Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 11 клас

УРОК 14. ІСТОРІЯ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• показувати на історичній карті Велику Британію;

• характеризувати основні тенденції розвитку Великої Британії у другій половині XX — на початку XXI ст.; сутність тетчеризму;

• аналізувати та порівнювати політику консерваторів і лейбористів в Англії;

• давати характеристику діяльності М. Тетчер, Т. Блера;

• тлумачити та застосовувати поняття й терміни: неоконсерватизм, наддержава, військово-промисловий комплекс, план Маршалла, тетчеризм, консервативна революція, неолібералізм.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та завдань уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Бесіда

1. Якими були наслідки Першої світової війни для Великої Британії?

2. Визначте, які території перебували у складі Британської імперії впродовж 1919-1945рр.

3. Які політичні партії визначали внутрішню і зовнішню політику країни в міжвоєнний період?

Робота з картою

• Покажіть на карті Велику Британію, її колонії та домініони.

• Яких змін зазнав їхній державний статус?

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Внутрішня і зовнішня політика лейбористських та консервативних урядів

Робота зі схемою

• Опрацювати схему «Глави урядів Великої Британії в 1940-1970-х рр.» і виконати завдання до неї.

Період

Лейбористи

Консерватори

1945-1951 рр.

Клемент Еттлі

 

1951 1955 рр.

 

Вінстон Черчилль

1955-1957 рр.

 

Ентоні Іден

1957 1961 рр.

 

Гарольд Макміллан

1961-1964 рр.

 

Александр Дуглас Г’юм

1964-1970 рр.

Гарольд Вільсон

 

1970-1974 рр.

 

Едвард Хіт

1974-1976 рр.

Гарольд Вільсон

 

1976 1979 рр.

Джеймс Каллаган

 

Завдання

• Ознайомтесь із текстом таблиці та проаналізуйте партійну приналежність англійських прем’єр-міністрів.

• Визначте причини, через які виборці Великої Британії віддавали перевагу тій чи іншій партії.

Тетчеризм

Робота з таблицею

• Слухаючи розповідь учителя, скласти таблицю «Тетчеризм» і відповісти на запитання до неї.

Основні заходи

Жорсткі заходи у боротьбі з інфляцією — скорочення державних витрат, апарату та соціальних програм.

Підтримування приватного підприємництва як основи економіки.

Відмова від жорстокої регламентації бізнесу.

Денаціоналізація (приватизація) нафтової промисловості, авіапромисловості і вантажного транспорту, частини комунальної власності.

Обмеження прав на страйки, звуження сфери діяльності профспілок.

Зменшення податкових ставок, збільшення опосередкованих податків.

Перегляд соціальних програм.

Підтримування приватної освіти й охорони здоров’я

Результати

Позитивні

Негативні

Подолання кризових явищ, покращення економічної кон’юнктури. Високі темпи економічного зростання. Надходження іноземних інвестицій.

Структурні зміни в економіці на основі наукомістких технологій.

Модернізація традиційних англійських галузей промисловості: суднобудівної, металургійної, вугледобувної тощо. Скорочення державного сектору, підвищення його рентабельності.

Низькі темпи інфляції.

Бездефіцитний бюджет.

Більшість англійців стали власниками нерухомості. Пожвавилась економічна активність населення. Скоротилось безробіття

Подорожчання комунальних і транспортних послуг.

Посилення страйкового руху.

Зростання військових витрат.

Структурне безробіття (зумовлене структурними

Змінами в економіці)

Країна на сучасному етапі

Робота з інформаційними ресурсами

1. Опрацювати текст підручника на с. 85-87 та/або інформацію з інших інформаційних ресурсів (сайти в мережі Інтернет, Вікіпедія тощо) і визначити особливості розвитку Великої Британії на початку XXI ст.

2. Назвати причини, які під час референдуму 2016 року зумовили намір англійців вийти з Євросоюзу й обрати главою уряду Терезу Мей.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Запитання та завдання

1. У чому суть проблеми Ольстеру?

2. Як ви вважаєте, чому лейбористи перемогли на виборах 1997 року?

3. Визначте позитивні наслідки перебування при владі Т. Блера.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацювати текст підручника на с. 82-87 і відповісти на запитання до нього.