Усі уроки «Всесвітня історія». 9 клас

УРОК 13

Громадянська війна і Реконструкція в США

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

• розпізнавати на карті країни Америки; перебіг подій Громадянської війни в США;

• характеризувати політичний та соціально-економічний розвиток Америки в першій половині XIX ст.; передумови та наслідки Громадянської війни та Реконструкції в США;

• називати дати здобуття незалежності країнами Латинської Америки; Громадянської війни в США;

• висловлювати судження щодо діяльності Авраама Лінкольна, С. Болівара.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: комп'ютер або ноутбук, мультимедійний проектор та екран (мультимедійний комплекс), підручник, атлас, настінна карта, ілюстративний матеріал.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та завдань уроку.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Мозковий штурм

• Визначте причини повстання декабристів.

Орієнтовна відповідь

1. Відсутність реформ.

2. Посилення реакції в Росії («аракчеєвщина»).

3. Національно-визвольний рух у Європі.

4. Патріотичне піднесення після Вітчизняної війни 1812 р.

5. Зміни в поглядах дворянства після європейського походу.

6. Знайомство з життям у Європі під час походу 1812-1815 рр.

Евристична бесіда

• Чому об’єднання Німеччини відбувалося «залізом і кров’ю»? Робота з картою

1. Покажіть на карті держави, з яких складалась Німеччина.

2. Війни, що вела Пруссія для об’єднання Німеччини.

3. Територію німецької імперії після об’єднання.

Робота з історичними поняттями

• Запишіть визначення понять «рейхстаг», «дуалістична монархія», «консервативна політика».

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Розкажіть, що ви знаєте про Америку.

2. Кому приписують відкриття цієї частини світу?

3. Які негативні наслідки були для цього континенту в ході Великих географічних відкриттів?

4. З якою подією асоціюється в історії США 4 липня?

5. Що змінилося в соціально-економічному розвитку після прийняття «Декларації незалежності»?

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

США в першій половині XIX ст. Особливості соціально-економічного розвитку

Учитель. США у XIX столітті були федеральною державою — президентською республікою, у якій кожен штат мав певну самостійність. Політична система копіювала політичний устрій Великої Британії, а саме існування двопартійної системи — торі та віги. Однією з найперших виникла Демократична партія (1828 р.), яка представляла інтереси плантаторів Півдня, торговельно-фінансових кіл Півночі, частини робітників і ремісників. Вона перебувала при владі з невеликими перервами близько 30 років. 1854 р. виникла Республіканська партія, яка об’єднала фермерів, буржуазію та робітників. Більшість республіканців виступали за скасування рабства.

Початок XIX ст. ознаменувався бурхливим розвитком економіки США, який був обумовлений промисловим переворотом, особливо в текстильній промисловості. Також стрімко розвивається пароплавний і залізничний транспорт, виникають фабрики та заводи.

Розвиток промисловості сприяло розвитку, зростання нових індустріальних центрів Півночі США — Чикаго, Пітсбурга, Детройта.

Проте більшість населення була зайнята в сільському господарстві. Швидкими темпами розвивалося фермерське господарство, особливо, на Заході США. Освоєння західних земель супроводжувалося знищенням або виселенням нечисленних індіанських племен, яких відселяли до резервацій.

На Півночі розвивалося плантаційне господарство, що ґрунтувалося на праці негрів-рабів. На середину XIX ст. їх нараховувалося близько 3,5 мли осіб. Раби не мали жодних прав, їхня праця була тяжкою. Основним напрямком плантаційного господарства було вирощування бавовнику, тютюну, цукрової тростини та інших культур. Переробна промисловість, транспортна мережа, використання сільськогосподарської техніки на Півдні були розвинуті слабко.

Кількість населення США за першу половину XIX ст. збільшилася в шість разів. Цьому сприяла масова міграція з Європи та завезення рабів з Африки.

Робота з історичною інформацією

• Опрацюйте наведену інформацію та дайте відповіді на запитання.

1. Яку кількість рабів мали у своєму розпорядженні плантатори Півдня?

2. Скільки на рік коштувало утримання раба?

3. Спробуйте оцінити можливий прибуток господарства плантації.

4. Що було необхідно плантаторам для отримання прибутку?

5. У чому полягали суперечності між Північчю і Півднем?

