Посібник «Мій конспект. Історія України. Стандартний та академічний рівні. 11 клас»

Урок 7. РАДЯНСЬКИЙ НАСТУП 1943-1944 РР.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• використовувати карту як джерело інформації про основні воєнні дії на території України в період Другої світової війни;

• характеризувати та застосовувати терміни й поняття: депортація, «чорносвитники» («сірі піджаки»);

• творчо застосовувати здобуті знання під час складання характеристики історичних персоналій: Іван Кожедуб, Амет-хан Султан.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та мети уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Коли відбувся напад Німеччини на СРСР?

2. Яке місце посідала Україна в планах окупантів?

3. Що означає термін «блискавична війна»?

4. Чим характеризувався фашистський окупаційний режим в Україні?

5. Які підприємства були евакуйовані з України першими?

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з історичною картою

1. Знайдіть на карті перший населений пункт, звільнений радянськими військами.

2. Після якої битви це сталося?

3. Які фронти були створені на початку звільнення України?

Робота з підручником

• Опрацювати матеріал підручника та додаткові джерела інформації, скласти хронологічну таблицю «Початок визволення території України. 1943 р.».

Дата

Подія

   

Бесіда

1. Внаслідок яких битв було звільнено Лівобережну Україну?

2. Як ви вважаєте, чому Сталін наполягав на звільненні Києва будь-якою ціною до 7 листопада 1943 р.?

Робота з візуальними джерелами

• Розглянути візуальні джерела (http://www.istpravda.com.ua/articles/2013 /11/6/139185/) і відповісти на запитання.

Запитання

1. Які події відображає фото?

2. Які засоби для переправи використовували бійці?

3. Які труднощі спіткали Червону армію під час форсування Дніпра?

Робота з хронологічною таблицею

• Слухаючи розповідь вчителя, скласти хронологічну таблицю «Визволення Правобережної та Південної України. 1944 р.».

Дата

Подія

   

Бесіда

1. Назвіть основні наступальні операції Червоної армії під час визволення Правобережної та Південної України.

2. Покажіть на карті територію України, яка була визволена до середини 1944 р.

3. У результаті яких операцій були звільнені Галичина, Буковина й Закарпаття? Виступ учня

Презентація проекту «Життя і подвиг Івана Кожедуба».

Робота з історичною інформацією

• Опрацювати інформацію і скажіть, чим відрізняється ставлення України та Росії до кримських татар та їхніх проблем.

4 липня 1944 р. НКВС СРСР завершив виселення «спецпереселенців» з Криму. Виселені були не тільки татари, але й болгари, греки, вірмени. Із загальної кількості виселених (понад 235 тис. осіб) понад 80 % були жінки і діти. Близько 50 % загинули дорогою та в перші роки перебування на нових місцях проживання. Незабаром така ж доля спіткала грецьке, вірменське, а згодом і болгарське населення Криму. Лише після проголошення незалежності України розпочалося повернення кримських татар і представників інших народів на півострів. При цьому витрати, пов’язані з їхнім поверненням й облаштуванням у Криму, взяв на себе уряд України.

Виступ учня

Презентація проекту «Життя і подвиг Амет-хан Султана».

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Підготувати проектне дослідження «Життя і подвиг Олексія Береста» та «Діяльність Кузьми Дерев’янка».