Всесвітня історія. 6—7 класи: Нестандартні уроки

УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ЗА ТЕМОЮ «ЄВРОПА. ВІЗАНТІЯ. АРАБСЬКИЙ СВІТ»

Мета. Узагальнити уявлення учнів про характерні риси європейських парламентів, політики європейських монархів, європейського суспільства, взаємин імператорів із папством; формувати вміння порівнювати; висловлювати власну думку та поважати думки інших.

Обладнання. Карти світу, Європи, країн середньовічної Європи, картки для проведення гри, історичні атласи.

Тип уроку. Узагальнюючий урок у вигляді гри «Ключі від форту Буаярд».

Очікувані результати. Після цього уроку учні навчаться: називати хронологічні межі та дати походів вікінгів, норманського завоювання Англії, утворення Данського, Шведського, Норвезького королівств, правління Капетінґів у Франції, альбігойських війн, посилення королівської влади за Філіппа IV Красивого, правління Плантаґенетів в Англії, війни Червоної та Білої Троянд, боротьби німецьких імператорів із папством, німецького «наступу на Схід», утворення Швейцарії, Великоморавської держави, Угорщини, скликання Генеральних штатів у Франції, початку, кінця й головних битв Столітньої війни, підписання «Великої хартії вольностей», скликання англійського парламенту, утворення Священної Римської імперії; показувати на карті напрямки походів вікінгів, території Данського, Швецького, Норвезького королівств, основні події Столітньої війни, напрямок німецького «наступу на Схід», територію Швейцарії, Священної Римської імперії, країн басейну Середземномор’я; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття; називати характерні риси європейських парламентів, політики європейських монархів, європейського суспільства, взаємин імператорів із папством, гуситського руху; описувати пам’ятки культури скандинавів, найвизначніші битви, засідання парламенту, подвиг Жанни д’Арк; порівнювати позиції Англії та Франції в Столітній війні, їхні армії, політику європейських держав, станові монархії європейських країн; висловлювати судження щодо характеру й значення Столітньої війни, значення походів вікінгів, виникнення парламентів, тенденції розвитку європейських держав.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель пояснює тему уроку, розповідає його план, мету та завдання, форми роботи.

Гра «Ключі від форту Буаярд» потребує попередньої підготовки — для кожного етапу, який буде проходити у вигляді міні-гри чи відповіді на запитання, потрібно підготувати картки із запитаннями та аркуш для ведучого, де будуть написані запитання та подані правильні відповіді. Класну кімнату теж слід підготувати заздалегідь: оформити відповідно дошку (наприклад, написати «Форт Буаярд», намалювати старовинну фортецю, написати правила гри, список кімнат, накреслити таблицю результатів, куди команди після кожного туру будуть заносити свої результати), правильно розташувати парти та стільці (біля кожної парти має стояти по кілька стільців — один для ведучого, інші для учнів-гравців). На кожній парті треба поставити назву «кімнати», яка попередньо написана на аркуші.

Рекомендація. Учитель самостійно вирішує, якою має бути кількість етапів-«кімнат», команд-учасниць та учнів у команді залежно від кількості учнів у класі. Кількість етапів-«кімнат» має бути на одну-дві більше ніж команд-учасниць.

II. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ (ГРА «КЛЮЧІ ВІД ФОРТУ БУАЯРД»)

Правила гри

1) Учитель призначає ведучих (майстрів таємниць) залежно від кількості етапів-«кімнат», які будуть проводитися, видає їм завдання та відповіді. У той час, як майстри таємниць будуть ознайомлюватися із завданнями, учитель пояснює командам правила гри.

Рекомендації. 1) Ведучими краще призначати учнів, що встигають, які зможуть пояснити правила гри, і тих, що мають авторитет у класі. Також можна провести попередній конкурс-відбір або запросити для проведення гри учнів з інших класів. 2) Для більшої цікавості майстрів таємниць можна одягти в спеціальний одяг. Тоді їх краще призначити до початку уроку.

2) Решта учнів об’єднуються в команди з двох-трьох осіб.

Рекомендація. Кількісний і якісний склад команди пропонується формувати вчителю, включивши до кожної учнів із різним рівнем підготовки.

3) Команда підходить до будь-якої вільної « кімнати », ознайомлюється з правилами гри, витягує завдання та виконує їх. (Завдання виконує кожний гравець окремо, але він може користуватися підказкою інших гравців команди. За кожну підказку команда втрачає 0,5 бала.)

4) Після виконання завдання команда, дізнавшись про отримані бали, переходить до іншої вільної «кімнати». Результати гри заносяться до індивідуальної картки гравця та до загальної картки команди.

Рекомендація. Картки для результатів гри слід підготувати заздалегідь.

5) У разі правильного та результативного виконання завдань у кожній кімнаті команда отримує одну чи кілька літер, із яких наприкінці гри потрібно скласти слово чи словосполучення.

