Усі уроки «Всесвітня історія. Стандартний та академічний рівні». 10 клас

Урок 9. УРОК УЗАГАЛЬНЕННЯ Й ТЕМАТИЧНОГО ОЦІНЮВАННЯ ЗА ТЕМАМИ: «ПЕРЕДУМОВИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ. ВІЙНА ТА її НАСЛІДКИ», «ПОВОЄННЕ ОБЛАШТУВАННЯ СВІТУ. ВЕРСАЛЬСЬКО-ВАШИНГТОНСЬКА СИСТЕМА ДОГОВОРІВ»

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• узагальнити та систематизувати знання з теми;

• тлумачити та застосовувати основні поняття й терміни теми.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА УРОКУ

Повідомлення теми та цілей уроку.

II. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Робота з картою

• Проаналізуйте карту «Перша світова війна 1914-1918 рр.», виконайте завдання.

1. Назвіть держави разом з колоніями, що були у складі військово-політичних блоків:

а) Антанти;

б) Четверного союзу;

в) зберігали нейтралітет у війні.

2. Назвіть континенти та країни, на території яких велися воєнні дії.

3. На яких морях та океанах відбувалися воєнні дії?

«Назви битву»

Учитель зачитує уривки про основні битви часів Першої світової війни, а учні мають назвати, про яку саме йдеться. За кожну правильну відповідь нараховують 1 бал.

1. Від самого початку правий фланг німців під командуванням фон Клюка, що просунувся 24 серпня до міста Провена, почав відходити, зважаючи на небезпеку бути обійденим нами; йому пощастило уникнути небезпеки, і він кинувся на наш фланг. (Битва нар. Марна)

2. ...Зліва від нас були розташовані французькі колоніальні частини. Цим нещасним, мабуть, канадці зобов’язані своєю поразкою цього дня. Вдалині ми побачили хмару, що зростає, неначе з-під землі. Це була червоно-зелена хмара, і вона збільшувалася в обсязі у міру просування. Вона нагадувала туман, але такий, що притискався до землі, заввишки не вище за два метри, заповнюючи кожну щілину і ямку в землі. Ми не знали, що це таке... (Битва на Іпрі)

3. У простір від землі до самого піднебіння увірвався гуркіт розривів і заповнив його від горизонту до горизонту. Цей гуркіт вивергали сталеві глотки важких снарядів, гаубиць і мортир, скорострільні польові гармати, міномети і кулемети, які своїм пронизливим «так-так-так» прорізали гуркіт снарядів крупного калібру... і так година за годиною, день за днем... не було місця, не було укриття, куди б не проник цей ураган звуків. («Верденська м’ясорубка»)

4. ...15 вересня англійці вперше застосували в бою танки. Незважаючи на те, що танків було лише 18, вони мали величезний психологічний тиск на німецьку піхоту. Англійці за 5 годин змогли пройти 5 кілометрів, тобто більш ніж за 10 днів до цього (за іншими даними — 2 км за 3 години)... (Битва нар. Соммі)

«Портретна галерея»

Учитель зачитує стислі характеристики історичних діячів, а учні повинні назвати, про яку йдеться. За кожну правильну відповідь нараховують 1 бал.

1. Сучасники називали його «батьком перемоги, руйнівником міністерських кабінетів, тигром». Він був головою Паризької мирної конференції. (Жорж Клемансо)

2. Він запроваджував якісно нові принципи в міжнародних відносинах, був одним із засновників Ліги Націй, але його країна не увійшла до її складу. (Будро Вільсон)

3. Автор гасла на Паризькій мирній конференції: «Німці за все заплатять!»

(Девід Ллойд-Джордж)

4. Американський фінансист, голова комітету експертів, автор нового плану надання фінансової допомоги Німеччині, прийнятого на Гаазькій конференції з метою виплати нею репарацій до 1988 р. (Оуен Юнг)

Про що йдеться в уривку?

Команди повинні назвати договори, міжнародні документи за уривками документів. Учні отримують по 2 уривки в результаті жеребкування. Для підготовки відповіді їм надається 4 хв. Учасники з іншої команди можуть доповнити, за що отримають додаткові бали.

1. Бернард Шоу зазначав: «П’ять місяців переговорів дуже схожі на історію про «десятьох маленьких індіанців», які внаслідок різних пригод зникають один за одним, доки, врешті-решт, десятий залишився один! Хіба ми не бачили, як спочатку засідала Рада десятьох, потім Верховна Рада п’яти, після — Рада чотирьох і, нарешті, Рада трьох, та сама, якій натовп зараз аплодує? Вони й є будівничими нової Європи». (Паризький договір)

2. Високі Договірні Сторони, беручи до уваги, що для розвитку співпраці між народами та для гарантії їхніх миру та безпеки важливо прийняти деякі зобов’язання: не вдаватися до війни; підтримувати у повній гласності міжнародні відносини, засновані на справедливості й честі; суворо дотримувати розпорядження міжнародного права, що визнають відтепер реальним правом поведінки урядів; встановити панування справедливості й сумлінно дотримуватись договорів та зобов’язань у взаємних відносинах, — приймають цей Статут. (Ліга Націй)

3. Стаття І. Договірні держави погоджуються обмежити свої озброєння на море відповідно до домовленостей цього трактату.

Стаття IV. Загальний тоннаж лінійних судів, що може підлягати заміні, не буде перевищувати: для Сполучених Штатів — 525000 тонн... для Британської імперії — 525 000 тонн... для Франції — 175000 тонн... для Італії — 175 000 тонн... для Японії — 315 000 тонн...

Стаття V. Жодна з Договірних держав не буде купувати або будувати, доручати будувати й допускати в межах своєї території будівництво лінійних судів, що мають водотоннажність понад 35 000 тонн. (Вашингтонські трактати. «Договір п’яти»)

III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Три групи учнів отримують випереджальне завдання:

• 1-ша група має з’ясувати, які економічні проблеми мали провідні країни Європи;

• 2-га група — причини Великої депресії;

• 3-тя група — з’ясувати причини виникнення нових політичних течій.