Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 10 клас

Урок 5. ЗАВЕРШЕННЯ ТА ПІДСУМКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• показувати на історичній карті основні театри військових дій та основні битви 1917-1918 рр.;

• пояснювати причини долучення до війни США;

• давати характеристику діяльності визначних військових діячів того періоду: П. фон Гінденбурга, Ф. Фоша, О. Брусилова;

• узагальнювати основні політичні, економічні та світоглядні наслідки Першої світової війни.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та цілей уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Порівняйте успіхи країн Антанти та Четвертного союзу на різних фронтах 1914-го, 1915-го та 1916-го рр.

2. Чому з 1915 р. війна стає позиційною?

3. Наведіть факти, що свідчать про виснаження сторін протистояння.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Коли США стали учасником війни, це остаточно переломило стратегічну ініціативу у війні на користь Антанти. Лютнева революція в Росії та вихід її з війни так само вплинули на ситуацію на Західному і Східному фронтах.

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з візуальним і документальним джерелом

«Плоди війни». Карикатура з італійської газети «Аванті!»

1. З виступу Вудро Вільсона у конгресі США 2 квітня 1917 р.

«Ми не прагнемо ні завоювань, ні панування. Ми не шукаємо для себе ні контрибуцій, ні матеріального відшкодування за ті жертви, які добровільно приносимо. Ми лише одні з борців за права людини... Ми битимемося за демократію, за права тих, хто підкоряється властям, щоб мати право голосу у своїх власних державах, за права і свободи малих народів, за всезагальне панування права, створення такого союзу вільних народів, який принесе мир і безпеку всім народам і, нарешті, зробить сам світ вільним. Розв’язанню цього завдання ми можемо присвятити наше життя і нашу долю...»

Завдання

1) Які цілі, за словами Вудро Вільсона, США переслідували у цій війні?

2) Розгляньте карикатуру «Плоди війни» і скажіть, чи такими безкорисливими були американці у цій війні? Свою відповідь обґрунтуйте.

Робота з історичним джерелом

2. Витяг з Комп'єнського перемир'я від 11 листопада 1918 р.

Ст. 4. Передання німецькою армією... 5 тис. гармат, 25 тис. кулеметів, З тис. мінометів, 1 700 аеропланів.

Ст. 7. Заборона псувати засоби комунікації та зв’язку. Передання союзникам 5 тис. паровозів, 150 тис. вагонів, 5 тис. вантажівок. Положення про східні кордони Німеччини.

Ст. 12. Усі німецькі війська, що тепер перебувають на територіях, які становили до війни частину Австро-Угорщини, Румунії й Туреччини, повинні негайно повернутися до Німеччини. Усі німецькі війська, що тепер перебувають на територіях, які належали до війни Росії, так само повинні повернутися до Німеччини..., тільки-но союзники визнають, що для цього настав момент, узявши до уваги внутрішнє становище цих територій».

Запитання та завдання

1) Поясніть, як мали вплинути підсумки Першої світової війни на становище Великої Британії, Франції та США.

2) Як ви вважаєте, чи мала Росія можливість стати країною-переможницею? Робота з картою

• Опрацювати карту «Перша світова війна (події 1916 1918 рр.)».

Запитання

1. Назвіть імперії, які розпалися внаслідок Першої світової війни.

2. Назвіть держави, які виникли після розпаду Австро-Угорщини.

3. Назвіть держави, які виникли після розпаду Російської імперії.

Запитання та завдання

1. Які держави понесли найбільші економічні збитки під час Першої світової війни?

2. Які держави втратили більшу кількість населення під час Першої світової війни?

Виступ учнів

Повідомлення про діяльність П. фон Гінденбурга, Ф. Фоша та О. Брусилова.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда

1. Назвіть три підсумки війни.

2. Назвіть трьох визначних діячів Першої світової війни.

3. Назвіть три наслідки війни.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацювати відповідний параграф підручника.