Рекомендація. Кількість літер і необхідне слово визначає вчитель, виходячи з кількості етапів-«кімнат». При наданні літер потрібно виходити з балів, які набрала команда: наприклад, команда отримує літеру, якщо дала більше ніж 50 % правильних відповідей.

6) Оцінку за гру вчитель виставляє, виходячи з кількості балів, які набрав кожний учень індивідуально. Для цього потрібно враховувати кількість етапів-«кімнат», які будуть проводитися.

7) Гра починається та завершується за командою вчителя.

Пам’ятка для майстра таємниць

1) Уважно прочитати завдання, за необхідності звернутися до вчителя за роз’ясненнями.

2) Пояснити команді, яка з’явиться біля «кімнати», правила гри.

3) Записати назву команди, прізвища учнів-гравців, оцінки за кожну відповідь і штрафні бали (якщо є) (див. таблицю нижче).

4) Завдання-картки учні-гравці обирають самостійно із цілого комплекту карток, але вони не мають бачити самі завдання. їх слід видавати гравцям по черзі, щоб вони виконували завдання один за одним.

5) Картки, які вже вибрали, слід відкладати в бік, щоб гравцям однієї команди не потрапили однакові завдання. Для гравців наступної команди завдання-картки слід перемішати, пропонуючи обирати з повного комплекту.

6) Під час відповіді не перебивати гравця, дати йому повністю висловитися. Якщо відповідь письмова, перевірити її та повідомити гравцю результати. Якщо відповідь є неправильною, повідомити про це гравцю та сказати йому правильну відповідь.

7) У разі виникнення суперечливої ситуації не сперечатися, а запросити вчителя до «кімнати», щоб він розв’язав суперечку.

8) Після закінчення гри-відповідей команди повідомити учням-гравцям кількість балів, яку набрав кожний учасник, кількість штрафних балів (якщо вони були), загальний рахунок і назвати необхідну літеру (якщо команди набрали потрібну кількість балів).

Картка-результат дій команди після відвідування кімнати таємниць

Назва кімнати таємниць

 

Назва команди

 

з/п

Прізвище та ім’я учня-гравця

Результати

Штрафні бали

Загальна кількість балів

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

                           

Загальний рахунок команди

Літери, які отримала команда

Картка-результат дій команди у «Форті Буаярд»

Назва команди

 

Прізвище та ім’я учнів-гравців команди

 

з/п

Назва кімнати

Результати гри

Штрафні бали

Загальний рахунок команди

Літери, які отримала команда

Перший гравець

Другий гравець

Третій гравець

               

Загальна кількість балів

Слово чи словосполучення, складене командою

Слово вчителя.

У далекому синьому морі є скеля. На цій скелі не ростуть дерева, рідко з’являються птахи, і тільки люди уподобали цей кам’яний пагорб у морі. Вони побудували тут фортецю, яка своїми гарматами топила кораблі супротивника. Проте згодом люди перетворили фортецю, яка знала переможні битви, на в’язницю. Десятки років в’язні дивилися на море тільки крізь ґрати. Однак поступово потреба у в’язниці зникала, і тривалий час мури колись славетної фортеці не чули голосу людей. Але одного дня все навкруги ожило, сотні ліхтарів освітили кам’яні каземати. Історія ніби повторювалася, але замість похмурих людей у фортеці з’явилися люди з телекамерами, які почали знімати передачу, що набула популярності в усьому світі. Так виникла телевізійна гра «Ключі від форту Буаярд». Сьогодні в нас є можливість відвідати цей форт і взяти участь у цій захоплюючій грі.

1. Кімната правди.

Слова майстра таємниць.

Вітаю вас, великі мандрівники. Ви пройшли через багато випробувань, і ось на вас чекає ще одне. Вам потрібно показати своє вміння розпізнавати правду. Щасти вам!

Правила гри

1) Кожний учасник команди по черзі витягує картку із завданням, уважно читає та зазначає, які твердження є правильними, а які — неправильними, не коментуючи відповідь.

2) Кожний гравець отримує одну картку, у якій позначено по десять тверджень.

3) За кожну правильну відповідь гравець отримує 0,3 бали. Під час підрахування балів результат округляється. Якщо гравець дав сім і більше правильних відповідей, він отримує 3 бали, п’ять-шість правильних відповідей оцінюються у 2 бали, три-чотири — в 1 бал. Якщо гравець дав менше ніж три правильні відповіді, бали він не отримує.

Рекомендація. Завдання цього етапу можна виконувати письмово. Картка № 1

1) Візантійська імперія була наступницею Східної Римської імперії. (Так.)

2) Об’єднання арабів розпочав Магомет (Мухаммед). (Так.)

3) Вікінги побували в Ісландії та Ґренландії. (Так.)

4) Французька армія здобула перемогу в битві під Кресі (Столітня війна). (Ні.)

5) Повстання Вота Тайлера закінчилося зміною династії в Англії. (Ні.)

6) «Ходіння до Каносси» здійснив імператор Генріх IV. (Так.)

