Всесвітня історія. 8 клас: розробки уроків до підручника О. В. Гісема та О. О. Мартинюка

Урок № 11. Реформація в Німеччині.

Мета: з'ясувати причини і передумови Реформації в Німеччині; визначити роль М. Лютера в цьому процесі; розкрити перебіг Реформації в Німеччині; формувати в учнів уміння аналізувати й узагальнювати історичний матеріал, виховувати толерантне ставлення до людей.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, ілюстративний матеріал.

Основні терміни та поняття: Реформація, лютеранство, Селянська війна.

Основні дати та події: 1517 р. — виступ М. Лютера проти продажу індульгенцій; початок Реформації в Німеччині; 1524—1526 рр. — Селянська війна в Німеччині.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Бесіда

1. Чим мистецтво бароко відрізнялося від мистецтва Відродження?

2. Що нового внесли в розвиток живопису художники епохи бароко?

3. Охарактеризуйте життя і творчість М. Сервантеса.

4. Визначте, який вплив на розвиток людства мали відкриття в медицині й математиці, здійснені у XVI—XVII ст.

5. Якими були основні досягнення астрономії цієї доби?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Дидактична гра «Розповідь навпаки»

Правила гри. Учитель доручає учням після розгляду певного фрагмента матеріалу (наприклад, виклад пунктів плану розгляду нового матеріалу) переказати їхній зміст навпаки, по одному реченню.

Доцільно, щоб учитель не попереджав учнів, за яким саме пунктом плану уроку буде виконано ігрове завдання.

Бесіда (на актуалізацію опорних знань)

1. Якими були особливості політичного розвитку Німеччини в XIV—XV ст.?

2. Які уявлення про побудову суспільства та поведінку людини в ньому проголошувала католицька церква?

3. Які рухи, спрямовані проти католицької церкви, ви знаєте? Що саме вони мали на меті?

1. Німеччина напередодні Реформації с. 59

2. Передумови Реформації. Німецький гуманізм с.62

Робота з документом

Із памфлету Ульріха фон Гуттена «Вадиск, або Римська тріада»

Трьома речами підкорює собі Рим усе: насиллям, хитрістю й лицемірством. Три речі винайдено, щоб вичавлювати золото з чужих країн: торгівля індульгенціями, вигадана війна з турками і влада папських легатів у варварських землях. Трьома речами постійно опікуються в Римі, хоча ніколи не доводять їх до кінця: спасінням душ, реставрацією розвалених храмів і турецькими походами. Про три речі не можна казати правду: про Папу, індульгенцію і безбожжя. Три речі неохоче роблять у Римі: дотримують слова, допомагають іншому і поступаються дорогою... Трьох речей бажає кожен у Римі: коротких молитов, доброго золота, життя, сповненого насолоди. Три речі складають рису, що вирізняє Рим: Папа, старі споруди і користолюбство...

Запитання до документа

1) Проти кого спрямовано памфлет Ульріха фон Гуттена?

2) Якими є його основні ідеї?

3. Мартін Лютер і початок Реформації с.63

4. Народна Реформація. Томас Мюнцер с. 64

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Дидактична гра «Розповідь навпаки»

Учитель перевіряє виконання завдання до дидактичної гри, яке учні отримали перед початком розгляду нового матеріалу.

Бесіда

1. До складу якої держави входила Німеччина на початку XVI ст.?

2. Хто такі курфюрсти?

3. Що таке Реформація?

4. Коли в Німеччині розпочалася Реформація?

5. Кого називали анабаптистами?

6. Чим завершилася Селянська війна в Німеччині?

Творче завдання

У Німеччині в роки Реформації народ склав прислів'я: «Еразм відклав яйце, а Лютер його висидів». Поясніть його зміст.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Заключне слово вчителя

• На початку XVI ст. у Німеччині склалася ситуація, яка стала причиною того, що саме тут розпочався реформаційний рух, спрямований проти діяльності католицької церкви в Європі.

• У Німеччині до розуміння необхідності реформування католицької церкви й розгортання боротьби за об'єднання країни суспільство підготувала діяльність гуманістів.

• Виступ М. Лютера започаткував Реформацію в Німеччині, яка поширилася в інші країни Європи.

• Народна Реформація, прихильниками якої була більшість незаможних верств населення, зазнала поразки в роки Селянської війни.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте § 5 підручника.

2. Підготуйте есе за темою «Виступ М. Лютера як вчинок, що змінив європейську цивілізацію».