Франції відбулася зміна влади, але країна так і залишилася «пороховою діжкою» Європи. Почався період, який дістав назву Липнева монархія.

Франція в результаті революції перейшла на рейки капіталістичного розвитку: виникла велика фабрично-заводська промисловість, споруджували залізниці. Так, наприклад, виплавка чавуну і видобуток вугілля з 1815 р. до 1830 р. подвоїлися. У ткацькій промисловості широко застосовували механічний станок Жаккарда.

З 1824 р. новим королем Франції став Карл X — брат Людовіка XVIII. Новий король відрізнявся набожністю, був прихильником старих порядків та абсолютної королівської влади. За «Законом про мільярд франків» емігрантам виплачували компенсацію за землі, втрачені під час революції (величезні гроші для виплат були отримані за рахунок підвищення податків).

Загалом промислова революція у Франції відбувалася значно повільніше, ніж у Англії: більшість населення зосереджувалася в сільському господарстві, а працю малоземельних селян, які шукали додаткового заробітку на кустарних підприємствах і мануфактурах, фінансово використовувати було вигідніше, ніж застосовувати механізми. 1826 р. у Франції розпочалася економічна криза надвиробництва. Наслідком цього стало зростання революційних настроїв.

Липнева революція 1830 р. привела до влади велику буржуазію, яка зберегла монархію в особі Луї Філіпа Орлеанського до 1848 р.

1831 р., через небажання власників мануфактур підняти заробітну плату, повстали ткачі в м. Ліоні. Однак їхній виступ було придушено збройною силою. А 1834 р. ліонські робітники знову організували повстання і впродовж шести днів вели запеклі бої з урядовими військами.

З середини 1840-х рр. у Франції були наявні всі ознаки кризи, що посилилася неврожаями 1845 і 1846 рр. а також економічним занепадом. Особливе обурення викликала політика фінансової аристократії. Опозиція монархії помітно посилилась і серед буржуазії.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Вправа «Коло ідей»

• Об’єднавшись у групи, визначте подібність політичного устрою держав Європи: Великої Британії та Франції.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Дати відповідь на запитання і завдання до нього.

3. Підготувати повідомлення про створення Митного союзу в Німеччині.