7) У XI—XII ст. італійські міста називалися комунами. (Так.)

8) Візантійську імперію знищили турки-сельджуки. (Так.)

9) Араби захопили всю Європу й утворили там халіфат. (Ні.)

10) Одін був головним богом у пантеоні скандинавських богів. (Так.)

Картка № 2

1) Французів у Столітній війні очолила Жанна д’Арк. (Так.)

2) Війна за англійську корону називалася війною Червоної та Білої троянд. (Так.)

3) Тевтонський орден був розгромлений у Ґрюнвальдській битві. (Так.)

4) Кордовський халіфат був розташований на Піренейському півострові. (Так.)

5) Державна влада у Візантії належала Раді п’ятисот. (Ні.)

6) Араби жили на Аравійському півострові. (Так.)

7) На Русі норманів називали варягами, а у Європі — вікінгами. (Так.)

8) Генеральні штати — це представницький орган станів у Франції. (Так.)

9) Англійський парламент складався з двох палат. (Так.)

10) «Золота булла» робила німецьких князів самостійними. (Так.)

Картка № 3

1) Шлюб Ізабелли Кастильської та Фердінанда Араґонського привів до утворення Іспанського королівства. (Так.)

2) За часів правління імператора Юстиніана був прийнятий кодекс законів. (Так.)

3) Араби були асимільовані з іншими народами. (Ні.)

4) Батьківщиною норманів була Скандинавія. (Так.)

5) В Англії правили династії Плантаґенетів і Тюдорів. (Так.)

6) Священна Римська імперія була заснована німецьким імператором Оттоном І. (Так.)

7) Іспанія так і не змогла перемогти Ґрандський емірат. (Ні.)

8) Хрестоносці захопили Константинополь та утворили Латинську імперію. (Так.)

9) Після завоювань держава арабів дістала назву Арабський халіфат. (Так.)

10) До норманів належали шведи, данці, норвежці. (Так.)

Картка № 4

1) У Столітній війні перемогу здобула Франція. (Так.)

2) В англійському парламенті засідали представники трьох станів країни. (Ні.)

3) У Священній Римській імперії правила династія Ланкастерів. (Ні.)

4) Іспанія так і не змогла захопити Португалію. (Так.)

5) За часів свого розквіту Візантія перебувала у Європі, Азії та Африці. (Так.)

6) Іслам — це релігія, яка виникла в арабів. (Так.)

7) Нормани брали в облогу Париж, допливали до Риму. (Так.)

8) Велике повстання у Франції дістало назву Жакерія. (Гак.)

9) Венеція, Флоренція, Ґенуя були містами-республіками. (Так.)

10) Маврами в Іспанії називали арабів. (Гак.)

2. Кімната закономірностей.

Слова майстра таємниць.

Вітаю вас, великі мандрівники. Ви пройшли через багато випробувань, і ось на вас чекає ще одне. Ви маєте показати своє вміння встановлювати закономірності. Щасти вам!

Правила гри

1) Кожний учасник команди по черзі витягує картку із чотирма словами, які складають певну закономірність, і визначають, із якою назвою, поняттям, країною чи подією вони пов’язані, не коментуючи свою відповідь.

2) Усі гравці мають установити три закономірності.

3) За кожну правильну відповідь гравець отримує 2 бали (отже, загалом він може отримати 6 балів). За відсутності правильних відповідей бали не нараховуються.

Картка № 1

Константинополь, імператор, кодекс, турки-сельджуки. (Візантія.) Картка № 2

Скандинавія, дракар, Тор, Америка. (Нормани.)

Картка № З

Іслам, Мухаммед, халіфат, кіннота. (Араби.)

Картка № 4

Англія, Франція, Жаннад’Арк, Кресі. (Столітня війна.)

Картка № 5

Маври, Реконкіста, Ґранада, кортеси. (Іспанія.)

Картка № 6

Генеральні штати, стани, Париж, «битва шпор». (Франція.) Картка № 7

Плантаґенети, Ланкастери, Йорки, Тюдори. (Англія.)

Картка № 8

«Вічний союз», кантони, Вільгельм Телль, Альпи. (Швейцарія.) Картка № 9

Парламент, палата общин, палата лордів, білль. (Англія.)

Картка № 10

Бедуїни, шейхи, алгебра, цифри. (Араби.)

Картка № 11

«Книга страшного суду», шериф, сакси, юти. (Англія.)

Картка № 12

Руни, валькірії, конунг, саги. (Нормани.)

Картка № 13

Коран, шаріат, Аллах, хадж. (Іслам.)

Картка № 14

Василевс, іконоборство, ромеї, «грецький вогонь». (Візантія.) Картка № 15

Дож, торгівля, республіка, «Золота книга». (Венеція.)

3. Кімната осіб.

Слова майстра таємниць.

Вітаю вас, великі мандрівники. Ви пройшли через багато випробувань, і ось на вас чекає ще одне. Ви маєте показати своє вміння розбиратися в історичних постатях. Щасти вам!

