Посібник «Мій конспект. Історія України. Стандартний та академічний рівні. 11 клас»

Урок 41. ВНУТРІШНЬОПОЛІТИЧНЕ СТАНОВИЩЕ УКРАЇНИ 2004-2010 РР.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• використовувати карту як джерело інформації про основні політичні й соціально-економічні події в умовах незалежної України;

• порівнювати, аналізувати, робити аргументовані висновки щодо перебігу державотворчих процесів в Україні в 2004-2010 рр.;

• порівнювати й визначати основні тенденції та суперечності процесу соціально-економічного розвитку України в 2004-2010 рр.;

• визначати причини й наслідки впливу світової економічної кризи на розвиток України;

• характеризувати й застосовувати поняття й терміни: державотворення, прожитковий мінімум, Помаранчева революція;

• творчо застосовувати здобуті знання під час складання характеристики історичних персоналій: Віктор Ющенко, Віктор Янукович.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та цілей уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учитель. 2004 р. Україна готувалася до президентських виборів.

Бесіда

1. Нагадайте роки і президентів, що були вже в історії України.

2. Проаналізувавши ситуацію в Україні на початку 2000-х років, спрогнозуйте, між якими політичними силами і їх лідерами розпочнеться боротьба за владу.

3. Які політичні процеси, що відбулися в 2000-2001 роках, зумовили падіння авторитету влади?

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. Однією з особливостей передвиборчої кампанії стало висування великої кількості кандидатів у Президенти України — більше двадцяти. Проте головна передвиборча боротьба точилася між двома кандидатами: В. Януковичем і В. Ющенком. Крім того, передвиборча боротьба позначилась як трагічними (отруєння В. Ющенко, що змусило його на певний час перервати свою кампанію), так і комічними (кинуте на знак протесту яйце у В. Януковича під час його поїздки до Івано-Франківська призвело до падіння кандидата в президенти, який від несподіванки навіть знепритомнів) випадками.

Президентські вибори відбулися 31 жовтня 2004 р. Перемогу здобував той, хто набрав би кількість голосів більше 50 %.

Робота з таблицею

• Опрацювати матеріали таблиці й відповісти на запитання.

Кандидат у президенти

Отримав голосів, %

В. Ющенко

39,26

В. Янукович

39,11

О. Мороз

5,82

П. Симоненко

4,97

Н. Вітренко

1,53

Кандидат у президенти

Отримав голосів, %

А. Кінах

0,93

Решта 18 кандидатів набрали менше 1 % голосів

Запитання

1. Як розподілилися голоси виборців?

2. Чи можна було назвати переможця після першого туру виборів?

Робота з історичним джерелом

• Опрацюйте наведене джерело та скажіть, який прогноз виборів робив Центрвиборчком.

«Зеркало недели» (2004, № 43)

Центральная избирательная комиссия готовится к выборам президента Украины. Замечательные, хочу сообщить вам, люди... «Срыв выборов?» — «Да никогда в жизни!», «Фальсификация результатов?» — «О чем это вы?», «Массовые нарушения?» — «Где вы такое встречали?». И ты уже просто не в состоянии возражать, когда тебя в энный раз убеждают: выборы пройдут в полном соответствии с принципами открытости, законности и демократичности.

Учитель. Розподіл голосів не виявив переможця перегонів, який мав би набрати більше 50 %, і тому було призначено другий тур виборів на 21 листопада 2004 р. Основними суперниками в цьому турі, як і в першому, були В. Ющенко і В. Янукович. Новелою другого туру стали відкриті теледебати між двома кандидатами, за якими спостерігала майже вся країна.

Робота з підручником

• Прочитати в підручнику про результати другого туру голосування.

Учитель. Незадоволені результатами виборів 21 листопада зібралися на мітинг на центральній площі Києва — майдані Незалежності. З наступного дня мітинг переріс у масову мирну акцію протесту, яка тривала до 8 грудня 2004 р. і дістала назву «Помаранчева революція».

Робота з історичною інформацією

• Опрацювати тексти і відповісти на запитання.

1

Лідери опозиції закликали мітингувальників взяти в облогу Адміністрацію Президента України, а згодом і Кабінет Міністрів України. У країні склалася вкрай напружена ситуація. Тим часом Верховний Суд України наклав заборону на публікацію результатів, оголошених ЦВК, до моменту оголошення свого рішення. 27 листопада відбулося засідання ВРУ, на якому було прийнято постанову про політичну кризу в Україні, у якій було визнано факт фальсифікації виборів та фактично анульовано рішення ЦВК. Парламент висловив недовіру ЦВК.

Своїм рішенням від 3 грудня 2004 р. Верховний Суд України визнав недійсними результати другого туру президентських виборів, оголошених Центральною Виборчою Комісією (ЦВК) 26 листопада 2004 р., і призначив переголосування другого туру на 26 грудня 2004 р.

Запитання

1. Що стало причиною масових протестів?

2. Які методи боротьби використали протестанти?

