Всесвітня історія. 6—7 класи: Нестандартні уроки

УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ЗА ТЕМОЮ «ГРЕЦІЯ В II - ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ І ТИС. ДО Н. Е.»

Мета. Узагальнити уявлення учнів про природно-кліматичні та географічні умови Давньої Греції, утворення, розквіт держав, системи влади, особливості цивілізацій у Греції; навчити характеризувати історичних осіб, героїв; формувати вміння порівнювати, висловлювати власну думку та поважати думки інших; виховувати почуття колективізму, толерантне ставлення одне до одного.

Обладнання. Карта світу, Європи, Давньої Греції, питання до гри.

Тип уроку. Узагальнюючий урок у вигляді гри «Брейнринг».

Очікувані результати. Після цього уроку учні навчаться: називати час розквіту Критської та Мікенської цивілізацій, дату Троянської війни, час відкриття археологами Критської та Мікенської цивілізацій, гомерівського періоду в історії Греції, великої грецької колонізації, реформ Солона, основні грецькі міфи Критського та Троянського циклів, їхніх героїв, основні заняття греків, характерні риси Критської та Мікенської цивілізацій; показувати на карті території Критської та Ахейської цивілізацій, Пелопоннес, Лаконіку, Аттику, напрямки морських походів ахейців та вторгнення дорійців, напрямки грецької колонізації; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття, терміни та крилаті вислови; наводити приклади культурних досягнень на Криті й у Мікенах, розквіту й занепаду давньогрецьких держав; порівнювати соціальний та державний устрій Спарти й Афін; визначати вплив природних умов на життя людей та їхні релігійні вірування на Балканському півострові та островах Егейського моря.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель пояснює тему уроку, розповідає його план, мету та завдання, форми роботи.

Перед початком «Брейнрингу» учні класу об’єднуються у вісім команд по три-чотири гравці. За результатами жеребкування команди об’єднуються в пари (по дві команди). У першому раунді (чвертьфіналі) команди розігрують по 12 запитань. У парі відповідає команда, гравець якої підняв руку першим. Якщо він відповів неправильно, право на відповідь переходить до супротивників. Якщо жодна з команд не надала правильної відповіді, відповідають учні з інших команд. За кожну правильну відповідь гравець отримує фішку, які будуть ураховуватися наприкінці уроку. За результатами чвертьфіналу до півфіналу (другого раунду) виходять чотири команди, які за допомогою жеребкування обирають собі супротивника. Учні з команд, що не пройшли до півфіналу, мають право давати правильну відповідь, якщо команди-учасниці не дадуть правильну відповідь. Команди півфіналу також розігрують по 12 запитань на гру. Переможці пар півфіналістів виходять до фіналу (третього раунду), де й розігрують між собою перемогу в грі. (За наявності часу серед гравців команди-переможниці можна провести суперфінал (четвертий раунд), коли кожний учень грає індивідуально.)

II. УЗАГАЛЬНЕННЯ (ГРА «БРЕЙН-РИНГ»)

Запитання до чверть- та півфіналу*.

1) На якому півострові розташована Греція? (На Балканському.)

2) Як називається Північна Греція? (Пелопоннес.)

3) У якій частині Греції розташована гора Олімп? (У північній.)

4) Який великий острів розташований поряд із Грецією? (Крит.)

* Серед пропонованих запитань учитель може вибрати для гри ті, які вважає за потрібні.

5) Який перехід з’єднує Північну та Середню Грецію? (Фермопільський.)

6) Як називалася цивілізація, яка існувала на острові Крит? (Мінойська.)

7) Яке море назване на честь царя Афін? (Егейське.)

8) Як греки називали Грецію? (Еллада.)

9) Яке море омиває Грецію із заходу? (Іонічне.)

10) Як звали міфічного царя острова Крит? (Мінос.)

11) Як називається палац із заплутаними переходами? (Лабіринт.)

12) Хто вбив Мінотавра? (Тесей.)

13) Як звали чудовисько, яке жило в лабіринті? (Мінотавр.)

14) Хто побудував лабіринт та змайстрував крила? (Дедал.)

15) Яке плем’я захопило Грецію на початку II тис. до н. е.? (Ахейці.)

16) Як називають цивілізацію, яка виникла в Греції в II тис. до н. е.? (Ахейська, або Мікенська.)

17) Яке найбільше місто Ахейської цивілізації? (Мікени.)

18) Куди вирушила в похід об’єднана ахейська армія близько 1240 р. до н. е.? (На Трою.)

19) Як називають центральну браму в Мікенах? (Левина.)

20) Який метал ахейці використовували в господарстві та військовій справі? (Бронзу.)

21) Як називали царів за часів Мікенської цивілізації? (Ванакт.)

22) Хто такі лавагети? (Воєводи.)

23) Де була знайдена найбільша бібліотека глиняних табличок Ахейської цивілізації? (У Пілосі.)

24) Які племена знищили Ахейську цивілізацію? (Дорійці.)

25) Кого вважають автором «Іліади» та «Одіссеї»? (Гомера.)