Правила гри

1) Кожний учасник команди по черзі витягує картку з описом певної історичної особи та, ознайомившись із ним, говорить, про кого йдеться, не коментуючи свою відповідь.

2) Усі гравці мають відгадати по три історичні особи.

3) За кожну правильну відповідь гравець отримує 1 бал (отже, загалом він може отримати 3 бали). За відсутності правильних відповідей бали не нараховуються.

Рекомендація. Щоб трохи полегшити учням завдання, можна запропонувати їм список з іменами осіб, про яких ітиметься в картках.

Картка № 1

Він був імператором. Під час його правління був прийнятий Кодекс законів, що отримав назву за його ім’ям. За часів його правління спалахнуло повстання, яке дістало назву Ніка. Він був православним християнином. (ЮстиніанІ.)

Картка № 2

Він був герцогом Нормандії, але з військом висадився в Англії, розгромив англійську армію під Гастингсом і став королем Англії. В історії відомий як Завойовник. (Вільгельм Завойовник.)

Картка № З

Був сиротою, працював у купців і сам став купцем. Запевняв усіх, що бог призначив його своїм посланцем і подарував книгу. Багато людей підтримали його, і він об’єднав свій народ та очолив державу. (Мухаммед.)

Картка № 4

Вона була з простої землі, але стала символом боротьби з іноземцями. Вона керувала загонами й зняла облогу з міста. Вона допомогла

королю отримати корону, а він зрадив її, після чого вона була спалена на вогнищі. (Жанна д’Арк.)

Картка № 5

Він був відкритим і щедрим, але коли впадав у гнів, то ставав тираном. Знав шість мов, проте не знав англійської, хоча був королем Англії. За нього з’явився суд присяжних, «щитові гроші» та посилилася влада шерифів. (Генріх II Плантаґенет.)

Картка № 6

Вона була королевою Кастилії, розумною, м’якою, доброзичливою жінкою. Заради держави одружилася з хитрим і підступним чоловіком. За часів її правління виникла Іспанія та поширилася Реконкіста. (Ізабелла Кастильська.)

Картка № 7

Він приєднав Шампань, його армія була розбита в «битві шпор», за нього відбулося перше скликання Генеральних штатів. Він переселив Папу Римського до Авіньйона та знищив Орден тамплієрів. (Філіпп IVКрасивий.)

Картка № 8

Він став імператором у шестирічному віці, вів боротьбу з Папою Римським і був відлучений від церкви, «ходив до Каносси», але нарешті скинув діючого Папу Римського та домігся обрання нового. (Генріх IV.)

Картка № 9

Він був імператором величезної імперії, очолив Шостий хрестовий похід і знову звільнив Єрусалим, сам коронувався, розбив армію Папи Римського й двічі був відлучений від церкви. Уважав себе нащадком норманів. (Фрідріх II.)

Картка № 10

Він був халіфом із роду Аббасидів і жив у Баґдаді. При його дворі жила Шахерезада, а він полюбляв перевдягатися та блукати вулицями міста як звичайна людина. (Гарун ар-Рашид.)

Картка № 11

Він завоював країну. Усі феодали стали тільки його васалами. Він створював заповідні ліси, де міг полювати тільки він. Усе населення було переписане, і цей пергамент дістав назву «Книга страшного суду». (Вільгельм Завойовник.)

Картка № 12

Він був королем десять років, але за цей час практично не був у країні. Був учасником хрестового походу та при поверненні додому потрапив у полон. Він був добрим поетом і музикантом. Мав прізвисько Левине Серце. (Річард Левине Серце.)

Картка № 13

Він був молодшим сином короля Англії, посварився з Папою Римським і був відлучений від церкви. Він визнав себе васалом Папи. За часів його правління англійці зазнали поразки, і проти нього почалося повстання. Він підписав «Велику хартію вольностей». (Іоанн Безземельний.)

Картка № 14

Йому дісталася країна, розорена Столітньою війною. Він діяв не силою, а хитрістю, стверджуючи, що «хто не вміє прикидатися, той не вміє володарювати». Він завершив процес об’єднання Франції. (Людовік XI.)

4. Кімната порівнянь.

Слова майстра таємниць.

Вітаю вас, великі мандрівники. Ви пройшли через багато випробувань, і ось на вас чекає ще одне. Усе у світі пізнається в порівнянні: щоб побачити світло — потрібна темрява, щоб зрозуміти добро — потрібне зло. Ось і зараз ви маєте показати своє вміння порівнювати країни між собою. Щасти вам!

Правила гри

1) Кожний учасник команди по черзі витягує дві картки з назвами двох країн, які він має порівняти (пропонується вибір із шести країн: Візантія, Арабський халіфат, Англія, Франція, Венеція, Іспанія). Порівняння відбувається за схемою, яку пропонує майстер таємниць.

