Посібник «Мій конспект. Історія України. Стандартний та академічний рівні. 11 клас»
Урок 26. СОЦІАЛЬНИЙ РОЗВИТОК УКРАЇНИ ТА ІДЕОЛОГІЯ
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• використовувати карту як джерело інформації про політичне, соціально-економічне життя УРСР доби «застою»;
• порівнювати й формулювати власні судження щодо дотримання прав людини в радянському суспільстві і положень Конституції УРСР 1978 р.;
• визначати основні тенденції й суперечності суспільно-політичного життя в добу «застою»;
• визначати здобутки і проблеми в розвитку соціальної сфери;
• характеризувати та застосовувати поняття й терміни: доба «застою», «розвинений соціалізм», номенклатура, системна криза.
• творчо застосовувати здобуті знання під час складання характеристики історичних персоналій: Петро Шелест, Володимир Щербицький.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Повідомлення теми та цілей уроку.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
1. Знайдіть ключове слово в темі уроку.
2. Які асоціації викликає у вас поняття «неосталінізм»?
III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Неосталінізм політики Брежнєва супроводжувався:
• новою хвилею політичних репресій проти інакодумців;
• активізацією цензури;
• негласною забороною критики Сталіна;
• створенням культу особи Брежнєва;
• порушенням прав і свобод людини;
• 1967 року КДБ створює «п’яте управління» для боротьби з дисидентами. Робота з текстовою таблицею
• Опрацювати зміст схеми та відповісти на запитання.
Запитання
1. Якими були основні складові курсу КПРС на «розвинутий соціалізм»?
2. Дайте оцінку кожному з них та курсу загалом.
Виступ учнів
Презентація проектного дослідження учнів про П. Шелеста.
Проблемне запитання
• П. Шелест — постать в українській історії досить неоднозначна і суперечлива. Підтвердите або заперечте це твердження фактами.
Робота з історичними джерелами
• Зробіть висновки з документа.
Зі спогадів П. Шелеста про одне засідання ЦК КПРС
«Секретар ЦК КПРС С. Суслов: «А взагалі, я повинен сказати вам, що в Україні далеко не все гаразд — уся Україна говорить українською мовою!» Я аж оторопів: «А що, вона має турецькою розмовляти чи як?» ...Демічев: «А Шевченко в них — кумир». І на Суслова дивиться. Тут мене прорвало: «Так, Шевченко у нас кумир. Його і в нашій країні, і за кордоном вважають великим демократом, геніальним поетом». Суслов втручається: «І потім у вас всі вивіски українською мовою. Що таке?». — «Ну, а якою мовою вони мають бути? Якою? Є українською, є і російською».
Виступ учнів
Презентація проектного дослідження про В. Щербицького.
Робота з історичною інформацією
• Висловіть своє ставлення до особи В. Щербицького.
Український історик І. Курас про В. Щербицького
«Загальна оцінка В. Щербицького не може бути однозначною. З одного боку, особиста енергія, наполегливість, працездатність і цілеспрямованість внесли свіжий струмінь... Наслідком цього був подальший розвиток економіки, соціальної сфери і культурного будівництва... Разом з тим кількісні показники зростання були досягнуті переважно за рахунок екстенсивних факторів».
Робота з історичним джерелом
• Опрацювати джерело й відповісти на запитання.
Із Конституції УРСР 1978 р.
«...Стаття 2. Вся влада в Українській РСР належить народові. Народ здійснює державну владу через Ради народних депутатів, які становлять політичну основу УРСР. Всі інші державні органи підконтрольні і підзвітні Радам народних депутатів.
...Стаття 6. Керівною і спрямувальною силою радянського суспільства, ядром його політичної системи, державних і громадських організацій є Комуністична партія Радянського Союзу. КПРС існує для народу і служить народові... Комуністична партія визначає генеральну перспективу розвитку суспільства, лінію внутрішньої і зовнішньої політики СРСР, керує великою творчою діяльністю радянського народу.
Стаття 37. Громадяни УРСР мають усю повноту соціально-економічних, політичних та особистих прав і свобод, проголошених і гарантованих Конституцією СРСР, Конституцією УРСР та радянськими законами... Використання громадянських прав і свобод не повинно завдавати шкоди інтересам суспільства і держави, правам інших громадян».
Запитання
1. Проаналізуйте зміст статей 2 та 6. Чи не суперечать вони одна одній? Чому?
2. Чому саме в Конституції 1978 р. з’явилася стаття 6?
3. Які з наведених статей Конституції, на вашу думку, мали декларативний характер, а які реально втілювалися в життя? Свою думку аргументуйте.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний параграф підручника.