Архітектура і мистецтво - Всесвітня історія - 7 клас: розробки уроків до підручника О. В. Гісема та О. О. Мартинюка

Всесвітня історія. 7 клас: розробки уроків до підручника О. В. Гісема та О. О. Мартинюка

УРОК № 25

Тема. Архітектура і мистецтво.

Мета: сформувати уявлення про середньовічну архітектуру; з'ясувати відмінності між романським і готичним храмами; ознайомитися з найвизначнішими архітектурними пам'ятками Середньовічної Європи; сприяти формуванню поваги до історичного минулого і культурного надбання людства.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, хрестоматія, стінна карта, атлас, дидактичний матеріал.

Основні терміни і поняття: романський і готичний стилі.

Основні дати і події: 1137 р.— поява першого готичного храму.

Структура уроку

I. Організація навчальної діяльності

II. Перевірка домашнього завдання

III. Вивчення нового матеріалу

IV. Закріплення нових знань

V. Підсумки уроку

VI. Домашнє завдання

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель оголошує учням тему й основні завдання уроку.

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Презентації

Перегляд і обговорення найкращих презентацій.

Дидактична гра «Хто це сказав?»

Правила гри. Учитель зачитує висловлювання (дійсне або вигадане) і пропонує учням визначити, кому воно належить. Гру можна проводити в усній або письмовій формі, як з окремими учнями, так і з усім класом.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Вступне слово вчителя

Упродовж XI—XV ст. мистецтво знало два основні художні стилі — романський і готичний. Романський стиль панував у XI—XII ст., готичний — у XII—XV ст. Риси цих стилів найяскравіше проявилися в архітектурі замків і церков.

Бесіда на повторення

1. Які основні ознаки романського стилю?

2. Чим були зумовлені такі риси романського стилю?

3. Назвіть пам’ятки романської архітектури.

Розповідь учителя

У XII—XV ст. в Західній Європі бурхливо зростали і розвивалися міста. Розквітав і новий архітектурний стиль, який згодом дістав назву готичного, а тоді він називався новою французькою манерою. У XII—XIII ст. у Франції провадилося таке бурхливе будівництво, що, за підрахунками вчених, на спорудження храмів було витрачено більше каменю, ніж у Стародавньому Єгипті. Серед будівель, споруджених у той час, і сьогодні вражають уяву собори в Реймсі та Ам’єні, Лані та Бове, Шартрі та Парижі. Фундаменти цих будівель закладалися на глибину до 10 метрів, а їхні вежі підносилися на висоту 40-поверхового будинку. На той час ці величні собори мали вмістити майже всіх жителів міста. Так, Ам’єнський собор уміщував до 10 тис. віруючих.

Цікаво знати

Готичний стиль — один із небагатьох, чия дата виникнення визначена точно. Абат усипальниці французьких королів у Сен-Дені Сугерій (1080—1141 рр.) вирішив надати незвичної форми церкві свого абатства. Спираючись на твори грецького теолога Діонісія, який жив у V ст., Сугерій вважав, що божественну красу можна передавати через створення прекрасних речей. Із цього випливало, що архітектура церкви має нести красу, легкість і велич. У 1137 р. цю ідею було втілено в життя.

Основними ознаками готичного стилю були тонкі стіни, висока стрімка аркова стеля, великі вікна, прикрашені кольоровими вітражами.

Усього цього можна було досягти лише завдяки новій системі й техніці будівництва. Конструкція спиралася на каркас, споруджений за стінами собору. Це дозволило будівельникам зводити собори небаченої висоти з тонкими стінами і великими стрімчастими вікнами. Вертикалізація будівництва стала важливою особливістю готичного стилю.

Поява великих вікон дала поштовх до розквіту мистецтва вітражів. У XIII ст. вони поширилися по всій Європі. Вітражі — це мозаїка з кольорового скла, яка за допомогою зв’язок (у Середні віки використовували свинець) з’єднувалася в якусь композицію. Вітражі в католицьких храмах відтворювали біблійні сюжети і заступили розписи. Справжнім дивом залишаються вітражі собору Шартра. 173 вітражі загальною площею 2000 м2, виготовлені в XII—XIII ст., відтворюють біблійні сюжети.

