Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 11 клас

Тема 5. МІЖНАРОДНІ ВІДНОСИНИ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XX — НА ПОЧАТКУ XXI ст. (3 години)

УРОК 29. МІЖНАРОДНІ ВІДНОСИНИ В 40-80-х рр. XX ст.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• показувати на історичній карті місця міжнародних військових конфліктів, які відбувалися у 40-80-х рр. XX ст.;

• визначати причини виникнення, перебіг та наслідки «холодної війни»; основні глобальні процеси та проблеми сучасності, причини їх появи;

• характеризувати рух за мир та безпеку, спроби обмежити «гонку озброєнь»;

• тлумачити та застосовувати поняття й терміни: «холодна війна», НАТО, Берлінська криза, Карибська криза, міжнародний тероризм, Гельсінська угода, ЮНЕСКО.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та завдань уроку.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Бесіда

1. Пригадайте, чи існували суперечності між членами Антигітлерівської коаліції на заключному етапі війни.

2. Які рішення були прийняті на Ялтинській та Потсдамській конференціях про повоєнне облаштування світу?

3. Порівняйте основні рішення цих конференцій щодо розв’язання проблем, пов’язаних з агресією окремих країн у світі.

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Виникнення, розгортання, основні етапи «холодної війни»

Робота з історичними джерелами

• Прочитати джерела й виконати завдання.

1. Уривок з промови Вінстона Черчилля у Фултоні про початок «холодної війни» (1946 р.)

«Від Щецина на Балтиці до Трієста в Адріатиці залізна завіса спустилася на континент. По той бік завіси всі столиці давніх держав Центральної і Східної Європи — Варшава, Берлін, Прага, Відень, Будапешт, Белград, Бухарест, Софія. Усі ці відомі міста і населення цих регіонів опинилися у межах того, що я називаю радянською сферою, всі вони у тій чи іншій формі підпорядковуються не тільки радянському впливові, а й значному і дедалі потужнішому впливові — контролю Москви. Тільки Афіни з їхньою безсмертною славою можуть вільно визначати своє майбутнє на виборах під доглядом англійців, американців і французів. Польський уряд, що перебуває під зверхністю росіян, спонукають до величезних і несправедливих посягань на Німеччину, що призведе до масового вигнання мільйонів німців у сумних і небачених масштабах».

2. Уривок з інтерв'ю Йосифа Сталіна кореспонденту «Правди» у зв'язку з промовою В. Черчилля у Фултоні

Питання: Чи можна вважати, що промова В. Черчилля завдає шкоди справі миру і безпеки?

Відповідь: Безсумнівно, так. По суті справи, Черчилль перебуває тепер на позиції паліїїв війни. І Черчилль тут не поодинокий — у нього є друзі не лише в Англії, а й у Сполучених Штатах...

Слід зазначити, що Черчилль і його друзі разюче нагадують у цьому плані Гітлера та його друзів... Німецька расова теорія призвела Гітлера і його друзів до висновку, що німці, як єдина повноцінна нація, повинна панувати над іншими націями. Англійська расова теорія підводить Черчилля та його друзів до висновку, що нації, які розмовляють англійською, як єдині повноцінні повинні панувати над іншими націями світу.

Питання: Як ви розцінюєте ту частину промови Черчилля, де він нападає на демократичний лад сусідніх з нами держав і де він піддає критиці добросусідські взаємини, що встановилися між цими державами і Радянським Союзом?

Відповідь: Ця частина промови Черчилля є сумішшю наклепів з елементами грубості і безтактності...

Запитання та завдання

• Порівняйте документи.

• Визначте основні погляди обох лідерів великих держав.

• Назвіть основні причини, що призвели до початку «холодної війни».

Міжнародні кризи і конфлікти в 40-80-х рр. XX ст.

Робота зі схемою

• Ознайомтесь зі схемою «Основні етапи «холодної війни».

1945-1953 pp. — Берлінська криза 1948 р., війна в Кореї

 

1953-1962 рр. — зведення Берлінської стіни та Карибська криза

 

1962-1979 рр. — війна у В’єтнамі, загострення близькосхідної проблеми, «розряджання» міжнародної напруженості та уведення радянських військ до Афганістану

 

1979-1985 рр. — загострення міжнародної напруженості, воєнні конфлікти в Індокитаї, на Близькому Сході, війна за Фолклендські острови

 

1985-1991 рр. — завершальний етап «холодної війни» та розпад Радянського Союзу

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Робота з картою

• Покажіть на карті головні події часів «холодної війни».

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацювати текст підручника на с. 180-186 і відповісти на запитання.

• Підготувати повідомлення про факти міжнародного тероризму за сучасних умов.