2) За правильно виконане завдання гравець отримує 2 бали. У разі, якщо є помилки або відсутні деякі відповіді, але їх не більше, ніж половина, гравець отримує 1 бал. У разі, якщо правильних відповідей менше, ніж половина, бали не нараховуються.

Рекомендація. Для спрощення роботи можна надрукувати бланки з назвами пунктів, за якими країни слід порівнювати.

Критерії порівняння

Візантія

Англія

Місце розташування (континент)

Азія, Європа, Африка*

Європа, Британські острови

Столиця

Константинополь

Лондон

Форма суспільного устрою

Монархія

Монархія

Назва правителя держави

Імператор

Король

* У період свого найбільшого розвитку Візантійська імперія займала територію навколо Середземного моря в Азії, Африці та Європі.

Критерії порівняння

Візантія

Англія

Назва представницького органу або форма правління

Необмежена монархія

Парламент

Найвідоміші правителі

Юстиніан І, Феодора, Лев III Ісавр, Василій II Болгаробоєць

Альфред Великий, Канут Великий, Вільгельм Завойовник, Генріх II, Генріх VII Тюдор

Основні дати та події

395 р. — виникнення Візантії; VII—IX ст. — напади слов’ян та арабів; IX—XI ст. — «золотий час» Візантії; 1081 — 1204 рр. — династія Комнінів; 1204 р. — захоплення Константинополя хрестоносцями; 1261 — 1453 р. — династія Палеолоґів; 1453 р. — падіння Візантійської імперії

829 р. — об’єднання Англії; 1066 р. — завоювання Англії Вільгельмом Завойовником; 1215 р. — підписання «Великої хартії вольностей»; 1265 р. — перше засідання парламенту; 1381 р. — повстання Вота Тайлера; 1455—1485 рр. — війна Червоної та Білої троянд

Критерії порівняння

Франція

Арабський халіфат

Місце розташування (континент)

Європа

Азія, Африка

Столиця

Париж

Дамаск, Баґдад

Форма суспільного устрою

Монархія

Монархія

Назва правителя держави

Король

Халіф

Назва представницького органу або форма управління

Генеральні штати

Необмежена монархія

Найвідоміші правителі

Філіпп VI, Карл V Мудрий, Людовік XI

Мухаммед, Умар, Омар, Аббас, Гарун ар-Рашид

Основні дати та події

1285—1314 рр. — правління Філіппа IV Красивого; 1302 р. — скликання перших Генеральних штатів; 1337—1453 рр. — Столітня війна; 1461—1483 рр. — правління Людовіка XI

622 р. — хідж, початок мусульманського літочислення; 630 р. — об’єднання арабів, прийняття ісламу; 661 — 750 рр. — халіфат Омейядів; 732 р. битва при Пуатьє; 750—1258 рр. — халіфат Аббасидів

Критерії порівняння

Іспанія

Венеція

Місце розташування (континент)

Європа, Піренейський півострів

Європа

Столиця

Мадрид

Венеція

Форма суспільного устрою

Монархія

Республіка

Назва правителя держави

Король

Дож

Назва представницького органу або форма управління

Кортеси

Велика Рада

Найвідоміші правителі

Ізабелла Кастильська, Фердінанд Араґенський

Лоренцо Пишний (Медичі)

Основні дати та події

1479 р. — виникнення Іспанського королівства; 1492 р. — припинення Реконкісти; 1502 р. — наказ про хрещення маврів та євреїв

1380 р. — битва біля Кйоджі, розгром венеціанцями флоту ґенуезців

5. Кімната відповідностей.

Слова майстра таємниць.

Вітаю вас, великі мандрівники. Ви пройшли через багато випробувань, і ось на вас чекає ще одне. Ви маєте показати своє вміння розподіляти поняття, назви, терміни та імена. Щасти вам!

Правила гри

1) Кожний учасник команди по черзі витягує картку із завданням: заповнити таблицю, записавши у відповідний стовпчик поняття, назви, імена тощо, які стосуються певної країни.

2) За правильно виконане завдання гравець отримує 3 бали (допускаються дві-три помилки). У разі, якщо є помилки, але їх не більше, ніж половина; гравець отримує 2 бали. Якщо правильних відповідей менше, ніж половина, бали не нараховуються.

Картка № 1

Франція

Візантія

1, 3, 5, 7, 10, 11, 14, 16, 17, 21, 23

2, 4, 6, 8, 9, 12, 13,15, 18, 19, 20, 22, 24, 25, 26

1) Станова монархія; 2) Константинополь; 3) Капетінґи; 4) Східна Римська імперія; 5) Генеральні штати; 6) ромеї; 7) Валуа; 8) василевс (імператор); 9) «Кодекс Юстиніана»; 10) Жакерія; 11) дофін; 12) іконоборство; 13) Лев Математик; 14)Філіпп VІ; 15) Латинська імперія; 16) Карл V Мудрий; 17) Жанна д’Арк; 18) Прокопій Кесарійський; 19) «грецький вогонь»; 20) мозаїка; 21) Людовік XI; 22) Юстиніан І; 23) Карл Сміливий; 24) Феодора; 25) Лев III Ісавр; 26) Василій II Болгаробоєць.