Ще одним важливим елементом готичного стилю є скульптура, яка наче оспівує, наповнює споруду рухом. У готичному храмі скульптура відігравала роль, з одного боку, архітектурної прикраси, а з іншого,— енциклопедії знань і уявлень про світ середньовічної людини. Поряд зі скульптурами святих, ангелів, Ісуса Христа, Діви Марії, демонів з’явилися скульптури звичайних людей. До того ж усі вироби скульпторів набули людських рис. Так у надрах готичного стилю з’явилися паростки цікавості до людини, світу, у якому вона живе.

Середньовічне мистецтво відкинуло ідеал гармонійно розвиненої людини, характерний для Стародавніх Греції та Риму. Але середньовічні майстри відкрили в людині складний світ її внутрішнього життя, пристрасні поривання душі, в основному пов’язані з її вірою в Бога.

Завдання

1. Заповніть порівняльну таблицю «Архітектура Середньовіччя».

Критерії для порівняння

Романський стиль

Готичний стиль

Походження назви

Від слова «римський», відбиває зв'язок з історією, культурою Риму і Візантії

Від назви племен готів, синоніма «варварства», презирливе ставлення до всіх типових явищ Середньовіччя

Період розквіту

X—XII ст.

 

Архітектурні особливості стелі, стін, вікон

| Напівкруглі арки, стеля тяжіє своєю І масивністю, товсті, могутні стіни, і невеликі вікна, схожі на бійниці

 

Прикраси

Фрески, рельєфи, скульптура

 

Враження, яке справляв храм на віруючих

Невисокі, похмурі собори-фортеці мали показати віруючим силу і могутність церкви

 

2. Назвіть найбільш відомі архітектурні споруди Середньовіччя.

Розповідь учителя

Храм у Середні віки був центром життя. У Ранньому Середньовіччі храм під час війн і набігів давав прихисток для населення, був рятівником для тих, кого переслідували. Але в першу чергу храм був Будинком Божим. І цей будинок мав доводити могутність Бога, його присутність скрізь. Тому храми романського стилю були величними, з могутніми стінами. Храм своїм виглядом скріплював сподівання і спасіння й зміцнював віру. Крім того, храм для людини Середньовіччя, яка переважно була неграмотною, був «Біблією в камені». Фрески, мозаїки, ікони, скульптури «розповідали» основні положення віри, зміст Святого Письма.

Із появою готичних соборів їх зміст і призначення не змінилися, але тепер головним посилом віруючим було милосердя і прощення. Утіленням цього послання стали численні зображення страждаючого Христа і Богоматері. Велика кількість світла у храмі розвіює страх перед Богом.

Будівництво величних готичних соборів збіглося з періодом розквіту міського життя. Не кожне місто могло дозволити збудувати собі такий храм. Будівництво храму згуртовувало міську громаду, робило його її символом. Бог немовби ставав її покровителем. Кожен віруючий, що входив до храму, відчував себе частиною Будинку Бога.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Творче завдання

Прокоментуйте думку історика.

«Культура Середньовіччя — невіддільна і закономірна частина загальносвітового культурного розвитку, яка водночас має свій глибокий самобутній зміст і оригінальний образ». (В. У колова)

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Заключне слово вчителя

Вагомих успіхів було досягнуто в архітектурі та мистецтві. Упродовж XI—XV ст. мистецтво знало два основні художні стилі — романський і готичний. Перший стиль — романський — панував у XI—XII ст., другий — готичний — у XII—XV ст. Ці стилі найбільш яскраво проявилися в архітектурі замків і церков.

Середньовічні храми прикрашали фресками, іконами, скульптурами, згодом стали використовувати і вітражі.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте § 15 підручника.

2. Підготуйте повідомлення про Раннє Відродження.