Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 11 клас

УРОКИ 7-8. ЗАВЕРШАЛЬНИЙ ПЕРІОД ВІЙНИ В ЄВРОПІ ТА АЗІЇ В 1944-1945 роках. СВІТ ПІСЛЯ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ

Очікувані результати

Після цих уроків учні зможуть:

• показувати на історичній карті основні театри воєнних дій, місця основних битв, умови повоєнних мирних договорів;

• визначати причини, характер, періодизацію, наслідки Другої світової війни;

• давати оцінку відкриттю Другого фронту в Європі, Голокосту, атомному бомбардуванню Хіросіми і Нагасакі, Нюрнберзькому та Токійському процесам над воєнними злочинцями, створенню ООН;

• давати характеристику діяльності визначних діячів: В. Черчилля, Й. Сталіна, Ф. Рузвельта, Г. Трумена;

• тлумачити та застосовувати поняття й терміни: Друга світова війна, Другий фронт, «Велика трійка», колабораціонізм, корінний перелом, ООН, Нюрнберзький процес, Токійський процес.

Тип уроку: комбінований урок.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та завдань уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Які території були звільнені військами союзників 1943 р.?

2. Укажіть основні напрямки наступальних операцій радянських військ 1944 р. та оцініть їх наслідки.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Робота з картою

• За допомогою карти «Світ після Другої світової війни» назвіть зміни, що відбулися.

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Відкриття Другого фронту

Робота з підручником

• Прочитайте текст підручника на с. 38-39 і запишіть дати військових подій у Західній Європі 1944 р.

Зразок

• 6 червня 1944 р. — відкриття Другого фронту — початок операції «Оверлорд» — висадження союзників у Північній Франції (верховний головнокомандувач — генерал Д. Ейзенхауер, командувач сухопутними силами — генерал Б. Монтгомері).

• 15 серпня 1944 р. — початок операції «Енвіл» — десантування союзників на півдні Франції.

• 25 серпня — капітуляція німецьких військ у районі Парижа.

• 13 січня — 25 квітня 1945 р. — наступ у Східній Пруссії.

• 4-11 лютого 1945 р. — Ялтинська (Кримська) конференція (за участі В. Черчилля, Й. Сталіна, Ф. Рузвельта).

Завершальний період війни в Європі та Азії Повідомлення учнів

Учні розповідають про хід Берлінської операції.

Робота з історичними джерелами

• Опрацюйте наведені джерела, зробіть висновки про характер та значення

Берлінської операції.

1. Маршал В. Чуйков

«Ми розуміли, що там, у центрі Берліна, зарилися у кам’яних руїнах не просто солдати, що там зосередилися фашистські маніяки, злочинці, у яких руки по лікоть у крові. їм було байдуже, де помирати — у Берліні під кулями радянських військ чи з лави підсудних іти на смертну кару».

2. Генерал Дж. Маршалл, начальник штабу армії США

«Своєю перемогою у Берлінській операції радянські війська завдали блискавичного удару по гітлерівській воєнній машині. Втративши головний військовий, економічний і політичний центр, Німеччина була позбавлена можливості чинити опір... Штурм столиці нацистської Німеччини — одна з найскладніших операцій радянських військ у ході Другої світової війни».

Робота з таблицею

• Ознайомитися з таблицею «Кримська та Потсдамська конференції» й відповісти на запитання.

Німецьке питання

Польське питання

Японське питання

Питання створення міжнародної організації та інші

 

Кримська конференція (4—11 лютого 1945 р.)

 

1. Визначено зони майбутньої окупації Німеччини військами СРСР, Великої Британії і Франції. Берлін — особливий район, який мали окупувати війська чотирьох держав.

2. Управління Німеччиною — Контрольна Рада союзників (головнокомандувачі окупаційних військ).

3. Німеччина мала сплатити 20 млрд дол. репарацій.

4. Домовленість про роззброєння та розпуск збройних сил Німеччини

1. Західний кордон Польщі визначали по річках Одеру і Нейсе. Західна Україна і Західна Білорусія залишалися у складі СРСР.

2. СРСР погоджувався визнати польський Тимчасовий уряд національної єдності

СРСР зобов’язувався вступити у війну з Японією не пізніше як через три місяці після розгрому Німеччини за умови повернення Південного Сахаліну, Курильських островів, прав на оренду Порт-Артура і спільну з Китаєм експлуатацію залізниць у Маньчжурії

1. Рішення про скликання установчої конференції ООН для вироблення Статуту організації.

