Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 10 клас

Урок 27. ВІД ОСМАНСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ДО ТУРЕЦЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• показувати на історичній карті греко-турецької війни;

• характеризувати особливості розвитку Туреччини та Ірану;

• пояснювати витоки Палестинської проблеми;

• характеризувати роль визначних політичних діячів К. Ататюрка, Реза шаха Пехлеві;

• тлумачити та застосовувати поняття й терміни: Палестинська проблема, етатизм. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та цілей уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Робота з візуальним джерелом

Розділ володінь Туреччини.

Туреччина грізно озброюється!

Запитання та завдання

1. Уважно розгляньте карикатури.

2. Визначте місце Османської імперії у світовій політиці. Свою відповідь поясніть.

3. Як ви вважаєте, чому Османська імперія стала учасницею Першої світової війни?

Бесіда

1. Назвіть військово-політичний союз, на боці якого Османська імперія брала участь у Першій світової війні.

2. Якими були наслідки Першої світової війни для Османської імперії?

3. Назвіть договір, за яким Османська імперія зазнала територіальних змін.

4. Назвіть держави, які виникли після розпаду Османської імперії.

Робота з картою

• Розгляньте карту «Європа після Першої світової війни» і виконайте завдання.

1. Назвіть держави, що отримали території Османської імперії після Першої світової війни.

2. Назвіть час та другу сторону військового конфлікту, до якого приєдналася Туреччина.

3. Назвіть час встановлення в країні авторитарного режиму.

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Виступ учнів

Презентація «Мустафа Кемаль Ататюрк — “батько турецького народу”». Робота зі схемою

Вищі органи влади Туреччини за Конституцією 30 квітня 1924 р.

Завдання

• Доведіть за допомогою схеми, що Туреччина розвивалася демократичним шляхом.

Робота з історичними джерелами

• Опрацювати джерело й відповісти на запитання.

1. Із промови Мустафи Кемаля (Ататюрка) 17 лютого 1923 р.

«Наша нація глибоко усвідомила, що для справжнього і повного визволення їй необхідно виходити з двох головних принципів. Перший з них викладений у Національній обітниці, а другий — у Законі про основні організації.

...Національна обітниця — це програма, яка забезпечує повну незалежність нації та ліквідацію усіх причин, які заважають розвитку її економіки, засадам забезпечення цієї незалежності.

Що стосується Закону про основні організації, то він засвідчив смерть Османської імперії, Османської держави та проголосив появу нової Турецької держави, життя якої можливе лише за безумовного збереження суверенітету нації.

...Принцип проголошує, що народ сам порядкує своєю долею, тобто суверенітет завжди належить нації.

...Виконавча та законодавча влада концентрується та здійснюється Великими національними зборами, які є єдиними та справжніми представниками народу.

...Спираючись на принципи повної незалежності та необмеженого суверенітету нації, упорядкувати країну, зробити турецьку націю заможною, забезпеченою, щасливою...»

Запитання та завдання

1. З’ясуйте, які зміни сталися в політичному житті турецького народу після завершення Першої світової війни.

2. Визначте механізм формування нових органів державної влади Турецької Республіки та їх повноваження.

3. Встановіть, яку стратегічну мету визначив Ататюрк для Турецької держави.

2. Промова Ататюрка під час відкриття четвертої сесії меджлісу 1 березня 1923 року

«Ще чотири місяці тому наш Сільськогосподарський банк... мав всього 110 відділень та кас, а зараз їх число перевищило 300... Банк отримав капітал 2 млн лір та розпочав широкомасштабне кредитування селян...

Після скасування експортного мита став зростати видобуток вугілля в Зонгулдаці.

...Створено та затверджено понад 40 торговельних компаній.

Особливу увагу буде приділено розширенню імпорту машин та економічній освіті.

Спеціально для робітників буде створена самостійна офіційна каса допомоги. ...До меджлісу внесено спеціально підготовлений проект закону про ліс... Залізничне будівництво є важливою складовою наших громадських робіт. ...Вживають заходів щодо поповнення обладнання, рухомого складу та засобів тяги...

