Всесвітня історія. 6—7 класи: Нестандартні уроки

РЕЛІГІЯ ТА МІФОЛОГІЯ ДАВНЬОГО ЄГИПТУ

Мета. Сформувати уявлення про релігію та міфологію Давнього Єгипту; розвивати вміння порівнювати життя єгиптян та їхні уявлення про те, якжили боги; навчити висловлювати власну думку щодо ролі релігії в житті єгиптян. Обладнання. Карта світу, Африки та Єгипту.

Тип уроку. Комбінований урок з елементами «Ажурної пилки».

Очікувані результати. Після цього уроку учні навчаться: називати дату відкриття гробниці Тутанхамона; показувати на карті долину Ґіза; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття; характеризувати релігійні погляди єгиптян; порівнювати життя єгиптян та їхні уявлення про те, як жили боги; висловлювати власну думку щодо ролі релігії в житті єгиптян.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель пояснює тему уроку, розповідає його план, мету та завдання, форми роботи.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Пропонується два варіанти проведення цього етапу уроку.

ПЕРШИЙ ВАРІАНТ

Фронтальне опитування.

1) На які періоди вчені поділяють історію Давнього Єгипту? Чому?

2) Що допомогло Єгипту стати світовою державою?

3) Які битви єгипетської армії з ворогами вам відомі? Опишіть одну з них.

4) Що вам відомо про реформи фараона Ехнатона?

5) Чому Єгипетська держава втратила свою могутність?

ДРУГИЙ ВАРІАНТ

«Закінчіть думку».

Учні пропонують власні варіанти завершення речень.

1) Єгипетська держава стала могутньою тому, що ...

2) Давній Єгипет вів завойовницькі війни тому, що ...

3) Гіксоси змогли підкорити Єгипет тому, що ...

4) Реформи Ехнатона були невдалими тому, що ...

5) Єгипетська держава занепала тому, що ...

III. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Перед початком розгляду нового матеріалу вчитель ставить перед класом проблемне питання: «Яку роль відігравала релігія в житті єгиптян?».

Вступне слово вчителя.

У давнину кожний народ мав свої вірування та поклонявся власним богам. Те саме відбувалося і в долині річки Ніл. Не розуміючи явищ природи, єгиптяни, як і інші народи, поклонялися їй. Серед давніх релігій єгипетська є однією з найскладніших. Кожний оазис, кожний ном мали своїх богів. Об’єднання Єгипту привело до об’єднання та поширення богів, риси яких були схожими. Розповіді про життя богів, створення світу, пригоди героїв єгиптяни вклали в міфи (у перекладі з грецької «переказ»).

«Ажурна пилка».

Учні класу об’єднуються в шість груп (А, Б, В, Г, Д, Е) по п’ять учнів — це так звані «домашні» групи.

Кожна група отримує свою картку з текстом за темою «Релігія Давнього Єгипту».

Учасники групи обговорюють інформацію, викладену на картці, за необхідності ставлять запитання вчителеві.

За командою вчителя один учень залишається в групі, а інші розходяться по інших групах, але таким чином, щоб два представники групи не опинилися в одній групі, а також у групі, текст карток якої був таким самим.

Наприклад, будемо вважати, що картки з однаковою інформацією отримали учні з груп А та Г; Б та Д; В та Е. Отже, розташування учнів буде таким. На початку роботи в групах:

Група А

Група Б

Група В

Група Г

ГрупаД

Група Е

Картка № 1

Картка № 2

Картка № 3

Картка № 1

Картка № 2

Картка № 3

А

А

А

А

А

Б

Б

Б

Б

Б

В

В

В

В

В

Г

Г

Г

Г

Г

д

д

д

д

д

Е

Е

Е

Е

Е

                                                           

Після зміни учасників:

