Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 10 клас

Урок 32. ЗГУРТУВАННЯ СИЛ АГРЕСІЇ В ПЕРЕДДЕНЬ ВІЙНИ. РАДЯНСЬКО-НІМЕЦЬКЕ ЗБЛИЖЕННЯ

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• показувати на історичній карті процес утворення осередків війни на лінії поділу Європи між Німеччиною та СРСР згідно з пактом Молотова-Ріббентропа;

• характеризувати процес радянсько-німецького зближення та причини підписання пакту Молотова-Ріббентропа;

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та цілей уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. У чому суть Мюнхенської угоди?

2. Проти кого був спрямований союз «Берлін-Рим-Токіо»?

Робота з історичним джерелом

Бесіда А. Гітлера з австрійським канцлером Куртом фон Шушнігом 11 лютого 1938 р.

«Ви не повинні обговорювати ці умови. Ви повинні їх прийняти, як я вам кажу. Якщо ви будете опиратися, ви примусите мене знищити всю вашу систему.

Ви що, не вірите мені? Я вас розчавлю!... Мені судилося заснувати Велику Німецьку імперію з населенням 80 мільйонів... Моя армія, мої літаки, мої танки лише чекають наказу».

Запитання та завдання

1. Чому А. Гітлер вирішив приєднати Австрію до Німеччини?

2. Яку позицію посідали Велика Британія, Італія, Франція щодо дій німецьких нацистів в Австрії?

3. Дослідіть, чому історія з аншлюсом Австрії вказує на політику «умиротворення» агресора європейськими державами.

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання

1. Чому переговори між Францією, Великою Британією та СРСР були приречені на провал?

2. Чому, на вашу думку, кожна зі сторін вела подвійну гру й намагалася потай укласти союз із нацистською Німеччиною?

Робота з історичною інформацією

1. Міністр закордонних справ Німеччини Ріббентроп

«Ми вважаємо, що суперечностей між нашими країнами немає на всьому просторі від Чорного моря до Балтійського. Щодо цих питань можна домовитися; якщо радянський уряд поділяє передумови, то можна обмінятися думками більш конкретного плану».

2. Посол Німеччини в Москві Ф. Шуленбург

«Німеччина має намір поважати інтереси СРСР у Балтійських країнах. Життєвим інтересам СРСР у Прибалтійських країнах Німеччина не заважатиме. Що стосується німецької позиції щодо Польщі, то Німеччина не має наміру вчиняти будь-що, що суперечило б інтересам СРСР».

Завдання

• Дайте свою оцінку наведеним висловам. Доведіть, що це був перший крок до поділу сфер впливу в Європі.

Учитель. Після заяви радянського уряду про можливість вести переговори 16 серпня 1939 р. Шуленбург, відвідавши Молотова, зачитав інструкцію, яка оголошувала, що «Німеччина готова укласти із СРСР пакт про ненапад».

У відповідь Молотов від імені радянського уряду дав згоду на приїзд Ріббентропа до Москви 26-27 серпня і передав проект договору, складеного радянською стороною.

Близько 2-ї години ночі 24 серпня міністри закордонних справ СРСР та Німеччини В’ячеслав Молотов та Йоахім Ріббентроп у присутності Йосифа Сталіна поставили підписи під текстом пакту й таємним протоколом до нього.

Дізнавшись про згоду Сталіна, Гітлер грюкнув кулаком об стіл і вигукнув: «Вони у мене в руках! Вони у мене в руках!»

Запитання

• Чому Гітлер так сказав?

Робота з історичними джерелами

Учні отримують уривки з «Договору про ненапад між Німеччиною та Радянським Союзом» та «Секретного додаткового протоколу» й, опрацювавши подану в них інформацію, відповідають на запитання.

Завдання

1. Визначте основні умови підписання договору між Німеччиною та СРСР.

2. Чому, на вашу думку, зміст додаткового протоколу тримали у суворій секретності?

3. Припустіть, як розгортатимуться події після укладання такої угоди.

Робота з картою

• Знайдіть на карті території, про які йшлося в Договорі про ненапад 1939 р., і оцініть його з точки зору міжнародного права.

Учитель. Цей договір унеможливлював продовження англо-франко-радянських переговорів та участь СРСР у боротьбі проти нацистських агресорів.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда

1. Чому не вдалося підписати угоду СРСР з Францією та Англією?

2. Визначте головні положення радянсько-німецьких договорів 1939 року.

3. Як, на вашу думку, радянсько-німецькі договори 1939 року вплинули на подальший перебіг подій у світі? Відповідь поясніть.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Підготувати презентації про М. Вавилова, З. Фрейда, Фредеріка та Ірен Кюрі, Генрі Форда.