Усі уроки «Всесвітня історія». 9 клас

УРОК 6

Практична робота № 2. Суспільні наслідки промислового перевороту. Зміни в житті і побуті різних верств населення

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

• розпізнавати на карті країни Європи та Америки; основні події революцій 1848-1849 рр., перебіг подій: об'єднання Італії та Німеччини, Громадянської війни в США;

• характеризувати політичний та соціально-економічний розвиток країн Європи та Америки в першій половині XIX ст., становлення парламентської демократії, революційні події в Західній Європі в період «Весни народів», об'єднання Італії та Німеччини; соціальну структуру європейських суспільств першої половини XIX ст.; зміни в повсякденному житті;

• визначати та пояснювати основні ознаки промислової революції в Західній Європі; відмінності між основними ідеологічними концепціями; причини прискорення розвитку економіки європейських країн, структурних змін в економіці Англії, формування національно-визвольного руху в країнах Європи, національні особливості та наслідки революцій 1848-1849 рр.;

• пояснювати і застосовувати поняття: «індустріальне суспільство», «консерватизм», «лібералізм», «націоналізм», «нація», «соціалізм», «ідеологія», «чартистський рух», «хартія», «тред-юніони».

Тип уроку: урок — практичне заняття.

Обладнання: комп'ютер або ноутбук, мультимедійний проектор та екран (мультимедійний комплекс), підручник, атлас, настінна карта, ілюстративний матеріал.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та завдань уроку.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Робота з картою

• Покажіть на карті держави Європи, у яких промисловий переворот відбувався інтенсивніше.

Робота з візуальним джерелом

• Визначте, як вплинуло на життя людей використання цементу під час будівництва.

Тунель під Темзою, відкритий 1843 р.

Робота в групах зі «стоп-кадром»

• Об’єднавшись у групи, опрацюйте відповідний матеріал підручника та / або інших інформаційних ресурсів.

1-ша група — причини промислового перевороту;

2-га група — особливості промислового перевороту в розвинутих країнах;

3-тя група — особливості промислового перевороту в інших країнах.

Під час представлення результатів роботи груп спікер групи має зупинитись над тією чи іншою інформацію («стоп-кадр»), яку запропонував учитель.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Вправа «Три речення»

• Трьома реченнями висловити власну думку про причини та початок Промислової революції.

Робота з візуальним джерелом

• Опишіть віртуальну екскурсію Кришталевим палацом.

Кришталевий палац — місце проведення першої Всесвітньої виставки 1851 р.

Робота зі схемою

• Слухаючи розповідь учителя та користуючись різними інформаційними ресурсами, складіть схему про винаходи XIX ст. Орієнтовний вигляд схеми

Важливі винаходи XIX ст., що змінили повсякденне життя людей

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з таблицею

Учитель пояснює матеріал учням, користуючись нижченаведеною таблицею.

Технічний прогрес

Промислова революція, розпочавшись у Великій Британії у XVIII ст., охопила у XIX ст. більшість європейських країн і США, але до 60-х років завершилася лише у Великій Британії, яка перетворилася на «промислову майстерню світу».

Індустріальний характер суспільства зумовив прискорений розвиток науки та освіти.

Відбувався бурхливий економічний розвиток на основі науково-технічного прогресу.

Досягнення науки та техніки впроваджуються в промислове та сільськогосподарське виробництво.

Бурхливо розвивається мережа залізниць, яка зросла в 602 рази: з 332 км — 1830 р. до 200 тис. км — 1870 р. Розвивається океанське мореплавство.

Було винайдено радіо, телефон, телеграф.

Створено паровий двигун, автомобіль і літак.

Успішно розвивалася електроенергетика й електротехніка. Залізо і сталь стають основними матеріалами для виготовлення інструментів і машин.

Головний вид палива — кам’яне вугілля, а з середини XIX ст. — нафта.

Промислова революція сприяла зростанню міст і чисельності міського населення в розвинених країнах світу, що вело до зменшення сільськогосподарського населення.

Це вимагало збільшувати виробництво сільськогосподарської продукції за меншої чисельності працівників сільського господарства

У побуті людей та їхньому світосприйнятті

Зростала площа міст, а також територій, зайнятих під промислові потреби, що зумовило скорочення орних земель

3 розвитком фабричної промисловості швидко зростали міста, які стали центрами фабрично-заводської промисловості, а також політичними і культурними центрами держави.

Збільшувалася чисельність міського населення внаслідок:

• зростання фабрично-заводської промисловості, яка розміщувалася в містах;

• аграрної революції, яка призвела до переселення значної частини сільського населення в міста;

• значного зростання чисельності населення в країнах Європи.

Розвиток торгівлі і транспорту, будівництво каналів, шосейних шляхів допомагало долати замкнутість окремих районів, давало змогу пом’якшувати наслідки неврожаїв

 

У життя людей входять різноманітні технічні досягнення і винаходи: залізниця; парові двигуни на флоті; автомобіль, велосипед.

Удосконалення старих і будівництво нових доріг. Поширення набули швейні машини.

3 1839 р. почали використовувати мистецтво фотографії. З’являється ручна стрілецька зброя, яку вдосконалив американський зброяр С. Кольт (револьвер Кольта).

У будівництві міст почали використовувати нове планування вулиць.

Використовують нові будівельні матеріали — метал, скло, бетон.

З’явилися нові меблі — дивани, крісла тощо.

Змінювався і побут:

• у багатьох містах почали брукувати вулиці;

• з кінця XVIII ст. вулиці освітлювали олійними лампами;

• з’явилися гасові лампи, стеаринові свічки;

• з’явилася електрика;

• широкого використання набули паперові шпалери;

• почали будувати будинки з водопроводом;

• винайдено радіо;

• з’явилися перші автомобілі та літаки

Робота з візуальним джерелом

• Опишіть, яку роль у житті людини другої половини XIX століття відігравав велосипед.

Велосипедна прогулянка. Акварель. Близько 1887 р., США

Метод «Займи позицію»

• Провести обговорення питання «Які наслідки (позитивні та негативні) мала промислова революція для життя людини»?

Творче завдання

• Підготувати аналітичну записку про суспільні наслідки промислового перевороту, зміни в житті та побуті різних верств населення в XIX ст.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Дати відповідь на запитання і завдання до нього.

3. Повторити навчальний матеріал про історію Великої Британії у XVIII столітті.