Картка № 2

Арабський халіфат

Скандинавія

3, 5, 6, 7, 10, 11, 14, 15, 18, 19, 20, 23, 24

1, 2, 4, 8, 9, 12, 13, 16, 17, 21, 22, 25, 26

1) Нормани; 2) конунг; 3) Баґдад; 4) валькірії; 5) алгебра; 6) Омар; 7)Коран; 8)Ісландія; 9)руни; 10)Аббасиди; 11)мечеть; 12)Вільгельм Завойовник; 13) Данія; 14) іслам; 15)Кааба; 16) вікінги; 17)Ейрік Рудий; 18) шаріат; 19) Дамаск; 20) Гаруй ар-Рашид; 21) Валгала; 22) Канут Великий; 23) мусульмани; 24) шейх; 25) Ґренландія; 26) варяги.

Картка № З

Англія

Німеччина

2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 15, 16, 18, 20, 22, 23, 24, 26

1, 5, 9, 12, 14, 17, 19, 21,25

1) Мадяри; 2) шериф; 3) «Книга страшного суду»; 4) сакси; 5) курфюрсти; 6) «Велика хартія вольностей»; 7) Альфред Великий; 8) палата лордів; 9) ландтаґ; 10) Плантаґенети; 11) білль; 12) Священна Римська імперія; 13) парламент; 14) династія Габсбурґів; 15) англи; 16) Ланкастери; 17) Фрідріх І Барбаросса; 18) Генріх II; 19) «Золота булла»; 20) палата общин; 21) Оттон І Великий; 22) Тюдори; 23) Йорки; 24) Сімон де Монфор; 25) Ауґсбурґ; 26) Генріх VII.

6. Кімната понять.

Слова майстра таємниць.

Вітаю вас, великі мандрівники. Ви пройшли через багато випробувань, і ось на вас чекає ще одне. Ви маєте показати свої знання термінів і понять. Щасти вам!

Правила гри

1) Кожний учасник команди по черзі витягує картку з терміном чи поняттям і дає його визначення.

2) Усі гравці мають дати по п’ять визначень.

3) За кожну правильну відповідь гравець отримує 1 бал (отже, загалом він може отримати 5 балів). За відсутності правильних відповідей бали не нараховуються.

Картка № 1

«Грецький вогонь». (Горюча суміш, що палала навіть у воді, яку візантійці використовували на війні.)

Картка № 2

Василевс. (Назва імператора Візантії.)

Картка № З

Іконоборство. (Рух у Візантії (єресь), спрямований проти вшанування ікон і релігійних фігур.)

Картка № 4

Коран. (Священна книга мусульман.)

Картка № 5

Шаріат. (У перекладі — правильний шлях. Правила поведінки для мусульман.)

Картка № 6

Мечеть. (Культова споруда мусульман, місце для молитов і проповідей.)

Картка № 7

Дракар. (Бойовий корабель вікінгів.)

Картка № 8

Конунг. (Назва правителів у Скандинавії.)

Картка № 9

Руни. (Знаки давньогерманського письма, поширеного серед народів Північної Європи.)

Картка № 10

Дофін. (Титул спадкоємця престолу у Франції.)

Картка № 11

Станова монархія. (Форма державного правління, за якої влада монарха поєднувалася з органами станового представництва — дворян, духовенства й городян.)

Картка № 12

Білль. (Документ, законодавчий акт в Англії.)

Картка № 13

Шериф. (Посадова особа в Англії та Ірландії, яка виконує певні адміністративні функції у своєму окрузі.)

Картка № 14

Курфюрсти. (Князі (духовні та світські), які мали право обирати імператора у Священній Римській імперії.)

Картка № 15

Ландтаґ. (Представницький орган у німецьких князівствах.)

Картка № 16

Ґвельфи. (Прихильники пап у боротьбі з німецькими імператорами в Італії.)

Картка № 17

Ґібеліни. (Прихильники німецьких імператорів в Італії.)

Картка № 18

Кортеси. (Представницькі органи влади в Іспанії.)

Картка № 19

Дож. (Правитель Венеціанської республіки.)

Картка № 20

Кантон. (Адміністративна одиниця у Швейцарії.)

7. Кімната тестів.

Слова майстра таємниць.

Вітаю вас, великі мандрівники. Ви пройшли через багато випробувань, і ось на вас чекає ще одне. Ви маєте показати своє вміння робити свідомий вибір, вибирати правильну відповідь. Щасти вам!

Правила гри

1) Кожний учасник команди по черзі витягує картку із завданням, уважно читає та вибирає правильну відповідь із трьох запропонованих варіантів, не коментуючи її.

2) Кожний гравець отримує одну картку, у якій позначено по десять запитань.

