Всесвітня історія. 8 клас: розробки уроків до підручника О. В. Гісема та О. О. Мартинюка

Урок № 25. Московська держава наприкінці XVII — у першій половині XVIII ст. Утворення Російської імперії.

Мета: скласти уявлення учнів про процес перетворення Московської держави на Російську імперію; дати оцінку реформаторській діяльності царя Петра І; формувати вміння учнів самостійно працювати за поставленими вчителем завданнями, працювати у складі групи на уроці; сприяти зацікавленості учнів історією слов'янських народів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, ілюстративний матеріал.

Основні терміни та поняття: Російська імперія, гвардійські полки.

Основні дати та події: 1700—1721 рр. — Північна війна; 27 липня 1709 р. — Полтавська битва; 1721 р. — проголошення Росії імперією.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

II. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Економічне, внутрішньополітичне і міжнародне становище Московської держави

2. Початок правління Петра І с.167

3. Північна війна. Ніштадтський мир с. 769

4. Реформи державного управління с. 172

Цікаво знати

Згідно з «Табеллю про ранги», всі військові й цивільні чини поділялися на 14 класів, що складали службову драбину. Отже, принцип знатності походження, який колись забезпечував високе службове становище незалежно від обдарування і заслуг, тепер замінювався принципом особистої вислуги. Без проходження служби навіть діти знатних вельмож не могли отримати чин. Таким чином, вихідцям із недворянських верств відкривався доступ до військових і цивільних чинів. За сумлінну службу такі особи отримували дворянське звання. Дворянство почало поповнюватися вихідцями з «низів».

5. Зміни в культурі та освіті с. 174

Розповідь учителя

Петро І розумів, що для подолання культурної відсталості Росії насамперед слід змінити світогляд підлеглих; спершу — хоча б найближчого оточення. Це було значно складніше, ніж спорудити мануфактури й прокласти водні канали, переозброїти армію і створити флот.

Наприкінці XVII ст. дворянських підлітків стали відправляти на навчання за кордон. Після повернення спеціалісти (інженери, архітектори, кораблебудівники тощо) отримували чини, посідали відповідні місця в суспільстві, допомагали царю-реформатору «європеїзувати» своїх земляків. Цар дбав про те, щоб дворяни засвоювали гарні манери, вміли фехтувати, їздити верхи, танцювати, вільно спілкуватися іноземними мовами. Великий успіх мала книга «Юності чесне зерцало», де йшлося про правила поведінки в суспільстві.

Для здобуття таких знань необхідні були школи світського типу, яких не існувало. У першій чверті XVIII ст. виникла невелика мережа загальноосвітніх і спеціальних навчальних закладів, організованих коштом державної скарбниці.

Відкривалися друкарні, де видавали книги світського характеру. При цьому застосовувався зручний для читання гражданський шрифт. Почали виходити газети. Запрацювали перші публічні бібліотеки.

III. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з документом

Петро І про себе і свої дії

...Я цар, але в мене на руках мозолі; а все це від того: показати вам приклад і хоча б під старість бачити гідних помічників і слуг Батьківщини.

...Я знаю, що мене вважають жорстоким государем і тираном. Помиляються в цьому ті, хто не знає всіх обставин. Богові відомі серце і совість моя, те, скільки співчуття маю я до підданих і скільки блага бажаю Батьківщині.

...Невігластво, впертість, підступність завжди виступали проти мене відтоді, як користі різні в державі запроваджувати і суворі звичаї змінити я вирішив. Вони є тиранами, а не я. Порядних, працелюбних, покірливих, розумних синів Батьківщини возвеличую і нагороджую я, а непокірливих і поганих виправляю з необхідності. Нехай лють людська зводить не мене наклепи — моє сумління чисте, бог мені суддя!

Запитання до документа

1. Як наведені вислови характеризують царя?

2. Висловіть особисте ставлення до Петра І.

IV. ПІДСУМКИ УРОКУ

Заключне слово вчителя

• Реформаторська діяльність Петра І перетворила Московську державу на могутню Російську імперію, яка стала вагомим чинником європейської політики.

• Вирішальною на цьому шляху стала перемога в Північній війні, яка надала вихід Росії до Балтійського моря і, відповідно, до головних світових торговельних шляхів.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте §21 підручника.

2. Підготуйтеся до узагальнення і тематичного оцінювання за розділом IV «Османська імперія. Країни Східної Європи у XVI — першій половині XVIII ст.».