Посібник «Мій конспект. Історія України. Стандартний та академічний рівні. 11 клас»

Тема 6. УКРАЇНА В УМОВАХ НЕЗАЛЕЖНОСТІ (ВІД 1991 Р. ДО СЬОГОДЕННЯ)

Урок 37. ДЕРЖАВОТВОРЧІ ПРОЦЕСИ В УКРАЇНІ В 1991-1998 РР.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• визначати хронологічну послідовність головних політичних процесів;

• пояснювати співвідношення політичних сил в Україні;

• зіставляти різні точки зору щодо процесів розбудови незалежної, демократичної, соціальної, правової держави;

• порівнювати, аналізувати, робити аргументовані висновки щодо перебігу державотворчих процесів в Україні в 1991-1998 рр.;

• порівнювати та визначати основні тенденції та суперечності державотворчого процесу в України В 1991-1998 рр.;

• характеризувати й застосовувати поняття й терміни: державотворчий процес, політичні партії, альтернативні вибори, фракція, Центральна виборча комісія (ЦВК), референдум, політична криза; депутатська недоторканність, державна символіка, кримсько-татарський меджліс;

• творчо застосовувати здобуті знання під час складання характеристики історичних персоналій: Леонід Кучма.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та мети уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Коли і у зв’язку з якими обставинами Україна проголосила про свою незалежність?

2. Коли відбувся референдум на підтвердження рішення про незалежність України? Хто став першим українським Президентом?

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. Від дня проголошення суверенності України розпочався марафон її міжнародного визнання. Першою офіційно визнала Україну Республіка Польща: Президент незалежної Польщі Л. Валенса 2 грудня 1991 р. направив Президентові України Л. Кравчуку вітання зі здобуттям незалежності. На першість претендує й Канада: вона однією з перших визнала Україну, але різниця в часових поясах не надала змоги вручити офіційне визнання вчасно. На початок 90-х років незалежність нашої держави визнали понад 130 країн світу, а 106 країн налагодили з Україною дипломатичні відносини.

Бесіда

• Чому саме Канада і Польща визнали першими Україну як незалежну державу? Свою відповідь обґрунтуйте. Покажіть по карті країни, що першими визнали незалежність України.

Учитель. Після прийняття Декларації про державний суверенітет України, Акта проголошення незалежності України в республіці розгорнувся процес власного державотворення.

Робота з поняттям

Державотворчі процеси — формування і становлення основних інститутів влади, їх конституційне оформлення, визначення національних інтересів.

Учитель. Уже у вересні 1991 р. Верховна Рада України розпочала тривалий процес обговорення державних символів незалежної України. Він завершився прийняттям Верховною Радою відповідних постанов у січні-лютому 1992 р.

• 16 січня 1992 р. — прийнято постанову про Державний Гімн України — «Ще не вмерла України і слава, і воля...».

• 28 січня 1992 р. — Державний Прапор України (синьо-жовтий).

• 19 лютого 1992 р. — малий Державний Герб України — Тризуб, Знак Княжої Держави Володимира Великого.

У день проголошення незалежності України Верховна Рада прийняла постанову «Про військові формування на Україні». «24 серпня 1991 року Верховна Рада України ухвалила рішення про взяття під свою юрисдикцію усіх розташованих на українських теренах військових формувань Збройних сил колишнього СРСР та про створення одного з ключових відомств — Міністерства оборони України». На час проголошення Україною незалежності чисельність військ в Україні нараховувала близько 700 тисяч осіб.

Дату створення Збройних Сил України записати в зошити.

• 6 грудня 1991 р. було прийнято Закон України «Про збройні сили України».

Суть закону: військовим на території України пропонувалося або добровільно скласти присягу на вірність українському народові, або перейти на службу до будь-якої армії країн СНД чи іншої країни, або піти у запас. Керівництво країни взяло курс на скорочення армії.

Робота з таблицею

• Опрацювати зміст таблиці й відповісти на запитання.

Дата

Чисельність

Зокрема військовослужбовців

Зокрема цивільних

2010 р.

186 000

136 000

50 000

На 31 грудня 2011 р.

192 000

144 000

48 000

Запитання

1. Який бойовий запас мала Україна на початку своєї незалежності?

2. Порівняйте чисельність військовослужбовців станом на 1991 р і 2011 рр. Чи виконує Україна засади своєї військової політики стосовно без’ядерної і малочисельної армії?

3. Чи виправданою була така політика, виходячи із реалій сучасності?

Робота з історичним джерелом

• Опрацювати наведене джерело й зробити висновки про політику української влади стосовно кримськотатарського народу.

Я. Кравчук про відновлення національних прав кримськотатарського народу «Ми маємо створити для кримськотатарського народу умови, і економічні також, для його переселення на історичну батьківщину. Це перше й найголовніше нині... Сьогодні потрібно вирішувати питання таким чином, щоб кримськотатарський народ, який перебуває в Криму і є сьогодні меншиною відносно населення Криму, посів з урахуванням історичного аналізу відповідне місце в державних владних структурах, які є сьогодні в Криму... Говорити про перетворення територіальної Кримської Автономної Республіки в національно-територіальну немає достатніх підстав».

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний параграф підручника.