26) Яка поема розповідає про облогу Трої? («Іліада».)

27) Як греки називали місто Троя? (Іліон.)

28) У якій частині світу була розташована Троя? (В Азії.)

29) Скільки років тривала облога Трої? (Десять.)

30) Яка річ (споруда) допомогла грекам захопити Трою? (Дерев’яний кінь.)

31) Що означає вислів «ахіллесова п’ята»? (Найвразливіше місце.)

32) Хто відкрив сучасному світу Трою? (Г. Шліман.)

33) Як називають період, який наступив після вторгнення дорійців? («Темні віки».)

34) Як називають період панування дорійців? (Гомерівські часи.)

35) Хто такі «деміурги»? (Ремісники.)

36) Що таке «філи»? (Плем’я.)

37) Який вид рабства поширився в дорійців? (Домашнє.)

38) Як називалося поселення із землями навкруги? (Поліс.)

39) Де розв’язувалися найважливіші питання? (На народних зборах.)

40) Як перекладається поняття «аристократія»? (Влада найкращих.)

41) Як називалася людина, яка мала необмежену владу? (Тиран.)

42) У якій частині Греції виникла Спарта? (У Південній, або в Пелопоннесі.)

43) Які племена заснували спартанську державу? (Дорійці.)

44) У якій області виникла спартанська держава? (У Лаконіці.)

45) Як називали рабів у спартанській державі? (Ілоти.)

46) Як називали вільних неспартанців? (Періеки.)

47) Яку сусідню область захопили спартанці в результаті двох війн? (Мессенію.)

48) Хто запровадив закони в Спарті? (Лікург.)

49) Як називалася система організації влади в Спарті? (Олігархія.)

50) Як називалися бойові лави важкоозброених воїнів? (Фаланга.)

51) Із якого металу в Спарті виготовлялися гроші? (Із заліза.)

52) Як називався важкоозброєний грецький воїн? (Гопліт.)

53) Яке найбільше місто Аттики? (Афіни.)

54) Як називається ринкова площа в Афінах? (Агора.)

55) Як перекладається слово «акрополь»? (Верхнє місто.)

56) Як називали вільних негромадян Афін? (Метеки.)

57) Як називалася загальна рада старійшин? (Ареопаг.)

58) Хто написав «криваві» закони? (Драконт.)

59) Хто розпочав реформи в 594 р. до н. е.? (Солон.)

60) Як називалося голосування за допомогою черепків? (Остракізм.)

Запитання до фіналу та суперфіналу.

1) Чому спартанець, на відміну від афінянина, не міг перетворитися на раба у своїй державі? (Оскільки закони Спарти забороняли продавати громадян своєї країни в рабство.)

2) Чому на острові Крит не було захисних мурів? (Оскільки Крит у період свого розквіту мав найбільший та найсильніший флот у Середземномор’ї.)

3) Чому погано озброєні дорійці змогли захопити міцні ахейські фортеці? (Оскільки дорійці брали фортеці в облогу, й ахейці змушені були здаватися через нестачу продуктів.)

4) Чому дорійські племена, які не мали своєї держави, перемогли ахейські держави? (Оскільки ахейці були роз’єднані, і дорійці перемогли їх по одному; також вони володіли таємницею обробки заліза.)

5) Чому серед спартанців не було видатних митців? (Оскільки спартанське життя було спрямоване на розвиток військових здібностей, займатися іншими справами не дозволялося.)

6) Чому в Спарті були важкі залізні гроші? (Оскільки спартанці вважали, що такі гроші завадять збагаченню окремих громадян Спарти.)

7) Чому грекам більше сподобався подарунок Афіни, а не Посейдона? (Оскільки маслини, які подарувала Афіна, були найважливішим продуктом у житті греків.)

8) Чому виникла назва «темні віки»? (Оскільки панування дорійців відкинуло цивілізацію греків на нижчий рівень.)

9) Чому виникла назва «гомерівські часи»? (Учені назвали цей період на честь поета Гомера.)

10) Поясніть назву Велика грецька колонізація. (Велика — оскільки на ті часи вона мала величезні географічні та демографічні масштаби, грецька — оскільки її проводили греки, колонізація — це заснування колоній.)

11) Які відносини існували між метрополіями та колоніями? (В основному вони базувалися на торговельних відносинах.)

12) Чому всі спартанці були воїнами? (Оскільки їх було значно менше, ніж ілотів, які ставилися до них вороже.)

III. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель коментує участь команд у грі, виставляє оцінки, виходячи з місць, які команди посіли в грі: чвертьфінал (перший раунд) — до 5 балів; півфінал (другий раунд) — до 8 балів; фінал (третій раунд) — до 10 балів. Учні, які змагалися й перемогли в суперфіналі (четвертому раунді), можуть отримати 11 балів. Також учитель ураховує фішки, які учні отримали за додаткові відповіді (одна фішка додає до оцінки ще 1 бал).

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до тематичного оцінювання з теми «Греція в II — першій половині І тис. до н. е.».