2. Прийнято «Декларацію про визволення Європи» з метою узгодження своїх дій союзними державами

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Потсдамська конференція (17 липня — 2 серпня 1945 р.):

 

1. Узгоджені й ухвалені загальні принципи окупаційної політики: денацифікація, демілітаризація, демократизація, декартелізація. Створення Міжнародного трибуналу для покарання головних воєнних злочинців.

2. СРСР передавали території колишньої Східної Пруссії з містом Кенігсбергом

Відповідно до Ялтинської конференції

Підтверджували умови вступу СРСР у війну з Японією

Створення постійного органу — Ради міністрів закордонних справ (США, СРСР, Великої Британії, Франції, Китаю) для узгодження питань, які становлять спільний інтерес

 
 
 

Запитання та завдання

• Назвіть основні питання, які розглядали на Кримській та Потсдамській конференціях.

• Порівняйте, яких змін зазнали головні питання під час Кримської та Потсдамської конференції.

• Назвіть доповнення, що були ухвалені з німецького питання у Потсдамі. Робота з картою

• Покажіть на карті, як змінювались кордони після ухвалення рішення Потсдамської конференції.

Робота з підручником

• За текстом підручника на с. 42-43 складіть хроніку війни з Японією.

Зміни у світі внаслідок Другої світової війни. Політичні, економічні та соціальні наслідки Другої світової війни для народів світу

Робота з інформаційними ресурсами

• Опрацювати статистичний матеріал і зробити висновки.

Людські втрати

Країна

Втрати

Країна

Втрати

СРСР

27 млн осіб

Польща

4-6,6 млн осіб

США

297 тис. осіб

Югославія

1,7 млн осіб

Англія

335 тис. осіб

Китай

Близько 20 млн осіб

Франція

373 тис. осіб

Німеччина

13 млн осіб

Бельгія

100 тис. осіб

Італія

373 тис. осіб

Нідерланди

256 тис. осіб

Японія

2,23 млн осіб

Норвегія

13 тис. осіб

Фінляндія

90 тис. осіб

Робота з діаграмами

Завдання

• Зробіть висновки з даних діаграм.

Фінансові втрати у Другій світовій війні (млрд. дол.)

Запитання

1. Яка країна зазнала найбільших втрат серед мирного населення (%)?

2. Яка країна зазнала найбільших військових втрат (%)?

Мирні договори з колишніми союзниками Німеччини.

Робота з картою

Учитель показує територіальні зміни згідно з договорами:

Італія передавала Франції невеликі території (цей процес дістав назву «вирівнювання території кордону», і він стосувався гірських кордонів).

Італія передавала Югославії півострів Істрія, півострів Пелла-Гоза, східну частину Юлійської Крайни.

Італія віддавала Греції Додеканеські острови.

Італія втрачала всі свої права на колишні колонії Еритрею, Лівію і частину Сомалі.

Угорщина передавала СРСР Закарпатську Україну, Румунії — Північну Трансільванію, невеликі території на користь Чехословаччини.

Румунія погодилась передати СРСР Північну Буковину і Бессарабію. Кордони Болгарії залишались незмінними.

Із Фінляндією встановлювали кордони, зумовлені договором 1940 р. (після війни СРСР і Фінляндії 1939-1940 рр.). СРСР анексував область Петсамо, тим самим Фінляндія втрачала вихід до Північного Льодовитого океану, а СРСР отримував кордон із Норвегією.

Австрія залишалась поділеною на зони окупації.

Сан-Франциська конференція. Створення ООН

Робота з документом

• Опрацювати текст «Преамбули до Статуту Організації Об’єднаних Націй» на С. 47 підручника і відповісти на запитання.

Нюрнберзський та Токійський процеси над воєнними злочинцями

Робота з підручником

1. Прочитати текст підручника на с. 50-53, скласти перелік прізвищ головних злочинців у війні.

2. Порівняти вироки Нюрнберзького і Токійського процесів над воєнними злочинцями.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда

1. Які наслідки мала Друга світова війна для людства?

2. Чому народи СРСР зазнали найбільших людських втрат у війні?

3. Які уроки людство винесло з Другої світової війни?

4. У чому головні відмінності мирних договорів із союзниками Німеччини після Другої світової війни порівняно з Першою світовою війною?

5. Чому після Другої світової війни у Європі не постали нові незалежні держави, як це було після Першої світової війни?

6. Яка з держав-союзниць Німеччини не була окупована союзними військами? Поясніть, чому.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацювати текст підручника на с. 40-44, 53, відповісти на запитання і виконати завдання до нього.

• Підготуватись до уроку узагальнення й тематичного оцінювання з теми № 1 «Друга світова війна. Світ після Другої світової війни».

• Підготувати презентації за обраною темою.