Господарство плантації

«Плантатор зазвичай жив у садибі і сам займався господарством, користуючись послугами керівника. Великим плантаторам належала основна маса рабів. Із загальної кількості 1,5 мільйона вільних сімей на Півдні близько 400 тисяч володіли рабами. З них 88 % мали менше 20 рабів, деякі — від 1 до 5. Плантаторська аристократія налічувала близько 10 тисяч сімей, і кожна з них існувала за рахунок праці 50 і більше рабів. “...Витрати на одного негра, включаючи податок, харчі, одяг і ліки,... коштували від 12 до 13 доларів на рік”. У 1825 р. ці витрати збільшилися до 35 доларів, але до цієї суми входили ще й витрати на плату наглядачам, на лікування, їжу, податки, на плуги, інструменти та ін. Наглядач же міг отримати до 1000 доларів на місяць».

(Юдовская А. Я., Баранов П.А., Ванюиікина Л. М. История. Мир є новое время 1640-1870. — СПб., 1998. — С. 404-405.)

Територіальна експансія США за доктриною Монро

Учитель. Зовнішня політика США відповідала доктрині Монро. Це — обмеження доступу до Нового Світу провідних європейських держав (Старого Світу) та розширення експансії США на територію країн Західної півкулі. Тобто сповідували принцип «Америка для американців».

Повідомлення учнів

Учні, що підготували повідомлення, розповідають про «Доктрину Монро» президента США Джеймса Монро (1817-1825) у формі попередження уряду Російської імперії.

Громадянська війна 1861-1865 рр.

Робота зі схемою

Учитель пояснює матеріал учням, користуючись нижченаведеною схемою.

Передумови громадянської війни

Учитель. У середині XIX ст. починається протистояння політичних партій: Демократична партія, яка представляла інтереси плантаторів Півдня, протистояла Республіканській партії буржуазії Півночі.

У середині XIX ст. суперечності між Півднем та Північчю загострилися і переросли в Громадянську війну. Головна причина — це боротьба з рабством, протиборство капіталістичного та патріархального шляхів розвитку, боротьба екстенсивного та інтенсивного шляхів розвитку господарства, війна ідеологій сільського Півдня та міської Півночі. При цьому Північ мала перевагу над Півднем за кількістю населення та економічним і фінансовим потенціалом.

Робота з таблицею

• Слухаючи розповідь учителя, скласти хронологічну таблицю.

Орієнтовний вигляд таблиці

Основні події Громадянської війни 1861-1865 рр.

Дата

Подія

1854 р.

Виникнення республіканської партії, яку підтримували промислова буржуазія, фермерство, робітничий клас

1860 р.

Авраам Лінкольн був обраний 16-м президентом Сполучених Штатів — привід до війни

Кінець 1860 — весна 1861 рр.

Створення Конфедеративних Штатів Америки у складі 11 штатів зі столицею у Річмонді (40 % усієї території США, 9,1 млн осіб, зокрема понад 3,6 млн негрів). Прийняття Конституції, обрання президентом Дж. Девіса

12 квітня 1861 р.

Початок війни — напад армії Півдня на форт Самтер у бухті Чарлстон

1861-1862 рр.

Перемоги армії Півдня в битвах під Манассасом, Боллс-Блафф, блокада морського узбережжя Конфедерації, битва при Шайло, захоплення Нового Орлеану

Травень 1862 р.

Прийняття «Закону про гомстеди» (сімейні ферми) — надання землі всім охочим

Грудень 1862 р.

Проголошення «Прокламації про звільнення» — звільнення рабів та їхній масовий вступ до армії Півночі (янкі). У тилу конфедератів почалися повстання рабів

1863 р.

Перелом у війні. Нищівна поразка під Геттісбергом (Пенсильванія). Наступ армій Півночі — «похід до моря» армії Шермана, наступ армії Гранта

1864 р.

Облога столиці Конфедерації м. Річмонд та «марш до моря» військ федератів на чолі з генералом В. Шерманом

3-9 квітня 1865 р.

Падіння Річмонду та капітуляція військ Півдня

14 квітня 1865 р.

Убивство Президента США Аврама Лінкольна

Підсумок війни та «Реконструкція» Півдня

Учитель. Громадянська війна стала найкровопролитнішою в історії США — загинуло понад 600 тис. осіб, економіка перебувала в кризовому становищі.

