Всесвітня історія. 8 клас: розробки уроків до підручника О. В. Гісема та О. О. Мартинюка

Урок № 17. Англійська революція.

Мета: визначити причини, перебіг і наслідки Англійської революції; дати історичну оцінку цих подіій; формувати вміння на підставі знайомства з окремими фактами визначати, які риси історичного явища вони характеризують; використати матеріал про Білль про права в Англії для усвідомлення учнями того, яким тривалим був у європейській історії шлях до затвердження прав і свобод людини. Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, ілюстративний матеріал.

Основні терміни та поняття: революція, залізнобокі, Довгий парламент, громадянська війна, республіка, протекторат, реставрація, «Славна революція», конституційна монархія, політична партія.

Основні дати та події: 1640 р. — початок революції в Англії; 1649 р. — страта короля Карла І і проголошення Англії республікою; 1653—1658 рр. — протекторат Кромвеля; 1688 р. — «Славна революція»; встановлення в Англії конституційної монархії.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Бесіда

1. Якими були особливості соціально-економічного розвитку Англії в XVI ст.?

2. Чому англійську Реформацію називають королівською? Як вона здійснювалася?

3. Порівняйте особливості абсолютної монархії у Франції, Іспанії та Англії.

4. Які події, на вашу думку, були найважливішими в період правління Єлизавети І в Англії? Обґрунтуйте свій вибір.

Обговорення есе, підготовлених учнями до уроку

Учні представляють свої есе й знайомлять клас із висновками, яких вони дійшли.

Робота з документом

Англійський філософ Френсіс Бекон про правління Єлизавети І

Єлизавета і за вдачею, і за долею своєю була дивовижною особистістю серед жінок та вікопомною особистістю серед монархів.

Правління жінок в усі часи було рідкістю, ще рідше таке правління бувало вдалим, поєднання благополуччя й тривалості є найрідкіснішим. Ця королева, однак, правила повні сорок чотири роки...

Істина в тому, що справжню шану цій жінці склав час, якого хоча й багато сплинуло відтоді, але не було створено в цій половині роду людського нікого, схожого на неї в управлінні державними справами.

Запитання до документа

За що Ф. Бекон дав таку високу оцінку Єлизаветі І?

Дидактична гра «Упізнай особу»

Правила гри. Учитель ставить запитання всім учням (або групі учнів). Хто першим відповів, той отримує один бал.

Зразок

1) Який англійський король здійснив реформацію в Англії?

2) Хто започаткував династію Стюартів на англійському престолі?

3) Назвіть ім'я англійського короля, який успадкував корону після смерті королеви Єлизавети.

4) Кого називали «піратом її Королівської Величності»?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Соціально-економічний розвиток Англії напередодні революції с. 104

2. Політичні передумови і початок революції с. 105

3. Громадянська війна с. 106

Робота з термінами та поняттями

Республіка — форма державного правління, за якої джерелом влади визнається народ, органи державної влади обираються на певний термін, а державна влада поділяється на законодавчу, виконавчу і судову гілки.

4. Англійська республіка с. 108

5. Протекторат О. Кромвеля с. 110

6. Реставрація Стюартів с. 111

Робота з термінами та поняттями

Політична реставрація — відновлення старого, поваленого суспільного устрою, династії чи релігії.

7. Яків II. Декларація про віротерпимість. «Славна революція» (1688—1689 рр.) с. 112

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда

1. За правління якого короля розпочалася Англійська революція?

2. Хто переміг у битві під Нейзбі?

3. Хто прийшов до влади в Англії після страти короля Карла І і проголошення республіки?

4. Коли О. Кромвеля проголосили лордом-протектором країни?

5. Хто став королем Англії після реставрації Стюартів?

6. Який державний лад установився в Англії після «Славної революції»?

Творче завдання

Яку роль відігравав релігійний чинник у подіях Англійської революції? Поясніть свою точку зору.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Заключне слово вчителя

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте § 14 підручника.

2. Підготуйте повідомлення за темою «Олівер Кромвель. Місце у всесвітній і англійській історії».