2

Щоб унеможливити під час переголосування масові фальсифікації, було розроблено зміни до Закону «Про вибори Президента України». Таким чином політична криза в країні була розв’язана шляхом компромісу, народ України відстояв свої права мирним шляхом, засвідчивши свою прихильність до демократичних ідеалів.

До переголосування команда В. Януковича підійшла у новому складі і з новими гаслами. В. Янукович заявив про свою опозиційність до Л. Кучми, в той же час залишаючись прем’єр-міністром у відпустці.

Під час переголосування до України приїхала рекордна кількість міжнародних спостерігачів — 12 тис. осіб, які засвідчили демократичний характер голосування 26 грудня.

Переголосування 26 грудня 2004 р. дало такі результати: за В. Ющенко проголосувало 51,99 % виборців, що взяли участь у голосуванні, за В. Януковича — 44,21 %. Інавгурація нового Президента України В. Ющенка відбулась 23 січня 2005 р.

Запитання

1. Чому недопущення фальсифікацій стало головним завданням напередодні голосування 26 грудня 2004 р.?

2. Що було зроблено, щоб не допустити фальсифікації результатів виборів?

Я. Грицак про наслідки « Помаранчевої революції»

Перше, що лишилося після Помаранчевої революції, — це свобода вибору. Помаранчева революція була спровокована бажанням українців вільно вибирати свою владу. Хоча це й звучить парадоксально, але перемога Януковича у 2010 р. є переконливим доказом того, що Помаранчева революція таки перемогла, бо його вибрали у вільних виборах.

Друге, що залишилося від Помаранчевої революції, — це нова історична пам’ять українського суспільства. ...Пам’ять про голод якщо й існувала перед Помаранчевою революцією, то була дуже змаргіналізованою. Після революції голод 1932-1933 рр. не тільки перемістився у центр історичної пам’яті — за роки правління Ющенка в Україні утворився національний консенсус, що а) голод був спланований та що б) він мав характер геноциду.

Помаранчевій революції не вдалося посадити злодіїв у тюрми чи кардинально змінити систему влади. їй вдалося, однак, утвердити Україну як самостійну, хоча й нестабільну демократію.

Запитання

• У чому, на думку автора, полягає значення Помаранчевої революції?

З інтерв'ю Г. Удовенка радіо «Свобода»

Віктор Ющенко увійшов в історію України як перший президент-демократ та українофіл. Він не втомлювався повторювати, що громадяни України мають знати свою історію та шанувати демократичні цінності. Він не втомлювався закликати усіх до широкої суспільної дискусії. Але він нічого не зробив для реального об’єднання національно-демократичних сил та подолання поділу країни на Схід і Захід. Публічна конфронтація Віктора Ющенка з Юлією Тимошенко нівелювала здобутий Майданом міжнародний імідж України і призвела до перемоги на виборах Віктора Януковича.

Він хотів багато зробити. Йому повірили і прийшли на Майдан. Він повернув Україні її вкрадене й перекручене минуле, але не зміг зробити відчутним для усіх реальний поступ до покращення життя. Через 5 років за нього проголосували менше 6 відсотків виборців, а більшість голосів набрав головний опонент Майдану — Віктор Янукович.

Л. Лук'яненко про президентство В. Ющенка

«В. Ющенка можна вважати перехідним президентом, більше проповідником, ніж державним діячем. За час свого президентства В. Ющенко втратив довіру народу. На виборах Президента у 2010 р. за його кандидатуру проголосувала невелика кількість виборців, що не дало йому змоги вийти у другий тур виборів. Президентом став В. Янукович».

Запитання

1. Чи згодні ви з оцінкою авторів президентства В. Ющенка? Чому?

2. Як ви вважаєте, чому так швидко було втрачено здобутки «Помаранчевої революції»?

Робота зі статистичною інформацією

• Опрацювати статистичні відомості й визначити явище, які вони ілюструють. Протягом 2008-2009 рр. в економіці України відбулися такі зміни:

• значний спад виробництва;

• різке падіння світових цін на металургійну продукцію, що становила значну частку українського експорту;

• зростання безробіття;

• літо-осінь 2008 р. — значні коливання курсу гривні відносно долара;

• зростання невиплат зарплат бюджетникам;

• криза споживчого кредитування через нестабільність національної валюти;

• проблеми в банківській сфері: неспроможність населення повертати валютні кредити, введення мораторію на дострокове повернення вкладів населенню, державне фінансування для порятунку Промінвестбанку, банку «Надра» тощо;

• зростання ціни на товари першої необхідності;

• зростання інфляції (за 2008 р. — 22,3 %);

• зростання іноземних запозичень (Україна взяла позику в Міжнародного валютного фонду в розмірі 16,5 млрд доларів).

IV. ПІДСУМКИ УРОКУ

Бесіда

1. Назвіть свої асоціації щодо виборів Президента України 2004 р.

2. Якби ви були виборцем в 2004 р., за кого б ви віддали свій голос? Вибір поясніть.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний параграф підручника.