Посібник «Мій конспект. Історія України. Стандартний та академічний рівні. 11 клас»

Урок 44. ОКУПАЦІЯ КРИМУ. ПОЧАТОК АТО

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• використовувати карту як джерело інформації про основні події в Криму і на Південному Сході України 2014 р.;

• порівнювати, аналізувати, робити аргументовані висновки щодо перебігу подій під час окупації Криму російськими військами; розгортання Антитерористичної операції (АТО);

• пояснювати причини й наслідки агресії Російської Федерації проти України;

• характеризувати й застосовувати поняття й терміни: Євромайдан, евроінтеграція, Революція Гідності, Антитерористична операція.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та цілей уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Які події увійшли в історію під назвою «Революція Гідності»?

2. Чому під час Революції посилились сепаратистські тенденції?

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. 22 лютого Верховна Рада України усунула Віктора Януковича з посади президента України. Ці події спричинили обурення в частини населення Криму, яке підбурювали неправдивою чи викривленою інформацією, поширюваною російськими та проросійськими ЗМІ.

Проти ночі з 26 на 27 лютого російські спецпризначенці захопили й блокували Верховну Раду Криму і Раду Міністрів Криму. Представники так званого «ополчення Криму» за підтримки військовослужбовців Збройних сил Російської Федерації захопили інші адміністративні будівлі, аеропорти у Сімферополі та Севастополі, установи зв’язку, засоби масової інформації тощо.

Починаючи з 1 березня, російські війська розпочали масштабні силові акції, спрямовані на блокування українських військових баз на території Криму, захоплення адміністративних приміщень, контроль транспортних магістралей та інших стратегічно важливих об’єктів.

16 березня окупаційною владою був проведений так званий «референдум» про незалежність АР Крим, яким вона намагалась легітимізувати захоплення іноземної території. 18 березня у Москві Президент Росії В. Путін спільно із самопроголошеними Головою Ради Міністрів АРК С. Аксьоновим, спікером Верховної Ради АРК В. Константиновим та головою Севастопольської МДА О. Чалим підписали Договір про прийняття Республіки Крим до складу Росії.

Виступ учнів

Виступ учнів з презентацією подій навесні 2014 року в Криму та на сході України.

Учитель. Генеральна Асамблея ООН 27 березня 2014 року на 68-й сесії прийняла резолюцію про підтримування територіальної цілісності України. Приймаючи цю резолюцію, Генасамблея посилалася на передбачені у статті 2 Статуту організації зобов’язання всіх держав утримуватися в їхніх міжнародних відносинах від погрози силою або її застосування проти територіальної цілісності або політичної незалежності будь-якої держави й розв’язувати свої міжнародні суперечки мирними способами.

Учитель. АТО, або Антитерористична операція, — назва неофіційної російсько-української війни. Через те що Україна не визнала спрямовану гібридну війну Росії проти України війною, а власне в офіційних доповідях використовують термін «АТО», то в історіографії закріпилась назва «АТО». Це перша війна від часу проголошення незалежності України 1991 року.

Проте події в Криму стали прологом до більш страшної трагедії, яку було розіграно Росією на сході України, у Луганській і Донецькій областях. Конфронтація насильства в регіоні розпочалася в середині квітня 2014 року, коли озброєні групи проросійських активістів почали захоплювати адмінбудівлі та відділки міліції у містах Донбасу (зокрема, у Слов’янську, Артемівську та Краматорську). Українська влада у відповідь заявила про проведення Антитерористичної операції із залученням Збройних сил. Поступово протистояння переросло в масштабний воєнний конфлікт.

Враховуючи військову перевагу Російської Федерації, позицію її керівництва щодо класифікації зовнішньої військової агресії Росії як внутрішньої загрози України, з метою недопущення подальшого введення регулярних російських військ на територію України, що прикривались «миротворчою місією» та реалізації «абхазько-осетинського сценарію», 14 квітня 2014 року в Україні була розпочата антитерористична операція без введення воєнного стану. Зоною проведення антитерористичної операції було оголошено Донецьку і Луганську області (з 14 квітня 2014 року), а також Ізюмський район та м. Ізюм Харківської області (з 14 квітня до 7 вересня 2014 року та з 2 грудня 2015 року до сьогодні).

Робота з історичними джерелами

• Опрацювати тексти й відповісти на запитання.

Із виступу О. Турчинова, в.о. президента України. 13 квітня 2014 р.

«Ми робили все, аби уникнути людських жертв. Але ми готові дати відсіч всім спробам вторгнення, дестабілізації та терористичним діям зі зброєю в руках. РНБО прийняла рішення розпочати широкомасштабну антитерористичну операцію із залученням Збройних Сил України. Ми не дамо Росії повторити кримський сценарій у східному регіоні України».

Запитання

1. Як пояснив О. Турчинов необхідність розпочати АТО?

2. Чого спочатку намагалась уникнути У країна?

Із заяви Генерального секретаря НАТО Єнса Столтенберга. 17 грудня 2015 р.

«Ми заявляли і заявлятимемо, що російські війська присутні на території України. Ми спираємося на наші власні розвідувальні дані, відкриті джерела, повідомлення у ЗМІ. Та й сам президент Путін підтвердив це на сьогоднішній (17 грудня) прес-конференції в Москві».

Запитання

• Дайте оцінку заяві Генерального секретаря НАТО Єнса Столтенберга.

Робота з картою

1. Знайдіть на карті регіони, де Росія намагалась дестабілізувати ситуацію за планом «Новоросія».

2. Чи був реалізований цей план?

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати матеріал в конспекті.

2. Використовуючи додаткові джерела інформації, підготувати презентацію про кіборгів — захисників Донецького аеропорту.