...Ми охоче користуємося послугами іноземного капіталу за умов, якщо концесіонери будуть підпорядковуватися нашим теперішнім та майбутнім законам...

Окрім того, наше національне казначейство 1922 р. сплатило 2/3 державного боргу...

Комісаріатом освіти... відкрито вчительську семінарію, завершено організацію 17 чоловічих та 1 жіночого училища, відкрито 6 чоловічих середніх шкіл і 2 жіночі. ...Треба визнати, що зроблене нами до сьогодні в галузі освіти не задовольняє й тисячної частки наших потреб.

Особливо необхідно покрити країну мережею друкарень.»

Завдання

1. Назвіть, які реформи провів уряд Ататюрка в 20-х рр. XX ст.

2. З’ясуйте, у зв’язку з чим в Туреччині здійснювалися наведені в документі соціально-економічні перетворення.

3. Визначте, яким чином уряд розв’язував соціальні проблеми.

4. Проаналізуйте, яким чином Туреччина виконувала умови Лозаннської конференції 1923 р.

5. Встановіть, які проблеми існували в турецькому суспільстві та яким чином уряд збирався їх вирішувати.

6. Дайте об’єктивну оцінку соціально-економічним реформам, які здійснив уряд Ататюрка.

Робота з таблицею

• Складіть таблицю «Реформи Мустафи Кемаля Ататюрка».

Реформи

Зміст реформ

   

Робота з картою

• Розглянути карту «Країни Передньої Азії та Північно-Східної Африки в міжвоєнний період» і виконати завдання.

1. Назвіть країни, які виникли після розпаду Османської імперії.

2. Назвіть території, на які отримала мандат Британія.

3. Назвіть арабські країни регіону.

Учитель. Під час Першої світової війни султан удався до виселення єврейського населення, звинувативши його у прихильності до Антанти. Тому, за словами Ллойд-Джорджа, «...декларація Бальфура не є простим актом милосердя. Слід зрозуміти, що мова йде про угоду в обмін ... на підтримку євреями усього світу справи союзників». Проте на той час євреї становили 18% населення Палестини.

Робота з історичним джерелом

3. Декларація Бальфура

Міністерство закордонних справ, 2 листопада 1917

Шановний лорде Ротшильде!

Маю честь передати Вам від імені уряду Його Величності таку декларацію, у якій висловлюється співчуття сіоністським прагненням євреїв, надану на розгляд кабінету міністрів, яка й була ним схвалена:

«Уряд Його Величності зі схваленням розглядає питання про створення в Палестині національного осередка для єврейського народу і докладе всіх зусиль для сприяння та досягнення цієї мети; причому чітко мається на увазі, що не повинні здійснюватися жодні дії, що можуть порушити цивільні та релігійні права наявних неєврейських громад у Палестині або права і політичний статус, якими користуються євреї в будь-якій іншій країні».

Я був би дуже вдячний Вам, якби Ви довели цю Декларацію до відома Сіоністської федерації.

Щиро Ваш, Артур Джеймс Бальфур.

Джерело: https://uk.wikipedia.org/wiki/

Запитання

1. Коли виникає ідея створення єврейської держави?

2. Як ви вважаєте, чому саме у Великобританії виник цей документ?

3. На яких засадах планувалося створення національного єврейського осередка у Палестині. Чому це стало можливим?

4. У чому, на ваш погляд, полягає сутність палестинської проблеми?

Виступ учнів

Презентація.

Робота з таблицею

Слухаючи виступ, учні заповнюють таблицю «Реформи Реза шаха Пехлеві».

Реформи

Зміст реформ

   

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда

1. Якими були причини розпаду Османської імперії?

2. У чому полягали особливості розвитку Турецької республіки за Ататюрка?

3. У чому полягала суть палестинської проблеми?

4. Порівняйте реформи Ататюрка та Реза шаха Пехлеві.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний матеріал підручника.