Посібник «Мій конспект. Історія України. Стандартний та академічний рівні. 11 клас»

Урок 12. УРОК УЗАГАЛЬНЕННЯ. ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• показувати на історичній карті території увійшли до складу УРСР протягом 1939—1940 рр.; місця найбільш запеклих боїв часів Другої світової війни; територіальні зміни після війни;

• визначати основні етапи загарбання та звільнення українських територій під час Другої світовоїй війни;

• визначати хронологічну послідовність явищ соціально-економічного, політичного й культурного життя;

• характеризувати й застосовувати поняття і терміни.

Тип уроку: узагальнення та контролю знань.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА УРОКУ

Повідомлення теми та цілей уроку.

II. ЕТАП УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ

Робота з картою

1. Показати на карті кордони та адміністративно-територіальний поділ українських земель у добу Новітньої історії;

2. Як можна використати карту як джерело інформації про основні воєнні дії на території України під час Другої світової війни на прикладі:

а) подій 1941-1942 рр.;

б) подій 1943-1944 рр.?

Робота з поняттями й термінами

• Поясніть поняття й терміни: агресор, пакт, радянізація, «бліцкриг», «визвольний похід», похідні групи, окупаційний режим, евакуація, мобілізація, депортація, «котел», «новий порядок», Український визвольний рух, «чорносвитники» («сірі піджаки»), остарбайтери, діти війни, воєнний злочин.

Робота з візуальними джерелами

• Розгляньте карикатуру і назвіть подію, якій вона присвячена. Відповідь: приєднання Західної України до складу УРСР.

• Якою була мета цього плаката? Відповідь: німецький плакат 1941 р. для окупованої України.

Робота з історичними персоналіями

• Дати оцінку діяльності:

1. Андрія Мельника.

2. Степана Бандери.

3. Тараса Бульби (Боровця).

4. Романа Шухевича.

5. Кирила Осьмака.

6. Івана Кожедуба.

7. Амет-хан Султана.

8. Сидора Ковпака.

9. Кузьми Дерев’янка. 10. Євгена Патона.

Робота з історичним документом

• Прочитати уривок з історичного документа і відповісти на запитання.

<...>11. Верховна Рада Союзу Радянських Соціалістичних Республік постановляє:

1. Увести північну частину Буковини і Хотинський, Аккерманський та Ізмаїльський повіти Бессарабії до складу Української Радянської Соціалістичної Республіки.

2. Доручити Президії Верховної Ради СРСР призначити день виборів депутатів у Верховну Раду Союзу Радянських Соціалістичних Республік від населення нових територій Української РСР.

Запитання

• Яким терміном характеризують політику, яка згодом здійснювалась на цих територіях?

Відповідь: радянізація.

Тестові завдання

1. Якими були наслідки для кримських татар появи постанови Державного комітету оборони СРСР № ГОКО-5859 від 11 травня 1944 р., де йшлося:

«У період Вітчизняної війни багато кримських татар зрадили Батьківщину, дезертирували з частин Червоної Армії, які обороняли Крим, і переходили на бік противника, вступаючи у сформовані німцями добровольчі татарські військові частини»?

Відповідь: депортація.

2. Яка визначна для України подія на міжнародній арені відбулась того ж року, що і прийняття документа, уривок з якого наведено?

«Закарпатська Україна... возз’єднується у згоді з бажанням, виявленим населенням Закарпатської України... зі своєю споконвічною батьківщиною — Україною і уводиться до складу Української Радянської Соціалістичної Республіки».

Відповідь: Україна стала співзасновницею ООН.

3. 31 січня 1945 р. Довженко записав у своєму щоденнику: «Сьогодні роковини моєї смерті. Тридцять першого січня 1944 р. мене було привезено в Кремль. Там мене було порубано на шмаття і окривавлені частини моєї душі було розкидано на ганьбу і поталу на всіх зборищах». Що стало приводом цькування автора цих рядків?

Відповідь: кіносценарій «Україна в огні».

4. Позначте ознаки «нового порядку» в Україні.

1) Україна розпочала своє існування як держава;

2) офіційний поділ території України між трьома державами: Німеччиною, Румунією та СРСР;

3) використання окупаційною владою каральних органів: гестапо, СС, СД;

4) при владі на місцях залишалася радянська адміністрація;

5) репресії проти мирного населення;

6) вивезення українського населення на роботу до Німеччини;

7) економічне зростання України.

Відповідь: 3, 5, 6.