Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 11 клас

Тема 2. США ТА КАНАДА. КРАЇНИ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ

УРОКИ 10-11. УТВЕРДЖЕННЯ США В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XX — НА ПОЧАТКУ XXI ст. ЯК ПРОВІДНОЇ КРАЇНИ СВІТУ

Очікувані результати

Після цих уроків учні зможуть:

• характеризувати основні тенденції розвитку США у другій половині XX — на початку XXI ст.; сутність рейганоміки;

• пояснювати причини утвердження США як провідної країни повоєнного світу;

• аналізувати та порівнювати внутрішню і зовнішню політику американських адміністрацій;

• давати оцінку інтеграційним процесам у Північній Америці;

• давати характеристику діяльності політичних діячів: Г. Трумена, Д. Ейзенхауера, М. Я. Кінга, Д. Кеннеді, Л. Джонсона, Р. Ніксона, Р. Рейгана, Б. Клінтона, Б. Обами, Д. Трампа.

• тлумачити та застосовувати поняття й терміни: маккартизм, доктрина Трумена, «нові рубежі», «Уотергейтський скандал», рейганоміка, неоконсерватизм, наддержава, діаспора, план Маршалла, «нова економічна філософія» Б. Клінтона.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та завдань уроку.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Робота в парах

1. Подумайте, чому США вийшли із Другої світової війни сильною країною.

2. Назвіть найважливіші напрями зовнішньої політики США міжвоєнного періоду.

Робота з картою

1. Покажіть на карті «Світ у другій половині XX ст.» головні країни світу після закінчення Другої світової війни.

2. Назвіть держави, що межують із США.

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Утвердження США як провідної країни повоєнного біполярного світу. Президентство Г. Трумена та Д. Ейзенхауера

Складання тез

Особливості повоєнного становища США

1. Порівняно незначні втрати в роки війни — фінансово-економічний і військово-політичний лідер західного світу.

2. Національний дохід за роки війни зріс удвічі, у США було зосереджено 73 % світового запасу золота.

3. США випускали 50% обсягу світової продукції.

4. Основні конкуренти або тимчасово вибули з боротьби (Німеччина, Японія), або потрапили у фінансово-економічну залежність (Велика Британія, Франція).

5. США володіли атомною зброєю і впливали на хід подій в усіх регіонах світу завдяки сучасному флоту і військово-морським базам.

6. Швидко розвивались електротехнічна та хімічна галузі промисловості.

Проблеми: високий рівень безробіття, розгортання страйкового руху, боротьба національних меншин за свої права, реконверсія (перехід промисловості на мирні рейки).

Висновок: США заволоділи новими ринками, збільшили експорт товарів і капіталу, створили велику «імперію долара».

Робота з поняттями

• «Доктрина Трумена» — це проголошене у березні 1947 р. право США втручатися у внутрішні справи зарубіжних країн у разі виникнення небезпеки для їхнього демократичного (капіталістичного) розвитку.

• «План Маршалла» — це економічна допомога країнам Західної Європи, що започаткована за ініціативи державного секретаря США Д. Маршалла у червні 1947 р. з метою поширення на них політичного впливу США.

Робота з таблицею

Учитель розповідає про політику Г. Трумена і пропонує під час слухання скласти таблицю «Внутрішня політика Трумена».

Проблеми, що постали

Заходи щодо їх розв’язання

У повоєнний період відбулося:

• скорочення державних замовлень;

• зменшення попиту на робочу силу;

• зменшення заробітної плати;

• зростання страйкового руху;

• невдоволення підприємців діяльністю профспілок, вони вимагали їх «приборкання»;

• загострення протистояння з СРСР в межах «холодної війни».

Оголосив «справедливий курс».

• Реконверсія (перехід промисловості на мирні рейки);

• «Солдатський білль про права»

1945 р. — пільги в освіті, кредитуванні житла і бізнесу;

• закон Тафта-Хартлі 1947 р. — обмеження прав профспілок;

• 1947 р. було створено Раду національної безпеки, Центральне розвідувальне управління (ЦРУ), реорганізовано військові органи.

• закон про перевірку на лояльність державних службовців 1947 р. — виявлення «підривних» організацій, пошуки «ворогів» американської нації — «маккартизм» з 1950 р.

Завдання.

• Працюючи в парах, схарактеризуйте ці заходи з позиції США та СРСР, називаючи їхні позитивні та негативні сторони.

Масовий демократичний та антивоєнний рухи. Мартін Лютер Кінг

Робота з історичним джерелом

• Прочитати документ на с. 56 підручника й відповісти на запитання до нього.

Робота з поняттям

Маккартизм — реакційна політика (за прізвищем сенатора Джозефа Маккарті — голови сенатської підкомісії з питань розслідування антиамериканської діяльності), що провадилася в 1950-1954 рр.

Внутрішня та зовнішня політика адміністрацій Д. Кеннеді, Л. Джонсона, Р. Ніксона. «Уотергейтський скандал»

Робота з підручником

• Опрацювати текст підручника на с. 59-61 і визначити особливості внутрішньої та зовнішньої політики адміністрацій демократів Д. Кеннеді, Л. Джонсона та республіканця Р. Ніксона. Дослідіть відмінності в політиці президентів.

Учитель. У другій половині 70-х років президентами США були республіканець Джеральд Форд (1974-1976) та демократ Джеймс Картер (1976- 1980).

