Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 11 клас
УРОК 13. РОЗВИТОК НІМЕЧЧИНИ
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• показувати на історичній карті територію ФРН і НДР;
• характеризувати основні тенденції розвитку Німеччини у другій половині XX — на початку XXI ст.; сутність німецького «економічного дива»; процес об'єднання Німеччини;
• аналізувати та порівнювати внутрішню і зовнішню політику в НДР та ФРН;
• характеризувати діяльність політичних діячів: К. Аденауера, Г. Коля;
• тлумачити та застосовувати поняття й терміни: демілітаризація, план Маршалла, «економічне диво», соціальне ринкове господарство, монетаризм, Берлінський мур.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Повідомлення теми та завдань уроку.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Робота в парах
Учням пропонують обговорити в парах запитання:
• Яким чином США впливали на розвиток Канади в другій половині XX ст.?
Вправа «Прес-конференція»
• Які наслідки для Німеччини мала Друга світова війна?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Робота з картою
• Покажіть країни Європи, які визволила радянська армія від гітлерівської окупації.
• За допомогою карти поясніть зміни, яких зазнала територія Німеччини в повоєнні роки.
• Назвіть держави, які межували з Німеччиною.
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Створення ФРН і НДР
Робота з поняттям
Політика «4 Д» — це політика денацифікації, декартелізації, демілітаризації та демократизації, запроваджувана союзниками на території колишньої Німеччини в післявоєнний час, що призвело до подальшого розколу країни.
Робота з таблицею
• Опрацювати таблицю «Політика відбудови Німеччини СРСР та країнами Західної Європи» і відповісти на запитання.
На Заході |
На Сході |
Створення єдиної зони окупації (Візонії) 1946 р., після приєднання французької зони в 1948 р. — Тризонії |
СРСР починає прискорену побудову соціалізму у своїй зоні (створення держсектору, аграрна реформа) |
Розвиток діяльності таких партій, як ХДС, ХСС, СДПН |
Відродження КПН (на чолі — В. Пік), СДПН, пізніше об’єднані в СЄПН |
На Заході |
На Сході |
Надано допомогу за планом Маршалла і у червні 1948 р. проведено грошову реформу Л. Ерхарда |
СРСР забороняє наземне сполучення між Західною Німеччиною і Західним Берліном (блокада до травня 1949 р.), запроваджено в обіг східну марку |
У Тризонії з 1 травня 1949 р. набуває чинності Конституція, за якою в серпні ц. р. відбулися вибори до бундестагу, у вересні — вибори президента (Т. Хейса) і канцлера (К. Аденауера); 20 вересня 1949 р. офіційно проголошено Федеративну Республіку Німеччину (ФРН) |
Створюється Німецька Національна Рада (аналог парламенту), яка 7 жовтня 1949 р. проголошує створення Німецької Демократичної Республіки (НДР), 10 жовтня 1949 р. обрано президента (В. Піка) і прем’єр-міністра (О. Гротеволя) |
Запитання
1. Коли та за яких умов відбувся розкол у Німеччині?
2. У чому полягали основні відмінності в політичному й соціальному устрої ФРН і НДР?
3. Спрогнозуйте причини економічного відставання НДР.
Німецьке «економічне диво»
Робота з підручником
• Опрацювати текст підручника на с. 95-96 і пояснити, чому економіка ФРН після Другої світової війни розвивалась так швидко.
Об'єднання Німеччини
Повідомлення учнів
Виступ учнів про діяльність канцлера ФРН Гельмута Коля.
Роль Німеччини на сучасному етапі
Робота з таблицею
• Опрацювати таблицю «Здобутки і проблеми Німеччини після об’єднання» й відповісти на запитання.
Здобутки |
Проблеми |
Остаточне падіння «залізної завіси» як в Європі, так і у світі загалом. Об’єднання німецького народу в демократичній державі. Щорічне асигнування урядом ФРН 150 млрд марок для подолання кризи й перебудови економіки «нових земель». Поліпшення ситуації з 1994 р. |
Болісний перехід від соціалізму до капіталізму, переведення всього господарства й способу життя східних німців на ринкові рейки, що супроводжувалось: • тимчасовим згортанням виробництва; • безробіттям; • зниженням рівня соціальної захищеності. Поширення серед широких верств населення «нових земель» ФРН розчарування, апатії і навіть ностальгії за старими часами. Активізація праворадикальних, неонацистських сил. Відчутний вплив світової економічної кризи |
Запитання
• Які наслідки мало об’єднання Німеччини для її економічного розвитку і світової співдружності?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
• Опрацювати текст підручника на с. 95-100 і відповісти на запитання.