3) За кожну правильну відповідь гравець отримує 0,3 бали. Під час підрахування балів результат округлюється. Якщо гравець дав сім і більше правильних відповідей, він отримує 3 бали, п’ять-шість правильних відповідей оцінюються у 2 бали, три-чотири — в 1 бал. Якщо гравець дав менше ніж три правильні відповіді, бали він не отримує.

Рекомендація. Завдання цього етапу можна виконувати письмово. Картка № 1

1) Яка країна здобула перемогу в Столітній війні?

а) Англія;

б) Франція;

в) Німеччина.

2) Чим завершилася Реконкіста?

а) перемогою іспанців;

б) перемогою маврів;

в) нічиєю.

3) У результаті яких дій виникла Латинська імперія?

а) хрестового походу;

б) завоювань турків-сельджуків;

в) походів слов’ян.

4) Хто з європейців першим потрапив до Америки?

а) нормани;

б) італійці;

в) візантійці.

5) Яка династія прийшла до влади в Англії в результаті війни Червоної та Білої троянд?

а) Ланкастерів;

б) Йорків;

в) Тюдорів.

6) Чим для хрестоносців закінчилася битва на Чудському озері?

а) перемогою;

б) поразкою;

в) нічиєю.

7) Яка релігія виникла в арабів?

а) іслам;

б) юдаїзм;

в) індуїзм.

8) Хто остаточно знищив Візантійську імперію?

а) турки-сельджуки;

б) араби;

в) слов’яни.

9) Як називаються пісні-розповіді норманів-вікінгів?

а) сандри;

б) саги;

в) сакси.

10) Як називали арабів на Піренейському півострові? а) маври; б) мари; в) маги.

Відповіді: 1б, 2а, 3а, 4а, 5в, 6б, 7а, 8а, 9б, 10а.

Картка № 2

1) Хто обирав візантійського імператора?

а) попередній імператор;

б) вельможі та військо;

в) усі громадяни імперії.

2) Що називають «Сицилійською вечерею»?

а) повстання проти французів;

б) картину в монастирі на Сицилії;

в) народне традиційне свято.

3) Як називався суд в Англії, у якому брали участь представники народу?

а) суд портерів;

б) суд прочан;

в) суд присяжних.

4) Як називається прочанство мусульман до Мекки?

а) храм;

б) хадж;

в) хінк.

5) Яку форму правління мали італійські міста-комуни?

а) абсолютна монархія;

б) станова монархія;

в) республіка.

6) Як називається перебування резиденції Папи Римського на території Франції?

а) альбігойський полон;

б) анжуйський полон;

в) авіньйонський полон.

7) Як у Західній Європі називали норманів?

а) вандали;

б) вікінги;

в) варвари.

8) Яка династія відновила Візантійську імперію в XIII ст., розгромивши Латинську імперію?

а) Палеолоґів;

б) Плантаґенетів;

в) Патриціїв.

9) Яка країна виникла в Альпах у результаті поразки рицарського війська Габсбурґів?

а) Монако;

б) Венеція;

в) Швейцарія.

10) Що в перекладі означає слово «норман»?

а) сильний воїн;

б) північна людина;

в) соратник бога.

Відповіді: 1б, 2а, 3в, 4б, 5в, 6в, 7б, 8а, 9в, 10б.

Картка № 3

1) Як в арабів називали вождів племен і керівників мусульманських сект?

а) шейх;

б) шедевр;

в) шанс.

2) Завдяки якій війні французький король приєднав землі середземноморського узбережжя?

а) Столітньої;

б) Білої та Червоної троянди;

в) альбіґойських війн.

3) Як називався податок, який збирався для боротьби з вікінгами в Англії?

а) «норманські гроші»;

б) «варязькі гроші»;

в) «датські гроші».

4) У якій палаті англійського парламенту засідали рицарі від графств і депутати від міст?

а) лордів;

б) общин;

в) перів.

5) Який орден утворився в результаті об’єднання ордена Мечоносців і Німецького ордену?

а) Тевтонський орден;

б) Тамплієрський орден;

в) Прусський орден.

6) Яку віру поширювала Візантійська імперія?

а) мусульманство; б) християнство; в) юдаїзм.

7) Як називався торговельний шлях між Скандинавією та Візантією?

а) «із варягів у греки»;

б) «із півночі на південь»;

в) «із варварів до цивілізації».

8) Яка династія почала об’єднувати французькі землі?

а) Каролінґів;

б) Капетінґів;

в) Каперсів.

9) Хто заступив династію Омейядів в Арабському халіфаті?

а) Ашкінари;

б) Аббасиди;

в) Анкари.

10) Як називалася боротьба проти маврів в Іспанії, яка велася під гаслом захисту християнства від ісламу? а) Реконструкція; б) Революція; в) Реконкіста.

Відповіді: 1а, 2в, 3в, 4б, 5а, 6б, 7а, 8б, 9б, 10в.

8. Кімната картин.

Слова майстра таємниць.

