Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 11 клас

УРОК 21. ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 3. «УГОРСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ 1956 р.» ТА «ПРАЗЬКА ВЕСНА» 1968 р.»

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• показувати на історичній карті країни, які зазнали прямої збройної агресії СРСР;

• характеризувати розвиток Угорщини та Чехословаччини у другій половині XX ст.;

• давати характеристику діяльності політичних діячів: І. Надя, М. Хрущова, О. Дубчека, Г. Гусака, Л. Брежнєва;

• тлумачити та застосовувати поняття й терміни: соціалістичний табір, Рада Економічної Взаємодопомоги (РЕВ), Варшавський договір.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань у вигляді практичного заняття.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та завдань уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Чи існувала однопартійна система в країнах Центральної і Східної Європи у повоєнний час?

2. Партії якого спрямування очолили владу в країнах Центральної і Східної Європи?

3. Чи посідала комуністична партія провідне становище? Якщо так, то в яких країнах?

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

«Угорська революція 1956 р.»

Робота з історичною інформацією

Після усунення 1955 року з посади керівника Угорщини Імре Надя та в умовах розгортання антитоталітарних виступів у Польщі 1956 року у країні 23 жовтня 1956 р. розпочалася народно-демократична революція.

Аби приборкати угорців, М. Хрущов віддав наказ ввести в країну радянські війська. Повстання було придушено.

Запитання

• Чого прагнули учасники народно-демократичної революції?

• Чим була зумовлена значна кількість жертв?

• Які це мало наслідки для Угорщини?

Робота з історичним джерелом

• Прочитати текст і відповісти на запитання.

Із офіційної заяви ТАРС (25 жовтня 1956 р.)

Вчора (24 жовтня) пізно увечері реакційні організації здійснили спробу здійснити в Будапешті контрреволюційний заколот проти народної влади. Загони заколотників, яким вдалося захопити зброю, спровокували в низці місць кровопролиття. Сили революційного порядку почали чинити опір заколотникам. За розпорядженням новопризначеного голови Ради міністрів Імре Надя у місті було оголошено стан облоги. Уряд УНР звернувся до уряду СРСР з проханням про допомогу. Згідно з цим проханням радянські збройні частини, що перебувають в Угорщині згідно з Варшавським Договором, надали допомогу військам Угорської Республіки у відновленні порядку в Будапешті... Сьогодні до кінця дня ворожа авантюра була ліквідована. У Будапешті відновлено порядок.

Запитання

1. Яку оцінку подіям у Будапешті було дано в заяві ТАРС?

2. Як називались учасники подій?

3. Чи адекватною була оцінка подій у заяві ТАРС?

Робота з інформаційним ресурсом

• Знайти та прочитати у Вікіпедії статті про розгортання Угорської революції 1956 року. (https://uk.wikipedia.org/wiki/Угорська_революція_1956_року)

«Празька весна» 1968 р.»

Робота з історичною інформацією

• Прочитати текст і виписати основні факти, про які йдеться.

У другій половині 60-х рр. опозиція чехословацької влади почала вимагати докорінних економічних і політичних реформ, виголошуючи гасло побудови «соціалізму з людським обличчям». Очолив опозицію О. Дубчек, який на початку 1968 р. за підтримки СРСР стає першим секретарем ЦК КПЧ і розпочинає реформи, що передбачали:

• обмеження ролі КПЧ у суспільстві;

• розширення свободи слова;

• збільшення ролі трудових колективів;

• перехід до федеративної структури держави;

• запровадження ринкових механізмів в економіці.

У цей період перетворень увійшов в історію під назвою «Празької весни».

Але програма реформ спричинила негативну реакцію консервативних сил у керівництві КПЧ, лідерів СРСР і країн соціалістичного табору Східної Європи.

Коли дипломатичний тиск не дав бажаного результату, 21 серпня 1968 р. на територію Чехословаччини було введено війська ОВД (за винятком Румунії). О. Дубчека замінено Г. Гусаком, який згорнув реформи і провів чистку в партії. Економіка переживає застійні явища.

Робота з історичним джерелом

• Прочитати текст джерела й виконати завдання.

Уривок зі звернення ЦК комуністичних і робітничих партій і урядів Болгарії, Угорщини, Польщі, НДР і СРСР до президента Чехословаччини Л. Свободи

20 серпня 1968 р.

Враховуючи безпосередню загрозу існуванню соціалістичного ладу у вашій країні і відсутність необхідної відсічі контрреволюції, що наростає, керуючись принципами соціалістичної братерської солідарності, а також взаємно прийнятими нашими країнами відповідними договірними зобов’язаннями, ми дали згоду надати таку допомогу. Відповідно до цього військові частини наших п’яти країн увійдуть сьогодні о 24 годині на територію Чехословаччини. Вони прийдуть до вашої країни як вірні друзі чехословацького народу...

Завдання

• Розкажіть про події, про які йдеться в джерелі.

• Висловіть своє ставлення до причин, зазначених у зверненні.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати текст конспекту.