Всесвітня історія. 8 клас: розробки уроків до підручника О. В. Гісема та О. О. Мартинюка

Урок № 5. Повсякденне життя Західної Європи.

Мета: розповісти про повсякденне життя європейців, нові явища, які стали домінуючими в повсякденному житті; удосконалювати набуті вміння і навички, описуючи нові явища в житті людей; виховувати інтерес до минулого людства.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, ілюстративний матеріал.

Основні терміни та поняття: кабінет, мода.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Бесіда

1. Які винаходи і вдосконалення були зроблені європейцями в XVI — першій половині XVII ст.?

2. Які зміни відбувалися під впливом поширення ринкових відносин у сільському господарстві західноєвропейських країн?

3. Як було організовано роботу в розсіяній та централізованій мануфактурах?

4. Охарактеризуйте зміни, що відбулися у структурі суспільства в ранній Новий час.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда (на актуалізацію опорних знань)

1. Як у середньовічній Європі змінювалися склад і кількість населення?

2. Як змінювалося життя європейців за часів Середньовіччя?

1. Населення Європи с.30

2. Міста Європи змінюють свій вигляд с.31

3. Житло європейців с.32

4. Європейська кухня XVI—XVII ст. с.33

5. Примхлива мода с.36

Робота з документом

Із книги В. Гаррісона «Опис Англії» (1587 р.) про англійське суспільство другої половини XVII ст.

Англійські аристократи не знають ніякої міри в споживанні м'ясних страв. Не минає дня, щоб на їхньому столі, крім яловичини, баранини, телятини, м'яса ягнят, козлятини, свинини, кролячого м'яса, каплуна, поросяти..., не було ще м'яса оленя чи лані, а також різноманітної дичини й риби, а на додачу до них різноманітні делікатеси, що на них не біднішає «солодка» рука португальця, який мандрує морями.

...Джентльмени й купці харчуються майже однаково: під час зустрічі кожен задовольняється 4, 5 чи 6 стравами, або, можливо, 1, 2 чи 3, переважно тоді, коли немає того, хто міг би скласти їм компанію за столом. їхнім слугам призначається забезпечення продуктами харчування, окрім залишків від панського столу, що ніколи не подаються вдруге. Ремісники і селяни найбільше цінують те м'ясо, яке можуть легше дістати і швидше приготувати... їхню їжу переважно складають страви з яловичини і м'яса, яким торгує м'ясник, а саме: баранини, телятини, свинини, м'яса ягняти тощо. Цього м'яса є вдосталь на найближчих ринках, як і зельцю, холодцю, шинки, фруктів, фруктових пирогів, великої кількості птиці, масла, яєць тощо.

Ці останні (я маю на увазі селян) також зловживають їжею, особливо під час свят і весіль, коли просто неможливо уявити, скільки споживають м'яса. Хлібу країні роблять із того зерна, яке дає земля. Проте дворянство, звичайно, забезпечує себе вдосталь пшеничним хлібом, тоді як слуги та бідні сусіди задовольняються житнім або ячмінним, а за часів дорожнечі — хлібом із бобів, гороху чи вівса, або з усього цього разом і ще з додаванням жолудів, тому що дістати нічого кращого вони не можуть.

Запитання до документа

1) Яким був обід англійського аристократа, купця і селянина?

2) Як зростання цін впливало на раціон харчування людей?

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда

1. Якою була кількість населення Європи на середину XVII ст.?

2. Які чинники обмежували зростання кількості населення?

3. Назвіть чотири міста Європи, що мали найбільшу кількість населення.

4. Коли у Європі з'явилися паперові шпалери?

5. Меблярі якої країни започаткували виготовлення шаф?

6. Які стилі панували в одязі заможних європейців наприкінці XV — у першій половині XVII ст.?

7. Які зміни відбулися в правилах поведінки за столом?

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Заключне слово вчителя

• Кількість населення країн Європи в XVI — першій половині XVII ст. зростала повільно, що обумовлювалося епідеміями, голодом і війнами.

• Змінюється вигляд європейських міст: з'являлися багатоповерхові будинки, прокладалися широкі прямі вулиці, що поділяли місто на окремі квартали.

• Харчування більшості європейців у цей час покращилося. Часи Середньовіччя, коли голод був звичним супутником більшості населення Європи, стали забуватися.

• Наслідування моди поступово перетворилося з примхи на стимул розвитку суспільства. Завдяки їй розвивалася торгівля, виникали нові підприємства й галузі виробництва.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте § 4 підручника.

2. Підготуйте повідомлення або презентацію до практичного заняття за темою, визначеною вчителем.