Робота з таблицею

• Учням пропонують за допомогою підручника скласти таблицю «Характерні ознаки розвитку США в 70-х роках».

Політичні ознаки

Економічні ознаки

Зовнішня політика

Часта зміна президентів; політична криза: Уотергейтська справа; корумпованість політиків; спад активності суспільно-політичних рухів, профспілкового руху; поява руху «зелених»

Зниження темпів господарського зростання; інфляція;

перехід на ресурсозбережні технології; другий етап НТР — автоматизація, застосування ЕОМ; освоєння космічного простору — 1969 р. — висадження на Місяць

Послаблення зовнішньополітичних позицій США; початок розряджання міжнародної напруженості; підписання документів, що закріплювали принцип міжнародного співіснування, скорочення озброєнь

Повідомлення учнів

Виступ учнів з повідомленням про Уотергейтський скандал. США у 1980-1990-ті роки. Рейганоміка

Робота з таблицею

• Під час розповіді вчителя та евристичної бесіди учні складають таблицю « Рейганоміка».

Основні заходи

• Підтримування приватної ініціативи.

• Відмова від жорстокої регламентації бізнесу.

• Скорочення витрат всіх державних відомств за винятком Пентагону

(військово-промислового комплексу).

• Зменшення федеральних витрат.

• Зменшення податків.

• Орієнтація соціальної політики на середній клас

Результати

Позитивні

Негативні

Подолання кризових явищ, покращення економічної кон’юнктури.

Зростання частки наукомістких галузей економіки.

Надходження іноземних інвестицій. Розширення сфери послуг. Переозброєння американської армії

Закордонні капіталовкладення перевищили американські закордонні активи. Посилення конкуренції з товаровиробниками з Європи та Японії.

Зростання військових витрат.

Зростання державної заборгованості. Посилення соціального розшарування

Робота з історичними джерелами

• Прочитати документи, визначити основні факти та думки їх автора, навести приклади, що підтверджують або спростовують його твердження.

1. Зі спогадів Р. Рейгана про початок свого президентства

«1981 року, коли я посів президентське крісло в Білому домі, американські військові м’язи були настільки атрофовані, що наша здатність успішно відбити можливу атаку з боку Радянського Союзу була дуже сумнівною: винищувачі не літали, бойові кораблі не плавали, бо хронічно не вистачало запчастин. Наші кращі сини і доньки полишали військову службу, моральний стан добровільної армії перебував в занепаді; наше стратегічне озброєння — ракети і бомбардувальники (основні наші сили стримування) — десятиліттями не модернізувалося. У той же час Радянський Союз створював свою військову машину, яка загрожувала перевершити нашу на будь-якому рівні.

Мені хотілося сісти за стіл переговорів, щоб покінчити з цією безглуздою політикою «взаємного гарантованого знищення», але для цього Америці насамперед потрібно було збільшити свою військову міць. Тоді ми могли б вести переговори із Совєтами з позиції сили, а не слабості».

«Багато з того, що було зроблено за час мого президентства, принесло мені глибоке задоволення, але більш за все я пишаюсь економікою... Без економічного відродження Америка не могла знову здобути впевненість у собі і піднятися на колишній рівень. Тільки оздоровлення економіки могло створити для нас такі можливості».

2. Із прощального виступу звернення до нації Р. Рейгана

«Сполучені Штати знову поважають у світі і звертаються до них за керівництвом... Ми прагнули змінити країну, а змінили світ... Країни в усьому світі тепер звертаються до вільного ринку і до свободи слова і відходять від ідеологій минулого... Демократія — велике благо — також має і високу продуктивність... У цьому десятилітті ми пройшли великий шлях, і ми трималися разом у бурхливому морі. І наприкінці ми разом наближаємося до місця нашого призначення... І я можу сказати, що ми змінили становище».

(Рейган Р. Жизнь по-американски. — М. , 1992. — С. 11 12.)

«Нова економічна філософія» Б. Клінтона

Робота з таблицею

• Ознайомитися з таблицею «Політика Б. Клінтона», визначити основні ознаки його «Нової економічної філософії», спільне та відмінне в політиці Клінтона та попередніх урядів республіканців.

Внутрішня політика

Президентство Вілла Клінтона 1992-2000 рр.

Зовнішня політика

План «економічного відродження» США та зростання добробуту американців:

• створення нових робочих місць за рахунок державних інвестицій у розвиток інфраструктури;

• охорона навколишнього середовища;

• будівництво житла;

• реформа систем освіти та охорони здоров’я;

• безперервне зростання економіки США. Профіцит бюджету.

Виникають проблеми, пов’язані з особистим життям президента. Це спричинило ініціацію процедури імпічменту

Головну увагу приділяли проблемам боротьби з тероризмом, наркобізнесом. Проводили «миротворчі операції» в «гарячих точках» планети (Югославія, Сомалі, Камбоджа, на Близькому Сході) з метою забезпечення національних інтересів США.

Процес налагодження відносин з новими незалежними державами, які виникли на теренах колишнього СРСР та Югославії

Внутрішньо- та зовнішньополітичні пріоритети американських президентів початку XXI ст.

Робота з підручником

• Опрацюйте текст підручника на с. 64-67 та назвіть головні вектори розвитку США за президентства Джорджа Буша-молодшого та Барака Обами. Визначте особливості передвиборної кампанії новообраного Президента США Дональда Трампа.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацювати текст підручника на с. 54-69, відповісти на запитання й виконати завдання.