Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 11 клас

УРОК 15. РОЗВИТОК ФРАНЦІЇ

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• показувати на карті Францію;

• характеризувати основні тенденції розвитку Франції у другій половині XX — на початку XXI ст.;

• аналізувати та порівнювати Четверту та П'яту республіки у Франції;

• характеризувати діяльність Ж. Ширака.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та завдань уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Які фактори визначали зовнішньополітичний курс країни в міжвоєнний період?

2. Чому зазнала поразки спроба Франції організувати колективну безпеку за участі східноєвропейських країн і СРСР?

3. Які політичні сили правили за основні в русі Опору у Франції?

4. Якими були наслідки Другої світової війни для Франції?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вправа «Ланцюг асоціацій»

• Яку асоціації у вас викликає історія Франції?

Робота з картою

• Покажіть на карті територію Франції в повоєнний час.

• Схарактеризуйте її геополітичне становище.

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Соціально-економічний та політичний розвиток Четвертої республіки

Робота з історичною інформацією

• Прочитайте текст і дайте відповіді на запитання.

«1946 року було прийнято Конституцію Четвертої республіки — найбільш демократичну за всю історію Франції. У країні запроваджували загальне виборче право, гарантували права на працю, відпочинок, соціальне забезпечення та освіту. Країну проголошували парламентською республікою. Головну роль у житті країни мав відігравати двопалатний парламент, який обирав президента з обмеженими повноваженнями.

Вибори 1946 р. до нового парламенту закріпили провідну роль у політичному житті країни ФКП, СФІО, МРП».

Запитання

1. Яка форма правління встановилася у Франції за Конституцією Четвертої республіки?

2. Чому Конституцію Четвертої республіки вважають найбільш демократичною за всю історію Франції?

Робота з таблицею

• Слухаючи розповідь учителя, скласти таблицю «Внутрішня та зовнішня політика Четвертої республіки».

Становлення П'ятої республіки. Травневі події 1968 р. Шарль де Голль

Робота з підручником

• За підручником опрацювати основні положення конституцій Четвертої і П’ятої республік і визначити, чим вирізнялась Конституція, підготовлена де Голлем.

Запитання

• Як, на вашу думку, склалася доля найбільш активних учасників травневих подій 1968 р.? Ким вони стали? Що думають зараз?

Робота з таблицею

• За допомогою підручника скласти хронологічну таблицю «Внутрішня і зовнішня політика Франції у 70-90-ті рр.».

Орієнтовний вигляд таблиці

Дата

Подія

1969 р.

Президентом Франції обрано Жоржа Помпіду — прибічника «голлізму»

1972 р.

У політичному житті країни посилюється роль лівих партій, які виробили спільну програму розвитку Франції

1974 р.

Президентом обрано Валері Жискара д’Естена — лідера партії незалежних республіканців

Розпочався певний відхід від «голлізму» в зовнішній політиці — Франція розширила співробітництво з НАТО

1981 р.

Президентом Франції обрано Ф. Міттерана — соціаліста та прибічника націоналізації і розширення соціальних програм. Уряд зосередив зусилля на забезпеченні економічного підйому

1986 р.

На виборах до Національних зборів перемогу здобув блок правих сил, їхній лідер Ж. Ширак очолив уряд. Почалася денаціоналізація, було зменшено витрати на соціальну допомогу

1990- 1993 рр.

Економічна криза

1995 р.

Президентом Франції обрано Жака Ширака. Посилився страйковий рух у відповідь на соціальні реформи (збільшення податків, обов’язкові сплати у фонд соціального страхування). Зросло безробіття

Франція наприкінці XX — на початку XXI ст.

Робота з інформаційними ресурсами та таблицею

• За допомогою різних інформаційних ресурсів (мережі Інтернет) заповнити таблицю «Правління Президентів Франції на рубежі тисячоліть».

Роки президентства

Президент

Внутрішня політика

Зовнішня політика

1995-2007 рр.

Жак Ширак

   

2007-2012 рр.

Ніколя Саркозі

   

3 2012 р.

Франсуа Олланд

   

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацювати текст підручника на с. 89-93 і відповісти на запитання до нього.

• Підготували повідомлення про життя і діяльність Сільвіо Берлусконі.