Група А

Група Б

Група В

Група Г

Група Д

Група Е

Картка № 1

Картка № 2

Картка № 3

Картка № 1

Картка № 2

Картка № 3

А

Б

В

д

Е

А

Б

В

Г

Е

А

Б

В

Г

Д

Б

В

Г

Д

Е

А

В

Г

Д

Е

А

Б

В

Г

Д

                                                           

Після завершення роботи в групах:

Група А

Група Б

Група В

Група Г

Група Д

Група Е

Картка № 1 Інформація з карток №2,3

Картка № 2 Інформація з карток № 1, 3

Картка № 3 Інформація з карток № 1, 2

Картка № 1 Інформація з карток № 2, 3

Картка № 2 Інформація з карток № 1, 3

Картка № 3 Інформація з карток № 1,2

А А А А А

Б Б Б Б Б

В В В В В

Г Г Г Г Г

Д Д Д Д Д

Е Е Е Е Е

Такий складний розподіл обумовлений тим, що шестикласники за своїми психофізичними можливостями ще не можуть сприймати та аналізувати великий обсяг інформації, який передбачає технологія «Ажурна пилка».

У новостворених групах учень, що залишився, пояснює інформацію, яка була на картці в цій групі, слухає запитання та відповідає на них.

Після цього учні в групах обговорюють інформацію, яку їм повідомили.

За командою вчителя учні повертаються до своїх «домашніх» груп.

У «домашніх» групах учні вислуховують інформацію, яку отримали в інших групах (однакову інформацію отримують по два учні з групи).

Кожна група обговорює інформацію та робить висновки на основі всіх матеріалів, які вони мають.

Рекомендація. Щоб більше зацікавити учнів, пропонується виділити кілька хвилин, щоб вони придумали назву своєї групи (можна пов’язати її з матеріалом, який вивчається).

Пропонується два варіанти карток (учитель може використати на уроці обидва).

ПЕРШИЙ ВАРІАНТ

Картка № 1. Боги Єгипту.

Одним із головних богів був бог Сонця Ра (після піднесення Фів місцевий бог Амон став іменуватися Амон-Ра). Він уважався творцем світу, заступником царської влади. Єгиптяни поклонялися богу Місяця та мудрості Тоту. Богом родючості був Хіум, богинею кохання — Ісіда, богом Нілу — Хапі, богинею війни — Сохмет. У Давньому Єгипті було кілька тисяч богів, кожна місцевість мала своїх богів. Але з утворенням держави та об’єднанням Єгипту кількість богів зменшилася.

Картка № 2. Міф про Осіріса

Злий бог Сет — володар пустелі, розпеченого вітру та солоної води, пройнятий чорною заздрістю до свого брата Осіріса, підступно вбив його й кинув понівечений труп у Ніл. Хвилі принесли тіло до фінікійського міста Бібл, де його знайшла дружина Осіріса Ісіда. Удова набальзамувала тіло чоловіка. Коли син Осіріса Гор підріс, він убив Сета й оживив батька, якого поставив володарем «західних областей» — царства мертвих.

Картка № 3. Суд Осіріса

Після смерті душа людини потрапляє на суд бога царства мертвих Осіріса. Вона розповідає про своє життя. Правдивість розповіді перевіряли, зважуючи серце небіжчика (на одну чашу терезів клали серце померлого, а на другу — статуетку богині істини Маат). Якщо серце переважувало, то грішника пожирало чудовисько з головою крокодила та тілом собаки. Праведники відправлялися на поля Іалу, де жили вічно та щасливо.

Учитель пропонує учням відповісти на запитання:

1) Чому в єгиптян було так багато богів?

2) Чому давні єгиптяни пов’язували зміну пори року з Осірісом?

3) Як Осіріс визначав ступінь грішності людини?

ДРУГИЙ ВАРІАНТ

Картка № 1. Культ фараона

Фараона вважали живим богом, називали «сином бога сонця Амона-Ра». Існувала думка, що фараон був посередником між небом і землею, а владу довірили йому самі боги. Єгиптяни вірили, що фараон не помирав, а тільки залишав землю людей, сходячи на свій обрій. Для спокійного та щасливого життя фараона супроводжувало безліч необхідних речей, які клали йому до гробниці (від човнів до маленьких речей та їжі).

