Посібник «Мій конспект. Історія України. Стандартний та академічний рівні. 11 клас»

Урок 5. ОКУПАЦІЙНИЙ РЕЖИМ НІМЕЧЧИНИ ТА ЇЇ СОЮЗНИКІВ В УКРАЇНІ

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• використовувати карту як джерело інформації про основні воєнні дії на території України в період Другої світової війни;

• порівнювати, аналізувати, робити аргументовані висновки щодо життя населення України в умовах нацистської окупації та евакуації;

• характеризувати та застосовувати поняття й термини: окупаційний режим, «новий порядок», остарбайтери.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та мети уроку.

II. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з історичними документами

• На основі наведених нижче документів визначте основні цілі німецького командування щодо України.

Із листа Гітлера до Муссоліні, 21 червня 1941 р.

«Що стосується боротьби на Сході, дуче, то вона, напевне, буде важкою. Проте я жодної секунди не сумніваюся в значному успіху. Передусім я сподіваюся, що нам пощастить забезпечити на тривалий час в Україні загальну продовольчу базу. Вона послужить для нас постачальником тих ресурсів, які, можливо, знадобляться нам у майбутньому».

Із виступу Герінга в Берліні

«Ми зайняли найродючіші землі України. Там, на Україні, є все: яйця, масло, пшениця, сало і в такій кількості, яку важко собі уявити. Ми маємо зрозуміти, що все це відтепер і навіки — наше, німецьке».

Із виступів Гітлера

«...Було б помилкою дати освіту місцевим людям. І я зовсім не прихильник створення університету в Києві».

«Якщо росіяни, українці та інші вмітимуть читати й писати, це може нам тільки зашкодити».

Робота з картою

 За допомогою карти складіть таблицю «Розчленування українських земель під час фашистської окупації».

Орієнтовний вигляд таблиці

Рейхскомісаріат «Україна»

Дистрикт «Галичина»

Губернаторство «Трансністрія» (під управлінням Румунії)

Зона військової адміністрації (під управлінням вермахту)

Ровенська, Волинська, Кам’янець-Подільська, Житомирська, Вінницька, Київська, Чернігівська, Полтавська, Сумська, Дніпропетровська, Кримська області; північні райони Тернопільщини та східні Миколаївщини

Льввська, Дрогобицька, Станіславська, Тернопільська області

Чернівецька, Ізмаїльська, Одеська області, південні райони Вінничини та західні райони Миклаївщини

Чернігівщина, Сумщина, Харківщина, Донбас

Робота з підручником

• Опрацювати текст підручника й визначити особливості нацистського «нового порядку».

Робота з історичним джерелом

• Опрацюйте текст джерела і скажіть, чому населення окупованих територій відмовлялось добровільно виїжджати на роботу до Німеччини.

Зі звернення німецької окупаційної влади до мешканців Києва в газеті «Нове українське слово». 11 січня 1942 р.

«Українські чоловіки і жінки! Більшовицькі комісари знищували ваші фабрики та робочі місця і таким чином позбавили вас платні і хліба.

Німеччина дає вам нагоду для корисної і добре оплачуваної роботи. 28 січня 1942 р. перший транспортний поїзд вирушає до Німеччини. Під час переїзду ви будете добре забезпечені і знайдете добрі житлові умови. Платня також буде доброю: ви будете одержувати гроші за тарифом і продуктивністю праці».

Робота з поняттями

Голокост — винищення, геноцид європейського єврейства, масове знищення фашистами єврейського населення в країнах Європи під час Другої світової війни.

Антисемітизм — одна з форм національної нетерпимості, що виражається у ворожому ставленні до євреїв.

Гетто — єврейські квартали, місця тимчасового проживання євреїв, створені нацистами в роки Другої світової війни, де їх утримували перед відправленням до «таборів смерті».

Колабораціонізм — співпраця місцевого населення з окупантами в роки Другої світової війни.

Робота з історичним джерелом

• Які думки та почуття у вас виникають після прочитання цього документа? З наказу окупаційної влади по м. Києву

«Усім жидам міста Києва та околиць зібратися в понеділок дня 29 вересня 1941 року до год. 8 ранку при вул. Мельника — Доктерівській (біля кладовища). Усі повинні забрати з собою документи, гроші, білизну та інше.

Хто не підпорядкується цьому розпорядженню, буде розстріляний.

Хто займе жидівське помешкання або пограбує предмети з тих мешкань, буде розстріляний».

Самостійна робота з текстом підручника

1. Прочитати текст підручника.

2. Які настрої панували серед населення після початку окупації?

3. Чому представники різних верств населення долучались до колабораціонізму?

4. Чи вважаєте ви всіх цих людей зрадниками?

5. Які види колабораціонізму виникли в ті часи? Чому?

III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Підготувати проекти:

1) «Радянська течія руху Опору в Увкраїні»;

2) «Національна течія руху Опору в Україні»;

3) «Життя і діяльність С. Бандери»;

4) «Життя і діяльність Р. Шухевича»;

5) «Волинська трагедія».