Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 11 клас

Тема 3. СРСР У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XX ст. ТА ЙОГО РОЗПАД. КРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ. (5 годин)

УРОК 18. ЗАВЕРШЕННЯ ЕПОХИ СТАЛІНА. «ХРУЩОВСЬКА ВІДЛИГА»

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• показувати на історичній карті СРСР;

• характеризувати розвиток СРСР в 1945-1964 рр.;

• давати характеристику діяльності політичних діячів: Й. Сталіна, М. Хрущова;

• тлумачити та застосовувати поняття і терміни: «відлига», волюнтаризм.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та завдань уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. У чому полягали особливості радянського тоталітаризму?

2. Яку роль відіграли народи СРСР у розгромі фашистських держав у ході Другої світової війни?

3. Чи вплинула перемога на політичну систему в СРСР?

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Наслідки Другої світової війни. Відбудова економіки

Робота з таблицею

• Ознайомитися з таблицею «Основні етапи розвитку СРСР 1945-1964 рр.»

1945-1953 рр.

Останній період сталінізму

Повоєнна відбудова країни; політичні репресії; ідеологічні кампанії; ескалація «холодної війни»

1954-1964 рр.

«Відлига»

Лібералізація суспільно-політичного життя; спроби економічних реформ; політика мирного співіснування; Карибська криза; початок космічної ери

Завершення епохи Сталіна

Робота з інформаційними ресурсами

• Ознайомитися зі статистичними даними та відповісти на запитання.

У 1946 році за продовольчою карткою можна було придбати хліб, 2 кг м’яса чи риби на місяць, 400 г жирів, 1,5 кг крупи або макаронів.

Середня заробітна плата у 1948 р. становила 480 руб., у 1950 р. — 640 руб. в місті та 164 руб. на селі.

Ціни на продовольчі товари після грошової реформи 1947 р. (1 кг): хліб житній — 3 руб.; хліб пшеничний — 4-8 руб.; пшоно — 6-7 руб.; крупа гречана — 11-13 руб.; макарони — 9-11 руб.; цукор — 13,5-16,5 руб.; м’ясо — 28-32 руб.; вершкове масло — 62-66 руб.; олія — 28-32 руб.; свіжа риба — 10,5 руб.; оселедець — 17-20 руб.; овес — 2-3 руб.; молоко (1 л) — 2,5-5 руб.; яйця (1 дес.) — 10-18 руб.; чай грузинський — 160 руб.; ікра — 400 руб.; горілка (1 л) — 120 руб.

Ціни на промислові товари після грошової реформи 1947 р.

Тканини (1 м): ситець — 10-11 руб.; сатин «Екстра» — 25-28 руб.; вовняна байка — 108-120 руб.; бостон з вовни 100% — 450-500 руб.; крепдешин з шовку — 137-175 руб.; сукні жіночі з кашеміру (бавовник) — 77-86 руб.; сукня з вовняного крепу — 500-600 руб.; чоловічий костюм (вовна 50%) — 430-450 руб.; костюм чоловічий з бостону — 1400-1500 руб.; чоловічі туфлі вищого ґатунку — 250-280 руб., жіночі туфлі — 260-280 руб.; калоші гумові — 45 руб.; сірники (1 коробка) — 20 коп.; мило — 4 руб.; книжка (200 с.) — 8-10 руб.

Запитання

• Чи вистачало заробітної плати для тогочасної сім’ї з двох дорослих і двох дітей в умовах розцінок, наведених вище?

«Хрущовська відлига». Криза радянської моделі розвитку

Робота з поняттям

• Учням пропонують записати визначення поняття.

Десталінізація — політика відходу від найбільш негативних ознак сталінізму як форми тоталітарного режиму тривала в СРСР у 1953-1964 рр.

Робота з історичною інформацією

• Прочитайте текст і виконайте завдання.

Історик Д. А. Волкогонов

«Піднявшись на вершину влади в гігантській країні, Хрущов, проте, відчував, що тінь Сталіна увесь час була поруч з ним. Діяла (хоча й не так безжально, як раніше) «каральна система», створена «вождем народів», забороненою була правда про безліч політичних процесів, що прокотилися країною напередодні і після війни, на багатьох питаннях внутрішньої і зовнішньої політики лежало сталінське табу. Хрущов багато знав про минуле (він був його активним учасником). Тепер воно його лякало. Він, саме він, мав або сказати усім правду, або залишити без змін усе, що склалося за третину століття існування більшовицької держави... Власне, Хрущова теж не раз охоплювали сумніви. Але він згадував про листи в’язнів, повертався подумки до божевілля минулих років і врешті остаточно дійшов висновку: результати такого масового терору, беззаконня, страшних зловживань не вдасться приховувати тривалий час. Необхідно взяти ініціативу до своїх рук і розповісти цю страшну правду народу».

Завдання

• Зробіть висновок про можливі причини засудження культу особи Хрущовим. Робота з таблицею

• Слухаючи розповідь учителя та використовуючи інформацію з підручника, заповніть таблицю «Реформи М. Хрущова».

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Запитання та завдання

1. Наведіть факти, які свідчили про ознаки, що вказували на послаблення протистояння між Заходом і Сходом, та ознаки, які б проілюстрували непослідовність спроб порозумітися з ним. Зробіть висновок щодо курсу зовнішньої політики СРСР у період правління М. Хрущова.

2. У чому полягали спільні ознаки й відмінності зовнішньої політики СРСР за керівництва Й. Сталіна і М. Хрущова?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати текст підручника на с. 107-113 та відповісти на запитання.

2. Підготувати повідомлення про російсько-чеченські війни.