Всесвітня історія. 8 клас: розробки уроків до підручника О. В. Гісема та О. О. Мартинюка

Урок № 16. Англія у XVI ст.

Мета: охарактеризувати періоди правління Генріха VIII і Єлизавети І; визначити причини і привід створення англіканської церкви; дати оцінку англо-іспанського суперництва і вказати причини перемоги Англії; розвивати вміння учнів визначати причини і наслідки історичних явищ; викликати в учнів засудження загарбницьких війн незалежно від гасел, під якими вони відбувалися.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, ілюстративний матеріал.

Основні терміни та поняття: компанія, акціонерна компанія, аграрна революція, обгороджування, «Криваве законодавство», «Непереможна армада», англіканська церква, пуритани.

Основні дати та події: 1509—1547 рр. — правління Генріха VIII; 1534 р. — прийняття Акта про супрематію — початок Реформації в Англії; 1558—1603 рр. — правління Єлизавети І; 1588 р. — загибель «Непереможної армади».

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Бесіда

1. Заради чиїх інтересів діяв кардинал Рішельє? Обґрунтуйте свою думку.

2. Наведіть факти, що підтверджують завершення формування абсолютної монархії у Франції за Людовіка XIV.

3. Чому було скасовано Нантський едикт?

4. Чим внутрішня політика Людовіка XIV нагадувала політику його попередників, а чим відрізнялася?

5. Охарактеризуйте правління Людовіка XIV за планом: 1) яку мету він ставив перед собою; 2) якими були основні заходи його політики; 3) якими були підсумки й наслідки його правління.

6. Із якою метою Людовік XIV перетворив своє життя на суцільний спектакль, який спостерігали його піддані?

7. Чи була закономірним явищем поява такого короля, як Людовік XV? У чому проявлялася криза французького абсолютизму?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Дидактична гра «Шість запитань»

Правила гри наведено в розробці уроку № 9.

Бесіда (на актуалізацію опорних знань)

1. Якими були особливості розвитку Англії наприкінці XV ст.?

2. Що таке Реформація? Як поширювалися реформаційні ідеї в Європі?

3. Які держави захопили найбільшу кількість колоній завдяки Великим географічним відкриттям? Що таке «колонія» і «метрополія»?

1. Зміни в економіці та суспільстві с. 92

Робота з термінами та поняттями

Акціонерна компанія — колективна форма підприємництва, за якою з метою розширення підприємств створюються товариства (компанії), що об'єднують індивідуальні капітали пайовиків-акціонерів.

Аграрна революція — зміни в сільському господарстві, основним змістом яких є встановлення капіталістичних ринкових відносин.

Обгороджування — насильницьке позбавлення селян землі, яку землевласники потім обгороджували.

2. Королівська Реформація. Зміцнення королівської влади с. 95

3. Виникнення руху пуритан с.98

4. Правління Єлизавети І. Англо-шотландські відносини с. 99

5. Підкорення Ірландії с. 101

6. Боротьба проти Іспанії за панування на морі с.101

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда

1. Яка галузь була провідною в англійській промисловості XVI ст.?

2. Коли було прийнято Акт про супрематію?

3. Кого називали пуританами?

4. Хто був лідером Реформації в Шотландії?

5. Коли Генріх VIII проголосив себе королем Ірландії?

6. Хто командував англійським флотом у битві з «Непереможною армадою»?

Завдання

Заповніть таблицю «Діяльність королеви Єлизавети І».

ЗАПИТАННЯ

ВНУТРІШНЯ ПОЛІТИКА

ЗОВНІШНЯ ПОЛІТИКА

Основні заходи

   

Досягнені результати

   

Дидактична гра «Шість запитань»

Учитель перевіряє результати виконання завдання до дидактичної гри.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Заключне слово вчителя

• У XVI ст. в соціально-економічному розвитку Англії відбувалися значні зміни, пов'язані зі становленням ринкових відносин.

• У добу правління Тюдорів в Англії сформувався абсолютизм і було здійснено королівську Реформацію.

• Остання королева династії Тюдорів — Єлизавета І — сприяла перетворенню Англії на велику європейську державу, могутню світову імперію.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте § 13 підручника.

2. Підготуйте есе за темою «Роль королеви Єлизавети І Тюдор в історії Англії».

3. Виконайте завдання до дидактичної гри «Чудова п'ятірка», що відбудеться на наступному уроці.