Проте головним наслідком Громадянської війни стало збереження єдності країни, ліквідація рабства. Були зруйновані основи плантаторського господарства, американський фермерський шлях розвитку здобув перемогу. Тривало формування американської нації та становлення демократії, зрівняння в правах темношкірих та білих американців. Фінансові групи Півдня починають контролювати країну.

Робота з історичним поняттям

• «Реконструкція» Півдня — перетворення в південних штатах, що здійснювалися з 1867 по 1877 рр. федеральним урядом США зі скасуванням конституції південних штатів та запровадження військового стану.

Утворення незалежних держав у Латинській Америці. С. Болівар Робота з таблицею

• Слухаючи розповідь учителя та користуючись різними інформаційними ресурсами, скласти таблицю.

Орієнтовний вигляд таблиці

Підсумки національно-визвольного руху в країнах Латинської Америки

У Латинській Америці були утворені незалежні держави:

Велика Колумбія

1819-1830 рр. — конфедерація іспаномовних держав Західної півкулі — Велика Колумбія у складі:

• Венесуели;

• Колумбії;

• Панами;

• Еквадору

• 1804 р. — Гаїті;

• 1811 р . — Парагвай;

• 1816 р. — Аргентина;

• 1818 р. — Чилі;

• 1819 р. — Велика Колумбія;

• 1821 р. — Перу;

• 1821 р. — Мексика;

• 1821 р. — Федерація республік Центральної Америки;

• 1825 р. — Болівія;

• 1830 р. — Уругвай

Проголошення незалежності Бразилії

Повідомлення учнів

Учні, що підготували повідомлення, розповідають про життя і діяльність Сімона Болівара (1783-1830).

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Робота з інформаційними ресурсами

• Використовуючи інформаційні ресурси, проаналізуйте наслідки та значення Громадянської війни й запишіть їх у вигляді тез.

Орієнтовна відповідь:

Наслідки та значення Громадянської війни:

• заборона рабства закріплена 13-ю поправкою до Конституції США;

• перемога капіталістичного способу господарства;

• виникнення фінансових груп на Півдні, які починають контролювати країну;

• перемога американського фермерського шляху розвитку;

• встановлення рівних прав для темношкірих та білих американців;

• зміни у військовій справі — тактиці та стратегії війни;

• закріплення провідної ролі північно-східних штатів;

• руйнування основ плантаторського господарства;

• процес формування американської нації.

Робота з картою

• Покажіть на карті зміни території США 1803-1867 рр.:

1) Луїзіана (1803 р.) — придбана у Франції;

2) Західна Флорида (1813 р.) — придбана в Іспанії;

3) Колонія Ред-Рівер (1818 р.) — віддана Великою Британією;

4) Східна Флорида (1819 р.) — придбана в Іспанії;

5) Мен (1842 р.) — відданий Великою Британією;

6) Орегон (1846 р.) — відданий Великою Британією;

7) Техас, Каліфорнія, Нью-Мексика, Невада, Юта і частина Колорадо, Аризона (1846-1848 рр.) — віддані Мексикою після американо-мексиканської війни;

8) Аляска (1867 р.) — придбана в Російської імперії.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель. У першій половині XIX ст. Сполучені Штати Америки перетворюються на провідну державу світу, посідаючи друге місце (після Великої Британії) за рівнем економічного розвитку.

Дотримання доктрини Монро дозволило збільшити територію США та перетворити її на трансконтинентальну державу від Атлантичного до Тихого океану.

Громадянська війна сприяла об’єднанню країни в єдину державу, спричинила скасування рабства і привела до перемоги капіталістичного шляху розвитку.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Дати відповідь на запитання і завдання до нього.

3. Продовжити (закінчити) складання хронологічної таблиці «Основні події Громадянської війни в 1861-1865 роках» (якщо це не було зроблено на уроці).

4. Скласти історичні портрети Улісса Гранта, Роберта Лі та Вільяма Шермана.

5. Підготуватись до уроку узагальнення і тематичного оцінювання за розділами І-ІІ «Європа від Французької революції до середини XIX століття» та «Європа та Америка в добу революцій і національного об’єднання (1815-1870 рр.)».