Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 11 клас
УРОК 35. УРОК УЗАГАЛЬНЕННЯ І ТЕМАТИЧНОГО ОЦІНЮВАННЯ ЗА ТЕМАМИ № 4-6 «РОЗВИТОК ПРОВІДНИХ КРАЇНИ АЗІЇ, АФРИКИ ТА ЛАТИНСЬКОЇ АМЕРИКИ», «МІЖНАРОДНІ ВІДНОСИНИ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XX — НА ПОЧАТКУ XXI ст.» ТА «РОЗВИТОК КУЛЬТУРИ (1945 р. — ПОЧАТОК XXI ст.)»
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• показувати на історичній карті нові незалежні держави в Азії та Африці; регіони, у яких відбувалися чи тривають регіональні збройні конфлікти; місця міжнародних військових конфліктів, які відбувалися у 40-80-х рр. XX ст.;
• визначати причини виникнення, перебіг та наслідки «холодної війни»; основні глобальні процеси та проблеми сучасності, причини їх появи;
• характеризувати процес здобуття незалежності народами Азії та Африки; японське «економічне диво»; соціально-економічні експерименти китайських комуністів; курс Д. Неру та І. Ганді у внутрішній та зовнішній політиці; особливості соціально-економічного та політичного розвитку країн Латинської Америки в повоєнний час; рух за мир та безпеку, спроби обмежити «гонку озброєнь», внесок України в поліпшення загальної атмосфери безпеки; основні тенденції і течії світової літератури, образотворчого мистецтва, архітектури, музики, театру, кіно й спорту;
• описувати наукові відкриття, нові галузі науки, високі технології, інтеграцію науки і виробництва;
• пояснювати суть японського «економічного дива»; культу особи Мао Цзедуна; причини виникнення близькосхідної проблеми та шляхи її врегулювання; нового політичного мислення, причини переходу від конфронтації до співробітництва;
• аналізувати зміни в соціальній структурі суспільства, якості життя людей провідних країн світу та країн, що розвиваються;
• давати характеристику діяльності політичних діячів: Ден Сяопіна, Н. Мандели, Аятоли Хомейні, Ф. Кастро, А. Піночета;
• тлумачити та застосовувати поняття й терміни: японське «економічне диво», «Великий стрибок», «культурна революція», «Рух неприєднання», деколонізація, модернізація, апартеїд, шлях «соціалістичної орієнтації», хунта, фундаменталізм, сіонізм; «холодна війна», НАТО, Берлінська криза, Карибська криза, розряджання, нове політичне мислення, міжнародний тероризм, Гельсінська угода, глобальні процеси та проблеми, екологічна криза, демографічна криза, ЮНЕСКО, науково-технічна революція (НТР), постіндустріальне суспільство, інформаційне суспільство, соціалістичний реалізм, неореалізм, «поп-арт», функціоналізм, постмодернізм.
Тип уроку; урок узагальнення й систематизації знань, навичок і умінь.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Повідомлення теми та завдань уроку
II. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, НАВИЧОК І УМІНЬ
Робота з картою
• Покажіть на карті:
1) місця міжнародних воєнних конфліктів, які відбувалися у світі протягом 40-80-х рр. XX ст.;
2) нові незалежні держави в Азії та Африці, становлення яких припало на 50-ті рр. XX ст.
Робота з персоналіями
• Складіть порівняльну характеристику діяльності політичних діячів:
• Mao Цзедуна та Ден Сяопіна;
• Д. Неру та І. Ганді;
• Н. Мандели та Ф. де Клерка;
• Ф. Кастро та А. Піночета.
Бесіда
• Назвіть основні наукові відкриття, що були зроблені в другій половині XX — на початку XXI ст.
• Як вони вплинули на розвиток людства?
• Які нові галузі науки та високі технології виникли в цей період?
• Розкажіть, як на сучасному етапі відбувається інтеграція науки і виробництва.
• Охарактеризуйте етапи деколонізації, процес здобуття незалежності народами Азії та Африки.
• Якими були результати повоєнного реформування Японії?
• Чим завершились соціально-економічні експерименти китайських комуністів?
• Охарактеризуйте курс Д. Неру та І. Ганді у внутрішній та зовнішній політиці.
• Якими були особливості соціально-економічного та політичного розвитку країн Латинської Америки у повоєнний час?
• Охарактеризуйте рух за мир і безпеку, спроби обмежити гонку озброєнь у другій половині XX ст.
• Назвіть основні напрями НТР у другій половині XX ст. та їхній вплив на життя людства.
• Які основні тенденції й напрями світової літератури, образотворчого мистецтва, архітектури, музики, театру, кіно й спорту є характерними для другої половини XX ст.?
• Поясніть суть японського «економічного дива».
• Що собою являв культ особи Мао Цзедуна?
• У чому полягає суть близькосхідної проблеми? Назвіть шляхи її врегулювання.
• У чому полягає суть нового політичного мислення, що виникло у 80-х роках XX ст.?
• Якими були причини переходу від конфронтації до співробітництва між найбільшими державами світу у 80-ті роки XX ст.?
• У чому полягає суть постіндустріального (інформаційного) суспільства?
• Проаналізуйте шляхи розвитку незалежних держав азійського та африканського регіонів.
• Що визначало процес реформування економіки Китаю наприкінці XX — на початку XXI ст.?
• Яким був розвиток Індії наприкінці XX — на початку XXI ст.?
• Охарактеризуйте процес утворення держави Ізраїль.
• Проаналізуйте варіанти революційного процесу в Латинській Америці. Яким є становище українців у країнах регіону?
• Проаналізуйте причини виникнення, хід та наслідки «холодної війни».
• Які зміни відбулись в соціальній структурі суспільства? Як вони вплинули на життя населення провідних країн світу та країн, що розвиваються?
• Запропонуйте оптимальні шляхи для розв’язання глобальних проблем людства.
III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
• Здійснити пошук інформації за допомоги різних інформаційних ресурсів про найвпливовіших сучасних суспільних, політичних, культурних діячів.