Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 11 клас

УРОК 25. ІСТОРІЯ КИТАЮ

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• характеризувати соціально-економічні експерименти китайських комуністів;

• пояснювати суть культу особи Мао Цзедуна;

• давати характеристику діяльності політичних діячів: Мао Цзедуна, Ден Сяопіна;

• тлумачити та застосовувати поняття й терміни: «великий стрибок», «культурна революція».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та завдань уроку.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Бесіда

1. Назвіть характерні ознаки соціально-економічного розвитку Китаю в 20- 30-ті роки.

2. Розкажіть про японську агресію проти Китаю.

Робота з картою

— Покажіть територію Китаю, яку наприкінці Другої світової війни звільнили радянські війська.

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Завершення громадянської війни

Робота зі схемою

— Ознайомитись зі схемою «Громадянська війна в Китаї» і відповісти на запитання.

КПК

(Mao Цзедун)

1946-1949 рр.

Гоміндан

(Чан Кайші)

Підтримка СРСР

Підтримка США

Запитання

• Інтереси яких країн і чому зіткнулися в Китаї?

Соціально-економічні експерименти китайських комуністів.

Культ особи Мао Цзедуна

Робота з історичним джерелом

• Прочитати текст джерела й виконати завдання.

Із листівки хунвейбінів «Гасла «культурної революції» в Китаї» (1966 р.)

«В усіх театрах, кінотеатрах, книжкових крамницях і т. д. слід розмістити портрети Мао Цзедуна!

Старі звичаї мають зникнути!

Слід ліквідувати ресторани вищого класу!

Гасла варто писати червоними, а не золотими літерами!

Вивчення творів Мао Цзедуна потрібно починати в дитячих садках! Інтелігенція має працювати в селі!

Слід харчуватися разом, а також відродити мораль перших народних комун 1958 р.!

Слід відмовитися від використання парфумів, прикрас, косметичних засобів та одягу непролетарського характеру!

Слід ліквідувати залізничні вагони першого класу та салон-вагони!

Не слід робити фото, що рекламують так звану жіночу красу!

Слід знищити старий живопис, який зловживав неполітичною тематикою, зображенням бамбукових дерев!

Треба, щоб живопис відповідав ідеям Мао Цзедуна!»

Запитання та завдання

1. Проаналізуйте документ і визначте суть «культурної революції».

2. У чому полягала суть «великого стрибка» у Китаї?

3. Які наслідки для країни мала така політика?

Реформування економіки Китаю наприкінці XX — на початку XXI ст.

Робота з історичною інформацією

• Ознайомитись із текстом, виписати основні події.

Після смерті Мао Цзедуна у жовтні 1976 р. в ході боротьби за владу була розгромлена «банда 4-х» (найближчих соратників Мао). Із липня 1977 до лютого 1997 р. при владі перебував один з лідерів опозиції (не обіймаючи офіційних посад) — Ден Сяопін, якого небезпідставно вважають архітектором китайських реформ. Реформи передбачали «чотири модернізації»: промисловості, сільського господарства, науки та оборони.

Перший етап. Розпочався у грудні 1978 р., передбачав розпуск комун та запровадження сімейного підряду, пожвавлення приватної торгівлі. Протягом 1979-1981 рр. тривала реконструкція народного господарства — були знижені планові показники, скорочена армія та воєнні видатки, військова промисловість почала випускати техніку для сільського господарства.

Другий етап. Розпочався в жовтні 1984 р. і передбачав реорганізацію промисловості шляхом обмеження адміністративного втручання, переведення підприємств на госпрозрахунок за умов стимулювання ринкових відносин. Водночас заохочувалося використання іноземного капіталу в межах так званих особливих економічних районів та вільних економічних зон.

Третій етап. Розпочався в березні 1985 р. і передбачав реформування управління, науки та техніки, освіти з метою розгортання і впровадження НТР.

Четвертий етап. Розпочався в 1985 р. і був спрямований на посилення позицій національної валюти, приватної власності та реформування банківської та податкової системи.

Внаслідок реформ темпи приросту виробництва в КНР у 80-х рр. становили 12-18% щорічно, а в 90-х рр. — 10,2%.

Офіційно в КНР будується «соціалістична ринкова економіка». Будь-які спроби реформування політичної сфери життя суспільства спричинили жорстку реакцію влади.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Вправа «Займи позицію»

• Чи вбачаєте ви суперечності в терміні «соціалістична ринкова економіка»?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацювати текст підручника на с. 152-157 та відповісти на запитання й завдання до нього.

• Підготувати повідомлення про життя і діяльність Д. Неру.