Картка № 2. Священні тварини Єгипту

У Давньому Єгипті склався культ тварин. Єгиптяни наділяли тварин надприродними силами та поклонялися їм. Священними тваринами вважалися крокодили, яких поміщали в ставки біля храмів. їх доглядали, прикрашали, а після смерті ховали з пошаною. Єгиптяни поклонялися кішці (священній тварині богині Бастет), птахам ібісу та шуліці. Особливою шаною користувався жук скарабей. У Єгипті знайдені великі кладовища забальзамованих тварин. Багатьох богів єгиптяни зображували з тілом людини та головою тварини.

Картка № 3. Храми та жерці Єгипту

Давні єгиптяни вірили, що все залежить від богів. Для того щоб звертатися до них, показати їм свою добру волю, єгиптяни будували спеціальні будівлі для богів — храми. Храми приголомшували своїми розмірами та розкішшю, деякі з них сягали понад 40 метрів заввишки. Вони були оздоблені золотом та сріблом, розписані фресками та рельєфами.

Посередниками між людьми та богами були жерці, які опікувалися храмами, молилися та передавали волю богів. Вплив жерців на життя Єгипту був величезним.

Учитель пропонує учням відповісти на запитання:

1) Чому тварини в Єгипті були священними?

2) Чому боги мали риси тварин?

3) Чому храми були такими величними?

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Пропонується два варіанти проведення цього етапу уроку.

ПЕРШИЙ ВАРІАНТ

«Хто це?»

Учитель зачитує учням характеристику людини, бога, явища тощо, а учні в зошитах записують, про кого йдеться.

1) Його вважали сином бога і він говорив від бога, а після смерті його ховали у величезній гробниці. (Фараон.)

2) Він був царем, потім його вбили, але після того, як він ожив, він знову повернувся до мертвих. (Осіріс.)

3) Вони передають волю згори та приймають підношення, вони багато знають, але приховують свої знання. (Жерці.)

4) їх люблять, вони священні. Вони приносять користь, полюбляють гратися. Коли вони вмирають, їхні тіла бальзамують і ховають на спеціальному цвинтарі. Якщо людина вб’є її, то цю людину теж убивають. (Кішки.)

5) Він злий володар пустелі та страхітливого вітру хамсин, який п’ятдесят днів несе пісок із пустелі. Із ним пов’язують солону воду, яка не втамовує спрагу, а тільки розпалює її. Він убив свого брата та сам був убитий своїм небожем. (Сет.)

ДРУГИЙ ВАРІАНТ

«Боги та люди».

Учитель читає імена історичних постатей Давнього Єгипту, а учні в зошитах позначають, хто з них належить до людей, а хто — до богів. Для зручності пропонується записувати їх у два стовпчики.

1) Тутмос. 2) Тот. 3) Ра. 4) Рамзес. 5) Хапі. 6) Хеопс. 7) Осіріс. 8) Ехнатон. 9) Джосер. 10) Амон. 11) Сет. 12) Ісіда. 13) Гор. 14) Менес. 15) Тутанхамон. 16) Нефертіті.

Відповіді: боги (2, 3, 5, 7, 10, 11, 12, 13); люди (1, 4, 6, 8, 9, 14, 15, 16).

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель вибірково перевіряє завдання, зупиняється на типових помилках.

Підсумовуючи урок, учитель повертається до проблемного запитання і, вислухавши відповіді учнів, наголошує на значній ролі релігії в житті єгиптян, оскільки нею було просякнуте все життя як простого єгиптянина та ремісника, так чиновника та вельможі, а отже, усе життя Єгипетської держави.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний текст параграфа, намалювати єгипетський храм або єгипетського бога та скласти про нього невелику розповідь.