Вітаю вас, великі мандрівники. Ви пройшли через багато випробувань, і ось на вас чекає ще одне. Ви маєте показати, як розвинена ваша описова уява. Щасти вам!

Правила гри

1) Кожний учасник команди по черзі витягує картку із зображенням певної події та розповідає, про що в ній ідеться.

2) За правильну відповідь гравець отримує 3 бали, якщо відповідь неповна — 2 бали. За відсутності правильної відповіді бали не нараховуються.

Для опису картин пропонуються картини, із якими учні вже працювали на уроці. Також можна використати малюнки підручника.

Наприклад, картина «В’їзд Жанни д’Арк в Орлеан»: учень має розповісти, що йде опис подій Столітньої війни між Англією та Францією. На картині зображена мить, коли французькі загони на чолі з народною героїнею Жанною д’Арк звільнили від облоги місто Орлеан, що стало переломним моментом у Столітній війні. До картини можна поставити додаткові запитання про причини війни та її наслідки, долю Жанни д’Арк тощо.

9. Кімната хронології.

Слова майстра таємниць.

Вітаю вас, великі мандрівники. Ви пройшли через багато випробувань, і ось на вас чекає ще одне. Ви маєте показати своє вміння орієнтуватися в хронологічному просторі. Щасти вам!

Правила гри

1) Кожний учасник команди по черзі витягує картку із запитанням і, ознайомившись із ним, говорить, у якому році відбулися зазначені події, не коментуючи відповідь.

2) Усі гравці мають дати відповідь на п’ять запитань.

3) За кожну правильну відповідь гравець отримує 1 бал (отже, загалом він може отримати 5 балів). За відсутності правильних відповідей бали не нараховуються.

Рекомендація. Для спрощення завдань можна запропонувати учням тести з хронології.

Картка № 1

У якому році хрестоносці захопили Константинополь та утворили Латинську імперію? (1204 р.)

Картка № 2

У якому році загинула Візантійська імперія? (1453 р.)

Картка № З

Із якого року мусульмани починають своє літочислення? (622 р.) Картка № 4

У якому році відбулося об’єднання арабів і прийняття ісламу? (630 р.)

Картка № 5

У якому році було зупинено просування арабів на європейському континенті (битва під Пуатьє)? (732 р.)

Картка № 6

Яким роком датовані перші згадки про норманів? (793 р.)

Картка № 7

У якому році нормани відвідали Північну Америку? (1000 р.)

Картка № 8

У якому році нормани відкрили Ґренландію? (980 р.)

Картка № 9

У якому році у Франції були скликані перші Генеральні штати? (1302 р.)

Картка № 10

У яких роках проходила Столітня війна? (1337—1453 рр.)

Картка № 11

У якому році Англія була підкорена Вільгельмом Завойовником? (1066 р.)

Картка № 12

У якому році виникла «Велика хартія вольностей»? (1215 р.) Картка № 13

У якому році відбулося перше засідання Англійського парламенту? (1265 р.)

Картка № 14

У якому році відбулося в Англії повстання під проводом Бота Тайлера? (1381 р.)

Картка № 15

У якому році виникло Німецьке королівство? (911 р.)

Картка № 16

У якому році була створена Священна Римська імперія? (962 р.) Картка № 17

У якому році виникла Швейцарія? (1291 р.)

Картка № 18

У якому році була підписана «Золота булла»? (1356 р.)

Картка № 19

У якому році виникла Іспанська держава? (1479 р.)

Картка № 20

У якому році припинилася Реконкіста? (1492 р.)

10. Кімната висновків*.

Слова майстра таємниць.

Вітаю вас, великі мандрівники. Ви пройшли через багато випробувань, і ось на вас чекає ще одне. Усе, що ми робимо, потребує підсумків, але перед тим як підбити підсумок, потрібно зробити висновок. Ви маєте показати своє вміння робити висновки. Щасти вам!

* Завдання розраховане на роботу з учителем, оскільки містить запитання творчого рівня.

Правила гри

1) Кожний учасник команди по черзі відповідає на запитання, поставлене вчителем.

2) За правильну відповідь гравець отримує 5 балів. За відсутності правильної відповіді бали не нараховуються.

Запитання.

1) Чому жителі Візантії називали свою державу Ромейським царством?

2) Яке значення для сучасності має підписана в Англії в 1215 р. «Велика хартія вольностей»?

3) Чому рятівниця Франції Жанна д’Арк була віддана королем Франції інквізиції?

4) Чому початок IX—XII ст. в історії Європи вважається «добою норманів»?

5) Чому до виникнення ісламу араби були маловідомі у світі?

6) Чи був «похід до Каносси» для імператора Генріха IV «здаванням на милість переможця»? Чому?

7) Чому республіканський устрій, установлений у середині XII ст. у містах-комунах Італії, не дістав розвитку в країні?

III. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель збирає аркуші з результатами гри, підсумовує та оголошує результат, виставляє оцінки.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до тематичного оцінювання з теми «Європа. Візантія. Арабський світ».