Всесвітня історія. 8 клас: розробки уроків до підручника С. В. Д’ячкова та С. Д. Литовченка

Урок № 3. Завоювання Нового Світу.

Мета: сформувати уявлення учнів про Новий Світ та життя людини в Новому Світі; створити умови для розуміння причин виникнення і розвитку колоній; розглянути наслідки Великих географічних відкриттів; встановити зв'язок між Великими географічними відкриттями та змінами у політичному й економічному житті Європи; охарактеризувати вплив Великих географічних відкриттів на розвиток науки і техніки; розвивати вміння порівнювати Новий і Старий Світи та висловлювати власну думку про походи конкістадорів. Основні поняття та назви: «Чорна Африка», работоргівля, індіанці, майя, ацтеки, інки, конкістадор, Америка, Новий Світ, Колумбія, Бразилія, Вест-Індія, Латинська Америка, колонія, колоніальні війни, «революція цін».

Основні дати та події: 1519—1521 рр. — підкорення ацтеків, 1531—1532 рр. — завоювання іспанцями Перу, 1516 р. — висадження португальців у Китаї, 1542 р. — проникнення португальців у Японію.

Історичні постаті: Ернан Кортес, Монтесума, Франсіско Пісарро, Амеріго Веспуччі. Обладнання: підручник, карти світу, Європи, Америки, Африки, текст історичного документа. Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні навчаться: називати час походів конкістадорів; показувати на карті напрямки їх походів, нові торговельні шляхи, центри світової торгівлі; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття; характеризувати вплив Великих географічних відкриттів на розвиток науки і техніки та наслідки Великих географічних відкриттів; наводити приклади життя людей у колоніях; порівнювати Новий і Старий Світи; висловлювати власну думку про походи конкістадорів.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Творче завдання

Учитель пропонує двом-трьом учням зачитати підготовлені вдома твори за темою «У складі команди Христофора Колумба (Фернана Магеллана, Васко да Гами)».

Завдання

Знайдіть помилку в тексті та вкажіть її номер.

Соціальними передумовами Великих географічних відкриттів була безліч бідних дворян в Іспанії (1), технічними — удосконалення кораблів та навігаційних приладів (2), науковими — визнання вчення про кулястість Землі (3), а фінансовими — наявність великої кількості золота (4).

Відповідь: 4.

Бесіда

1. Розкажіть про передумови Великих географічних відкриттів.

2. Поясніть причини Великих географічних відкриттів.

3. Опишіть одну з подорожей, яка спричинила значні зміни в суспільстві.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

План

1. Народи «Чорної Африки» в Середні віки. с. 19

2. Доколумбові цивілізації Америки, с.20

3. Конкістадори в Новому Світі, с.22

4. Перші колоніальні імперії, с.24

5. «Відкриття» Китаю та Японії, с.25

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Завдання

Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер дати, імені або назви.

1) Ацтеки, 2) 1519—1521 рр., 3) 1531 —1532 рр., 4) Теночтітлан, 5) інки, 6) Куско, 7) Перу, 8) Монтесума, 9) Мексика, 10) Атауальпа.

Зразок відповіді

ЕРНАН КОРТЕС

ФРАНСІСКО ПІСАРРО

1, 2, 4, 8, 9

3, 5, 6, 7, 10

Робота з картою

Покажіть на карті: 1) колоніальні імперії Іспанії та Португалії; 2) походи експедицій Е. Кортеса та Ф. Пісарро; 3) лінію розподілу територій між Іспанією та Португалією.

Робота з документом

Прочитайте документ та дайте відповіді на запитання.

З «Історії Індій» Ьартоломе де лас Касаса

Єдина і справжня причина того, чому іспанці розорили і знищили безліч ні в чому не винних людей, — це прагнення захопити їхнє золото. Іспанці воліли за короткий час збагатитися їхніми скарбами... Вони йшли з хрестом у руці та з ненаситною жадобою золота в серці.

...У них [тубільців] немає жодного майбутнього, крім неминучої смерті..., вони стали тікати в ліси і гори, намагаючись сховатися там... Таке становище було спричинено тим, що іспанці в той час намагались якомога швидше добути золото і дуже поспішали з усіма необхідними для цього роботами... Це спричиняло виснаження і загибель індіанців, які не звикли багато працювати, бо родюча земля не потребувала майже ніякої роботи і давала їм продукти харчування... За шість-вісім місяців, поки група індіанців видобувала золото в копальнях..., помирала чверть, а то й третина робітників.

Переконавшись, що йдеться до загибелі всіх індіанців..., і не переймаючись при цьому нічим іншим, крім свого збагачення..., іспанці вирішили, що було б добре... привезти сюди замість померлих жителів цих островів якомога більше рабів з інших місць.

1. Чому іспанці так поводилися з індіанцями?

2. Чому було вирішено завозити рабів з інших місць замість індіанців?

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель вибірково перевіряє виконання завдань, зупиняється на типових помилках.

Висновки

Великі географічні відкриття змінили світ як в економічному та політичному, так і в побутовому плані. Результатом стала поява нових імперій і величезні економічні кризи, зміна світоглядів і нові технічні відкриття, нові війни і ринки для розвитку світової торгівлі.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте текст § 3.

2. Складіть кросворд за вивченим матеріалом.