Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 11 клас

УРОК 27. РОЗВИТОК КРАЇН БЛИЗЬКОГО І СЕРЕДНЬОГО СХОДУ ТА АФРИКИ

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• показувати на історичній карті нові незалежні держави у Азії та Африці; етапи деколонізації; регіони, у яких відбувалися чи тривають регіональні збройні конфлікти;

• характеризувати процес здобуття незалежності народами Азії та Африки; особливості соціально-економічного та політичного розвитку країн у повоєнний час;

• пояснювати причини виникнення близькосхідної проблеми та шляхи її врегулювання;

• давати характеристику діяльності політичних діячів: Хомейні, Р. Мугабе, Н. Мандели, Ф. де Клерка, І. Рабина, Я. Арафата;

• тлумачити та застосовувати поняття й терміни: «Рух неприєднання», деколонізація, модернізація, апартеїд, шлях «соціалістичної орієнтації», фундаменталізм, сіонізм, «арабська весна».

Тип уроку: комбінований урок.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та завдань уроку.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Бесіда

1. Назвіть основні європейські країни, що володіли найбільшими колоніями в Африці в міжвоєнний період.

2. Які зміни відбулися на Близькому і Середньому Сході внаслідок Другої світової війни?

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Утворення держави Ізраїль.

Близькосхідна проблема та шляхи її врегулювання

Робота з таблицею

• Ознайомитись з таблицею «Етапи розв’язання Палестинської проблеми».

Дата

Подія

1964 р.

Створення Організації визволення Палестини (ОВП), голова з 1969 р. — Ясір Арафат

1979 р.

Ізраїльсько-єгипетська Кемп-Девідська угода: виводила Єгипет з війни, Ізраїль повертався на Синайський півострів. ОВП переміщується до Лівану. 1982 р. це спричинить окупацію Ізраїлем Південного Лівану

1987 р.

Початок народного повстання палестинців без застосування зброї («інтифада») на лівому березі р. Йордан і в секторі Газа

1988 р.

Проголошення незалежності Палестини Національною радою Палестини в еміграції

1993 р.

Ізраїльсько-палестинська домовленість про надання обмеженої автономії сектору Газа та району Єрихона у складі Ізраїлю

1994 р.

Мирний договір між Ізраїлем та Йорданією, автономія палестинців поширювалася на райони Західного берегу р. Йордан

1995 р.

Ізраїльсько-палестинський договір про автономію Західного берегу р. Йордан

2000 р.

Курс уряду А. Шарона на згортання Палестинської автономії. Дестабілізація ситуації в регіоні

2003 р.

Висунення президентом США Дж. Бушем нового плану врегулювання проблеми: припинення насильства обох сторін, розмежування палестинської та ізраїльської територій, проголошення незалежності Палестинської держави

Робота з картою

• Опрацювати карту на с. 170 підручника і скласти тези доповіді «Етапи розв’язання проблеми протистояння між Ізраїлем та Палестиною».

Ісламська революція в Ірані. «Арабська весна»

Робота з інформаційними ресурсами

• Опрацюйте текст підручника та/або інших інформаційних ресурсів і визначте основні етапи проходження Ісламської революції в Ірані.

Здобуття незалежності народами Африки

Робота з таблицею

• За допомогою підручника доповніть таблицю «Характерні ознаки африканських країн, що здобули незалежність» назвами країн. Виконайте завдання до неї.

Зразок

Запитання та завдання

1. Як відбувався процес деколонізації Тропічної Африки?

2. Розкрийте хід і результати боротьби з апартеїдом на півдні Африки.

3. Які проблеми існують у сфері соціально-економічного розвитку країн Африки на поч. XXI ст.?

Африка на сучасному етапі розвитку

Робота з підручником

• Опрацюйте текст підручника на с. 168 171 і розкажіть про особливості розвитку країн Африки на сучасному етапі.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Інтерактивна вправа «Три речення»

• Висловіть трьома реченнями власну думку щодо розв’язання близькосхідної проблеми на сучасному етапі та причини «Арабської весни».

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати текст підручника на с. 165-174 і відповісти на запитання.

2. Підготувати запитання за матеріалом параграфа.